Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα τριπλασιάσουν το μερίδιο αγοράς τους στην Ευρώπη φέτος παρά την ύπαρξη της πανδημίας του κορωνοϊού καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες σπεύδουν να πετύχουν τα νέα όρια που έχει θέσει η ΕΕ στις μέσες εκπομπές CO2.
Μάλιστα παρά την πανδημία οι πωλήσεις EV αναμένεται να αυξηθούν κατά 10% το 2020 ενώ το 2021 έρευνα αναφέρει ότι το ποσοστό αύξησής τους θα ξεπεράσει το 15% ωστόσο εγκυμονεί κίνδυνος να εξασθενήσει η ορμή των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μετά το 2021 εξαιτίας της χαλάρωσης των στόχων της ΕΕ για το 2025 και το 2030.
Η Τζούλια Πολισκάνοβα, διευθύντρια καθαρών οχημάτων στην T&E, δήλωσε: «Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνονται χάρη στα νέα αυστηρά όρια εκπομπών της ΕΕ. Το επόμενο έτος, ένα στα επτά αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη θα επιβαρύνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι κατασκευαστές της ΕΕ επιστρέφουν στον αγώνα ώστε να αυξήσουν τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά εκτιμούν ότι αν η ΕΕ δεν επιβάλλει αυστηρότερους κανόνες για τις εκπομπές CO2 το 2025 και το 2030 ώστε να οδηγήσει τους καταναλωτές στην ηλεκτροκίνηση θα ατονήσει μετά το 2022.»
Οι όμιλοι PSA, Volvo, FCA-Tesla και BMW συμμορφώνονται ήδη με τον στόχο της ΕΕ για μέσες εκπομπές καινούργιων αυτοκινήτων, με βάση τις πωλήσεις τους το πρώτο εξάμηνο του 2020, σύμφωνα με την ανάλυση της T&E.
Η Renault, η Nissan, η Toyota-Mazda και η Ford έχουν μικρό κενό να κλείσουν 2 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο. Οι πωλήσεις του Zoe μόνο το 2020 θα μειώσουν τα 15g CO2 για να διασφαλίσουν τη συμμόρφωση της Renault.
Πιο μακριά, βρίσκονται ο όμιλος Volkswagen (5 γρ.), Hyundai-Kia (7γρ.-3γρ.), Daimler (9γρ.) και Jaguar-Land Rover (13γρ.) οι οποίες ωστόσο έχουν σε πλήρη εξέλιξη τα σχέδιά τους για περαιτέρω μείωση των ρύπων τους.
Η Daimler αναμένεται να καλύψει μεγάλο μέρος του κενού με την πώληση περισσότερων plug-in υβριδικών μοντέλων, συμπεριλαμβανομένων των E-Class, C-Class, A-Class και GLC – οι πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν γρήγορα φέτος.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αυξηθεί από 3% σε 10% φέτος και σε 15% το επόμενο έτος, ενδέχεται μετά από 4 χρόνια το αντίστοιχο ποσοστό να κυμαίνεται σε μόλις 20% εάν η ΕΕ δεν αναθεωρήσει τους κανόνες για τις εκπομπές CO2.
Η Νορβηγία δείχνει πόσο γρήγορα μπορεί να αναπτυχθεί η αγορά EV καθώς το 6% των πωλήσεων το 2013 ανήλθε σε 50% σε μόλις πέντε χρόνια αργότερα, το 2018.
Εξαιρετικά ανησυχητικές για τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι οι υψηλές πωλήσεις των κερδοφόρων αλλά εξαιρετικά ρυπογόνων SUV οι οποίες αυξήθηκαν έως και 39% το πρώτο εξάμηνο του 2020. Αυτό ενθαρρύνεται από ένα κενό στον κανονισμό της ΕΕ, σύμφωνα με το οποίο η πώληση βαρέων οχημάτων δεν προσμετράτε στις μέσες εκπομπές CO2.
Η T&E επισημαίνει ότι η ΕΕ πρέπει να ορίσει το 20β35, το αργότερο, ως ημερομηνία λήξης για τις πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης συμπεριλαμβανομένης της τρέχουσας τεχνολογίας plug-in Hybrid.
Η Τζούλια Πολισκάνοβα κατέληξε στο συμπέρασμα: «Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο τελικά εισέρχεται στην Ευρώπη, αλλά οι πωλήσεις SUV εξακολουθούν να αυξάνονται υπερβολικά. Ο μόνος τρόπος να μειωθούν οι πωλήσεις οχημάτων με υψηλούς ρύπους είναι να δοθεί τώρα στις αυτοκινητοβιομηχανίες μια σαφής ημερομηνία λήξης. Αυτοκίνητα που λειτουργούν με βιοκαύσιμα, ψεύτικους ηλεκτρικούς κινητήρες ή ορυκτά αέρια εκπέμπουν CO2 και δεν πρέπει να επιτρέπονται στην αγορά μετά το 2035.»