Τελεσίγραφο δύο μηνών έχει η Ελλάδα ώστε να αλλάξει τον τρόπο φορολόγησης των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, να καταργήσει το Περιβαλλοντικό Τέλος που επιβάλλεται στα οχήματα που πληρούν τις οδηγίες ρύπων Euro 4 και Euro 5 και επίσης να καταργήσει την απαγόρευση εισαγωγής οχημάτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 3 ή και και παλαιότερες!
Να υπενθυμίσουμε πως μετά την επιβολή του Περιβαλλοντικού Τέλους ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) είχε προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτώντας την κατάργησή του ενώ παράλληλα είχε καταγγείλει την Ελλάδα για άνιση φορολογική μεταχείριση μεταξύ ομοειδών εισαγόμενων και εγχώριων μεταχειρισμένων οχημάτων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα, επειδή δεν έχει τροποποιήσει τους κανόνες σχετικά με την ταξινόμηση και τη φορολόγηση αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τη νομολογία του Δικαστηρίου, παραβιάζεται το άρθρο 110 της Συνθήκης όταν οι φόροι που επιβάλλονται σε εισαγόμενα οχήματα υπολογίζονται με διαφορετικό τρόπο από ό,τι οι φόροι που επιβάλλονται σε ομοειδή εγχώρια αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να επιβάλλονται υψηλότεροι φόροι στο εισαγόμενο προϊόν.
Σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν επί του παρόντος στην Ελλάδα, το τέλος ταξινόμησης, το οποίο επιβάλλεται σε όλα τα οχήματα, είναι υψηλότερο για ορισμένες κατηγορίες εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων απ’ ό, τι για τα ομοειδή εγχώρια μεταχειρισμένα οχήματα.
Επιπλέον, ο ελληνικός περιβαλλοντικός φόρος, ο οποίος επιβάλλεται σε ορισμένες κατηγορίες οχημάτων, εισάγει διακρίσεις μεταξύ εγχώριων μεταχειρισμένων οχημάτων και μεταχειρισμένων οχημάτων που αγοράζονται σε άλλο κράτος μέλος και στη συνέχεια ταξινομούνται στην Ελλάδα.
Η Επιτροπή θεωρεί ότι η ελληνική νομοθεσία δεν είναι συνάδει με το άρθρο 110 της Συνθήκης, διότι τα οχήματα που εισάγονται από άλλο κράτος μέλος επιβαρύνονται με υψηλότερη φορολογία σε σύγκριση με τα εγχώρια οχήματα.
Ταυτόχρονα, η Ελλάδα απαγορεύει την ταξινόμηση ορισμένων μεταχειρισμένων οχημάτων που εισάγονται στην Ελλάδα, ενώ δεν επιβάλλεται παρόμοια απαγόρευση στις αντίστοιχες κατηγορίες εγχώριων οχημάτων.
Η απαγόρευση αυτή αποτελεί σαφή περιορισμό της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων και αντίκειται στα άρθρα 34 και 36 της ΣΛΕΕ.
Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει και να λάβει τα αναγκαία μέτρα.
Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΑΕ κ. Κωνσταντίνος Κυράτσος μιλώντας στο Carandmotor.gr επισήμανε μεταξύ άλλων ότι: «Μετά από πολλά χρόνια αγώνων επιτέλους η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε και εκείνη ότι η Ελλάδα παρανομεί και υπερφορολογεί τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα σε σχέση με τα εγχώρια μεταχειρισμένα ΙΧ. Η επιβολή του Περιβαλλοντικου Τέλους όπως επίσης και η απαγόρευση εισαγωγής παλαιότερων αυτοκινήτων (προ του Euro 3) αυτομάτως δημιουργούσε συνθήκες άνισης μεταχείρισης μεταξύ ομοειδών οχημάτων. Εμείς είχαμε προειδοποιήσει την κυβέρνηση ότι τα υπέρογκα χαράτσια που έχουν επιβάλλει στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα θα καταπέσουν στην ΕΕ και η χώρα μας αν δεν συμμορφωθεί θα αναγκαστεί να πληρώσει πολλά εκατομμύρια ευρώ τα οποία θα αντληθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό δηλαδή από τις τσέπες των Ελλήνω πολιτών. Η Ελλάδα έχει δύο μήνες προθεσμία να διορθώσει όλα τα λάθη της και να καταργήσει την υπέρογκη φορολόγηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ενώ παράλληλα να καταργήσει το άδικο Περιβαλλοντικό Τέλος και την απαγόρευση εισαγωγής παλαιότερων οχημάτων ώστε να γλιτώσει από υπερβολικά πρόστιμα. Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να επιβάλλει Περιβαλλοντικό Τέλος σε όλα τα εγχώρια μεταχειρισμένα οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 4 και Euro 5 και βέβαια να απαγορεύσει την κυκλοφορία όλων των παλαιότερων οχημάτων δηλαδή εκείνων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 3 ή και παλαιότερες!»
Τι θα γίνει στην αγορά;
Το τελεσίγραφο της Κομισιόν προς την Ελλάδα αναμένεται να αλλάξει και πάλι τα δεδομένα στην αγορά καθώς θα καταργηθεί το Περιβαλλοντικό Τέλος οπότε και αυτομάτως θα μειωθεί το κόστος εκτελωνισμού των αυτοκινήτων Euro 4 και Euro 5. Τώρα πόσοι έμποροι θα εισάγουν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα Euro 4 και Euro 5 αυτό θα το αποδείξει το χρόνος!
Επίσης η εισαγωγή φθηνότερων μεταχειρισμένων οχημάτων σίγουρα θα προκαλέσει κλυδωνισμούς τόσο στην αγορά των καινούριων όσο και των μεταχειρισμένων καθώς το στοκ των οχημάτων που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα έχει αποκτηθεί σε υψηλές τιμές οπότε είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει ζημίες στις εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων!