Καθώς η παγκόσμια οικονομία έχει ανακάμψει έντονα φέτος, οι πωλήσεις αυτοκινήτων καταγράφουν επίσης σημαντική άνοδο. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι πωλήσεις πρόκειται να αυξηθούν κατά 4% το 2021, σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης της αυτοκινητοβιομηχανίας MarkLines, φτάνοντας κοντά στα 80 εκατομμύρια μονάδες παρά τα όποια προβλήματα έχει προκαλέσει η πανδημία του κορωνοϊού.
Παράλληλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να δείχνουν την ανθεκτικότητά τους στην αστάθεια που υπάρχει στα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Σε μερικές βασικές αγορές αυτοκινήτων – όπως η Γερμανία (πάνω από 34%), το Ηνωμένο Βασίλειο (28%), η Γαλλία (πάνω από 23%) και η Κίνα (18%) – το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ από τα τέλη Νοεμβρίου.
Μέχρι σήμερα, περίπου 34 χώρες έχουν ανακοινώσει πολιτικές που θέτουν μια μελλοντική προθεσμία για την απαγόρευση νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE). Αυτό συνοδεύτηκε από ανακοινώσεις αυτοκινητοβιομηχανιών όπως η Ford, η Volkswagen και η General Motors σχετικά με σχέδια για σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από τις γραμμές παραγωγής τους. Ωστόσο, ακόμα κι αν οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2021 καταλήξουν να ανταποκρίνονται στις πιο αισιόδοξες προσδοκίες, οι πωλήσεις SUV εξακολουθούν να είναι πέντε φορές υψηλότερες.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις SUV έχουν αποδειχθεί πολύ ανθεκτικές καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, αυξάνοντας κατά πάνω από 10% μεταξύ 2020 και 2021. Το 2021, τα SUV αντιπροσωπεύουν πάνω από το 45% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων – σημειώνοντας νέο ρεκόρ τόσο σε όγκο όσο και μερίδιο αγοράς. Η ανάπτυξη των SUV συνεχίζει να είναι ισχυρή σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, της Ινδίας και σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σε ορισμένες άλλες χώρες, όπως η Κίνα, η ανάπτυξη των SUV παραμένει στάσιμη, κυρίως λόγω της μεγάλης αύξησης των μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρίες.
Ο αυξανόμενος αριθμός ηλεκτρικών μοντέλων SUV που κυκλοφόρησαν το 2021 σημαίνει ότι τα SUV ηλεκτρίζονται ταχύτερα από ό,τι τα προηγούμενα χρόνια. Το 2021, περίπου το 55% των μοντέλων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά ήταν SUV, από 45% πριν από δύο χρόνια. Για πρώτη φορά, η αναλογία ηλεκτροκίνησης των SUV ταιριάζει με την αναλογία ηλεκτροκίνησης των αυτοκινήτων που δεν είναι SUV. Τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τα e-SUV αναμένεται να αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 55% όλων των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2021. Αντίθετα, η πλειονότητα των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως το 2021 δεν ήταν SUV, κυρίως από τις προτιμήσεις για μικρότερα αυτοκίνητα μεταξύ των Κινέζων καταναλωτών. Για παράδειγμα, τα μίνι ηλεκτροκίνητα μοντέλα έκαναν την εμφάνισή τους στην Κίνα με τιμή κάτω των 10.000 δολάρια.
Ωστόσο, η μεγάλη πλειοψηφία, πάνω από το 98%, των SUV στους δρόμους σήμερα εξακολουθεί να έχει κινητήρες εσωτερικής καύσης. Είναι γνωστό ότι τα SUV είναι βαρύτερα και καταναλώνουν περίπου 20% περισσότερο καύσιμο. Η τεράστια αύξηση της δημοτικότητας τους είχε ως αποτέλεσμα μόνο το 2021 να πουληθούν 320 εκατομμύρια SUV, ξεπερνώντας κατά πολύ το ποσοστό των πωλήσεων που σημείωνε η κατηγορία το 2010 (10%). Ως εκ τούτου, τα SUV κατατάσσονται μεταξύ των κορυφαίων αιτιών αύξησης των εκπομπών CO2 που σχετίζονται με την ενέργεια την τελευταία δεκαετία. Μόνο το 2021, ο παγκόσμιος στόλος των SUV αυξήθηκε κατά πάνω από 35 εκατομμύρια, αυξάνοντας τις ετήσιες εκπομπές κατά 120 εκατομμύρια τόνους CO2.
900 εκατ. τόνοι CO2 μόνο από τα SUV
Εάν τα SUV ήταν μια μεμονωμένη χώρα, θα κατείχε την έκτη θέση στον κόσμο με τις ψηλότερες εκπομπές CO2 το 2021, εκπέμποντας πάνω από 900 εκατομμύρια τόνους CO2. Για να αντισταθμιστεί η αύξηση των παγκόσμιων εκπομπών από το 2010 λόγω της αύξησης του αριθμού των SUV, ο παγκόσμιος στόλος ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα έπρεπε να ήταν διπλάσιος. Τα καλά νέα είναι ότι οι αυξημένες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα ισοσταθμίσουν την όλη κατάσταση, ενώ το τελευταίο διάστημα γίνεται όλο και μεγαλύτερη προσπάθεια να υπάρχει ηλεκτρική ενέργεια, η οποία θα προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Τα καλά νέα είναι ότι οι υψηλές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2021 αναμένεται να είναι σχεδόν επαρκείς για την εξάλειψη των πρόσθετων εκπομπών που προέρχονται από τα 35 εκατομμύρια SUV που αγοράστηκαν αντί για αυτοκίνητα μεσαίου μεγέθους.
Για τον μετριασμό των εκπομπών από τα SUV, το πλαίσιο πολιτικής θα πρέπει να επικεντρωθεί στον περιορισμό της ανόδου τους. Οι πολιτικές θα πρέπει να υποστηρίζουν μια ταχύτερη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα, παρέχοντας παράλληλα κίνητρα για την έγκαιρη αντικατάσταση των SUV που λειτουργούν με βενζίνη ή diesel. Το μέσο μέγεθος των οχημάτων του στόλου αυτοκινήτων είναι κάτι που οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να παρακολουθούν στενά. Εκτός από την κατανάλωση περισσότερης ενέργειας, τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα αυξάνουν τη ζήτηση για κρίσιμα ορυκτά επειδή τα ηλεκτρικά SUV με μπαταρία είναι εξοπλισμένα με πολύ μεγαλύτερη μπαταρία (70Kw) από το μέσο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία (περίπου 50Kw). Ορισμένες κυβερνήσεις έχουν ήδη αρχίσει να εισάγουν σχετικά μέτρα, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, τα οποία έχουν επιβάλει φόρο σε αυτοκίνητα μεγάλων διαστάσεων και υψηλών εκπομπών ρύπων όπως τα SUV.