Ανοικτά τα ΚΤΕΟ στα lockdown επιθυμεί να διατηρήσει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ καθώς τηρούνται όλα τα υγειονομικά μέτρα ασφαλείας και παράλληλα δεν θα καταγραφεί συνωστισμός αν λειτουργούν σε αντίθεση με τώρα που παραμένουν κλειστά και μόλις επαναλειτουργήσουν ο φόρτος εργασίας θα είναι πολύ αυξημένος.
Επίσης προτείνουν τη διαδικασία drive through για την ασφαλή εξυπηρέτηση των ιδιοκτητών οχημάτων ως πρόσθετο μέτρο ώστε τα ΚΤΕΟ να παραμείνουν σε πλήρη λειτουργία και όχι σε καθεστώς μερικής αναστολής όπως είναι αυτή τη στιγμή.
Στην επιστολή που απέστειλε ο Πανελλήνιος Σύνδεμος Ιδιωτικών ΚΤΕΟ προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επισημαίνεται μεταξύ άλλων ότι: «Εισερχόμενοι πλέον στην 2η φάση Lockdown, το ΥΜΕ και τα συναρμόδια υπουργεία με το β σχετικό αποφάσισαν την αναστολή λειτουργίας των ΚΤΕΟ της επικράτειας με εξαίρεση την λειτουργία τους για ελέγχους βαρέων οχημάτων (φορτηγά με ΜΑΜΦΟ>3.5tn και λεωφορεία). Όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες τεχνικών ελέγχων οχημάτων, ΙΧΕ – ΜΟΤΟ – ΤΑΧΙ – LPG , κλπ τέθηκαν αυτομάτως σε αναστολή υποχρέωσης 45 ημερών.
Η θέση του Πανελληνίου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ είναι ότι τα ΚΤΕΟ δύναται να παραμείνουν ανοικτά εν μέσω γενικής καραντίνας από την στιγμή που τηρούνται όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας έναντι μετάδοσης του ιού και εξ’ αυτού του λόγου δεν παρατηρήθηκε έως σήμερα ο παραμικρός κίνδυνος μεταδοτικότητας στα πλαίσια λειτουργίας τους. Κάτι αντίστοιχο άλλωστε επιβεβαιώθηκε πρόσφατα και σε περιπτώσεις τοπικών Lockdown που εφαρμόστηκαν νωρίτερα σε περιοχές όπως Θεσσαλονίκη, Κοζάνη, Σέρρες.
Σε συνέχεια των εξελίξεων και έπειτα από σειρά επαφών και οχλήσεων συναδέλφων από όλη την Ελλάδα, συγκεντρώσαμε και σας μεταφέρουμε τον έντονο προβληματισμό μας για την κατάσταση που δημιουργείται στον κλάδο μας, την ανησυχία μας για τις οικονομικές επιπτώσεις και την επιφύλαξη μας για την αποτελεσματικότητα εν τέλει της απόφασης λήψης έκτακτων μέτρων προστασίας COVID-19 στα ΚΤΕΟ.
Οι περισσότερες Επιχειρήσεις που μπορούν να λειτουργήσουν (διαθέτουν γραμμές βαρέων οχημάτων), καταλήγουν ζημιογόνες (εξαιρουμένων μεμονωμένων περιπτώσεων μονάδων ΚΤΕΟ φορτηγών ή και δικτύων στην Ελλάδα με δεσπόζουσα θέση), καθώς διαπιστώνεται ότι δεν έχει νόημα να λειτουργήσουν για ελάχιστους προβλεπόμενους ελέγχους περιόδου. Εξ αυτού του λόγου, σε περίπτωση που οι επιχειρήσεις αυτές αποφασίσουν να παραμείνουν κλειστές, θα καταλήξουν αντιμέτωπες με ακόμη πιο δυσμενείς επιπτώσεις για την φήμη τους έναντι του ανταγωνισμού στην οικεία ή σε όμορη περιφέρειά τους και κατά συνέπεια για το πελατολόγιο και τον εν δυνάμει χαμένο τζίρο τους. Στην περίπτωση δε που οι οικείες επιχειρήσεις ΚΤΕΟ σε μια περιφέρεια δεν λειτουργήσουν λόγω των ζημιών που θα υποστούν, είναι βέβαιο ότι η οικεία περιφέρεια θα αναγκαστεί σε έκδοση παρατάσεων τοπικά, καταλήγοντας έτσι να ακυρωθεί στην πράξη η εφαρμογή του μέτρου μερικής αναστολής των ΚΤΕΟ.
Επιχειρήσεις που αναστέλλεται καθολικά η λειτουργία τους (άνευ γραμμών βαρέων οχημάτων).
α) Βρίσκονται αντιμέτωπες με φόρτο ελέγχων στην επαναλειτουργία τους αυξημένο κατά 85%. Γεγονός που προκαλεί εντονότατο προβληματισμό και ανησυχία για την ομαλή και ασφαλή εξυπηρέτηση των πολιτών αλλά και την υγεία των εργαζομένων σε περιπτώσεις αναπόφευκτων καταστάσεων συνωστισμού, όπως συνέβη και την περίοδο άρσης της 1ης φάσης καραντίνας τον Μάιο του 2020. Γεγονός που καταρρίπτει εν τέλει και τον βασικό λόγο απόφασης αναστολής της λειτουργίας τους. Ανησυχία προκαλεί επίσης η αδυναμία τήρησης των κανόνων πρόληψης σε σχέση με το προηγούμενο lockdown στο οποίο η επαναλειτουργία έγινε τον Μάιο με την δυνατότητα λόγω καιρού οι πελάτες να αναμένουν εκτός των σταθμών. Τώρα με την επαναλειτουργία να είναι σε χειμερινούς μήνες κάτι τέτοιο θα είναι πρακτικά ακόμη πιο δύσκολο. Σε αυτά τα πλαίσια υπολογίζεται επίσης και σημαντική αύξηση του μισθολογικού κόστους στα ΚΤΕΟ λόγω πολύ υψηλής έντασης εργασιών.
β) Δημιουργείται πλαίσιο άνισης μεταχείρισης και αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων ΚΤΕΟ. Με την άρση αναστολής λειτουργίας του κλάδου μας, η κατηγορία των ΚΤΕΟ που βρίσκεται σε καθολική αναστολή κατατάσσεται σε μειονεκτικότερη θέση έναντι του ανταγωνισμού καθώς οι επιχειρήσεις ΚΤΕΟ που δεν ανεστάλη η λειτουργία τους θα έχουν την δυνατότητα να πραγματοποιήσουν κατ’ εξαίρεση ελέγχους οχημάτων (βαρέα) των πελατών τους που λήγουν κατά την διάρκεια του lockdown ή και ελέγχους που λήγουν στο αμέσως επόμενο διάστημα. Κατ’ επέκταση θα μπορούν να εκμεταλλευτούν την πλεονάζουσα δυναμικότητα μετά την άρση της αναστολής. Η συγκεκριμένη κατάσταση αναμένεται να πλήξει όλες τις επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν γραμμές βαρέων οχημάτων και κυρίως τις μικρότερες που δεν έχουν μεγάλη δυναμικότητα παραγωγής, καταλήγοντας με αυξημένο μισθολογικό κόστος λόγω υπερωριών και χάνοντας παράλληλα πελατολόγια και τζίρο την στιγμή που θα το επικαρπωθεί ο ανταγωνισμός τους λόγω της ευνοϊκότερης θέσης τους που προκαλείται από την εφαρμογή της ΚΥΑ. Ουσιαστικά, δημιουργείται πλαίσιο αθέμιτης πρακτικής απώλειας πελατών σε ήδη πλητόμενες επιχειρήσεις μεταξύ των ΚΤΕΟ με απόφαση της πολιτείας μας.
Περεταίρω λόγοι εναντίωσης στο μέτρο μερικής αναστολής – λειτουργίας των ΚΤΕΟ
α) Όπως προαναφέρθηκε, στο πρόσφατο τοπικό lockdown σε Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Κοζάνη ο κλάδος λειτούργησε επιτυχώς, δίχως προβλήματα στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Σημειώνεται δε, από την επαναλειτουργία του κλάδου μας μετά το πρώτο πανελλαδικό lockdown όλα τα ΚΤΕΟ λειτουργούν με το επιπρόσθετη δέσμευση ότι η προσέλευση των πολιτών γίνεται αποκλειστικά με ραντεβού ώστε να περιορίζεται στο ελάχιστο πιθανότητα συνωστισμού. Γεγονός που καταδεικνύει την ασφαλή πραγματικότητα και ότι τα έως σήμερα μέτρα πρόληψης στην λειτουργία του κλάδου μας αποδίδουν. Επιπρόσθετα, τίποτα έως σήμερα δεν αναδεικνύει κίνδυνο μεταδικότητας στα ΚΤΕΟ καθώς δεν έχει καταγραφεί κανένα σχετικό περιστατικό.
β) Είναι αντιφατικό και εντελώς παράδοξο ένας οδηγός να μπορεί να προσκομίζει ελεύθερα το όχημα του σε συνεργεία επισκευής και την ίδια στιγμή να απαγορεύεται να κάνει το ίδιο σε ΚΤΕΟ, όταν και στις δύο περιπτώσεις ο σκοπός και οι κανόνες πρόληψης είναι κοινοί και στην περίπτωση των ΚΤΕΟ άμεσα ελεγχόμενοι εξ’ αποστάσεως μέσω της online διασύνδεσής τους με το ΥΜΕ.
