Οι αυτοκινητοβιομηχανίες παρουσιάσουν τα τελευταία ηλεκτρικά μοντέλα τους στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου του Μονάχου, αλλά όπως φαίνεται η βιωσιμότητά τους κινδυνεύει από τα SUV με κινητήρες εσωτερικής καύσης τα οποία αποτελούν και την ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία αυτοκινήτων.
Όσοι συμμετείχαν στη Έκθεση Αυτοκινήτου στο Μόναχο θα συγχωρούσαν τις αυτοκινητοβιομηχανίες επειδή πιστεύουν ότι αναγνώρισαν το λάθος τους και αφοσιώθηκαν στην βιωσιμότητά τους που περιλαμβάνει ηλεκτρικά αυτοκίνητα που δεν ρυπαίνουν και με αυτό τον τρόπο βοηθούν στην βελτίωση της περιβαλλοντικής αλλαγής αλλά και στη μείωση της υπερθέρμανσης του πλανήτη.
Η Mercedes, για παράδειγμα, επιδιώκει να υπογραμμίσει τον ισχυρισμό της “Lead in Electric” , παρουσιάζοντας πέντε πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ένα υβριδικό από τα οκτώ μοντέλα της.
Για τη BMW, το αστέρι της παράστασης είναι το BMW iX – ένα ηλεκτρικό SUV με μπαταρίες – καθώς και το i4, ένα ηλεκτρικό sedan μεσαίου μεγέθους μπαταρίας. Στην πραγματικότητα, τα δύο τρίτα των οχημάτων που παρουσιάζονται είναι ηλεκτρικά.
Όμως, πίσω από αυτά τα κηρύγματα για την «βιώσιμη κινητικότητα», τα δεδομένα πωλήσεων που αναλύθηκαν από την T&E δημιουργούν μια διαφορετική εικόνα. Ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων συνεχίζουν να αυξάνονται, τα SUV τα ξεπερνούν ανησυχητικά καθώς εξακολουθούν να αποτελούν ρυπογόνα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ολόκληρο το μερίδιο αγοράς SUV αυξήθηκε κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους – τρεις φορές περισσότερο από τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.
Το μερίδιο των SUV με κινητήρες εσωτερικής καύσης αυξήθηκε κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες και ανήλθε στο 42%!
Σε μόλις 10 χρόνια, τα SUV από μερίδιο μόλις 10% των πωλήσεων έφτασαν σχεδόν στο ήμισυ όλων των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ευρώπη σήμερα (45%). Το πρόβλημα ξεκίνησε χρόνια πριν γίνουν σημαντικές οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Τα μεσαία και μεγάλα SUV με κινητήρες βενζίνης ή diesel εκπέμπουν μεταξύ 15% και 28% περισσότερο CO2 από τα αντίστοιχα hatchback. Για τα SUV που είναι plug-in hybrid εκπέμπουν σχεδόν 40% περισσότερο από τα hatchback.
Ενώ μόνο το ένα τρίτο των αυτοκινήτων που παρουσιάζονται για πρώτη φορά διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να βασίζονται σε αυτούς για το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεών τους τα επόμενα χρόνια. Αυτό καθιστά μια βαριά μεταβατική περίοδο πολύ κακή για τον πλανήτη. Στην πραγματικότητα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν ακόμα να συμμορφωθούν με τους στόχους εκπομπών CO2 έως το 2030, με τις πωλήσεις των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων κοντά στα σημερινά επίπεδα. Αυτό σημαίνει ότι εκατομμύρια αυτοκίνητα που πωλούνται θα παραμείνουν με κινητήρες diesel και βενζίνης.
Με πολλά συμβατικά αυτοκίνητα να γίνονται SUV, η τάση μεταφέρεται στην αγορά των EV. Οι μισές πωλήσεις EV είναι πλέον SUV, λόγω της αλλαγής στην αγορά συμβατικών αυτοκινήτων που τροφοδοτείται από αυτοκινητοβιομηχανίες που επιδιώκουν να μεγιστοποιήσουν το κέρδος. Αντί να αντιμετωπίσουν το ζήτημα του βάρους και του μεγέθους, με αποτέλεσμα περισσότερες εκπομπές ρύπων και περισσότερα υλικά, οι κατασκευαστές επιλέγουν να δημιουργούν όλο και μεγαλύτερα οχήματα.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να διαδίδουν τον καλό λόγο, αλλά συνεχίζοντας την πώληση βαρέων SUV με υψηλές εκπομπές CO2 και αποτυγχάνουν να εφαρμόσουν αυτό που κηρύττουν…