γ) Με την μερική αναστολή λειτουργίας των ΚΤΕΟ δεν εξυπηρετείται και δεν ενισχύεται η οδική ασφάλεια, καθώς εξαιρείται αναγκαστικά της διαδικασίας τεχνικού ελέγχου το μεγαλύτερο μέρος του στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων κατηγορίας ΙΧΕ συμπεριλαμβανομένων των ελαφρών φορτηγών, των ΤΑΧΙ και των μοτοσικλετών, οχημάτων δηλαδή στην εξυπηρέτηση μεταφοράς προσώπων και παραδόσεων αποστολών εμπορευμάτων και γευμάτων.
δ) Η αναστολή λειτουργίας των ΚΤΕΟ παρεμποδίζει και άλλες δραστηριότητες των πολιτών όπως την εμπορία και μεταβίβαση οχημάτων που δεν διαθέτουν ΔΤΕ σε ισχύ ή απαιτείται αναγνώριση ΔΤΕ από χώρα της Ε.Ε, τις νομιμοποιήσεις διασκευών συστημάτων καυσίμου LPG-CNG κλπ.. Συνεπώς συμπαρασύρονται άνευ σημαντικού λόγου επαγγελματικές και οικονομικές δραστηριότητες ευρύτερα στον κλάδο του αυτοκινήτου.
Γενικότερα, η αναστολή λειτουργίας των ΚΤΕΟ (μερική ή ολική) δεν εξυπηρετεί σε τίποτα, ειδικά σε μια περίοδο οικονομικής ανασφάλειας και όταν τίποτα δεν διασφαλίζει ότι η διάρκεια της πανδημίας θα είναι περιορισμένη χρονικά ή οι εξάρσεις μεταδοτικότητας δεν θα είναι συχνές και επαναλαμβανόμενες τους προσεχείς μήνες αναγκάζοντας σε επαναλήψεις.
Παρέμβαση – Πρόταση
Τα ΚΤΕΟ διαπιστώθηκε ξεκάθαρα έως τώρα ότι μπορούν να ανταπεξέλθουν αποτελεσματικά εν μέσω περιόδου καραντίνας εξυπηρετώντας τους πολίτες με απόλυτη ασφάλεια, τηρώντας όλα τα μέτρα πρόληψης τα οποία δύναται να ελεγχθούν στην εφαρμογή τους και εξ αποστάσεως, και εντός των προθεσμιών που θέτει ο νόμος
Για αυτόν τον λόγο ζητούν:
1) τα ΚΤΕΟ να παραμείνουν καθολικά ανοιχτά – σε πλήρη λειτουργία και όχι σε καθεστώς μερικής αναστολής. Εφόσον δε κριθεί σκόπιμο, σε συνεργασία με το ΥΜΕ δύναται να αναζητηθούν πρόσθετα μέτρα για την ασφαλή εξυπηρέτηση των ιδιοκτητών οχημάτων, ακόμη και με διαδικασία drive through.
Διαφορετικά, εφόσον η πολιτεία μας θεωρήσει τεκμηριωμένα ότι υπάρχει υψηλή επικινδυνότητα μετάδοσης του κορωνοϊού στα ΚΤΕΟ, τότε και μόνο τότε, όπως λογικά θα πρέπει να ισχύσει και σε άλλους κλάδους στο χώρο του αυτοκινήτου, τα ΚΤΕΟ να τεθούν σε καθολική αναστολή. Σε κάθε περίπτωση δύναται να προβλεφθεί νομοθετικά η παράταση ισχύος των ΔΤΕ όλων των κυκλοφορούντων οχημάτων ακόμη και των οχημάτων που διενεργούν διεθνείς μεταφορές. Πρακτική που ακολούθησαν άλλες ευρωπαϊκές χώρες κατά το πρώτο κύμα πανδημίας όπως για παράδειγμα Αυστρία , Κύπρος , Σουηδία, Ιταλία κτλ.
2) Την αναγκαιότητα να υπάρξει μέριμνα ώστε σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία να εκδοθεί ΚΥΑ που θα προβλέπει την κατ’ εξαίρεση παράταση του χρόνου χορήγησης αδειών στους εργαζόμενους των επιχειρήσεων μας, κατά εύλογο χρονικό διάστημα μέσα στο 2021.
3) Την διεύρυνση του χρόνου παράτασης 45 ημερών σε 90 μέρες για την ομαλή επιστροφή στην κανονικότητα με την άρση της καραντίνας.»