Τέλος στις «κομπίνες» που πραγματοποιούσαν κάποια Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου θα βάλει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καθώς ενεργοποιείται η online διασύνδεση του μηχανογραφικού συστήματος των ΚΤΕΟ με το Υπουργείο.
Οι αλλαγές ήταν προγραμματισμένες για τις 6 Απριλίου αλλά σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr τα συστήματα επικοινωνίας μεταξύ ΚΤΕΟ και Υπουργείου δεν ήταν ακόμη έτοιμα οπότε αναγκαστικά δόθηκε παράταση στην εφαρμογή των νέων μέτρων με τη νέα ημερομηνία ισχύς τους να ορίζεται για τον Οκτώβριο του 2023.
Ουσιαστικά η μεγάλη αλλαγή αφορά στην διαδικασία αποστολής των ελέγχων οχημάτων καθώς τα αποτελέσματα δεν θα αποστέλλονται στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μετά το τέλος των εργασιών αλλά θα αποστέλλονται σε πραγματικό χρόνο με αποτέλεσμα να μειωθούν στο ελάχιστο αν όχι να τελειώσουν ολοκληρωτικά τα… «μαγειρέματα» που κατάφερναν να κάνουν κάποια Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου.
«Πειραγμένα» λογισμικά!
Ο βασικός λόγος αλλαγής της διαδικασίας αποστολής των δεδομένων από τα ΚΤΕΟ στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έγινε καθώς υπάρχουν πληροφορίες για ύπαρξη «πειραγμένων» ή παράλληλων λογισμικών!
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Carandmotor.gr κάποια ΚΤΕΟ έχουν προμηθευτεί ειδικά Μηχανογραφικά Συστήματα στα οποία μπορούν να «επέμβουν» και να αλλάξουν τις μετρήσεις των ελέγχων με αποτέλεσμα ένα όχημα που έπρεπε να κοπεί εξαιτίας των υπερβολικών καυσαερίων που εκπέμπει τελικά να περνά τον έλεγχο κανονικά αφού το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου θα αναγράφει άλλες μετρήσεις!
Ωστόσο πέραν των «πειραγμένων» ή παράλληλων λογισμικών υπάρχουν και άλλοι τρόποι να περάσει κάποιος ένα όχημα χωρίς να παρέμβει στο λογισμικό.
Ειδικότερα αν για παράδειγμα σε ένα όχημα τα εμπρόσθια φρένα είναι συντηρημένα και αποδίδουν καλά ενώ τα πίσω φρένα δεν έχουν την απόδοση που πρέπει τότε ο ελεγκτής μπορεί να το περάσει βάζοντας την μέτρηση των εμπρόσθιων φρένων και στα πίσω φρένα!
Το ίδιο μπορεί να γίνει και στην μέτρηση των αμορτισέρ! Όσον αφορά στα καυσαέρια σε ένα όχημα με υπερβολικούς ρύπους μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι μετρήσεις του… διπλανού οχήματος που εκπέμπει κανονικούς ρύπους!
Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr οι πιο συνηθισμένες αλλαγές μετρήσεων αφορούν αμορτισέρ, φρένα και καυσαέρια καθώς τα περισσότερα οχήματα που ελέγχονται είναι ασυντήρητα…
Από την άλλη μεριά κάποια ΚΤΕΟ για να μην χάσουν έσοδα από την «απόρριψη» οχημάτων δελεάζουν εταιρείες με μεγάλους στόλους οχημάτων (εταιρείες Leasing, ενοικιάσεων, εμπορίες μεταχειρισμένων, συνεργεία, φανοποιεία) ότι στα δικά τους κέντρα ελέγχου θα περνάνε σίγουρα τα οχήματα ακόμη και αν έχουν σοβαρές ελλείψεις…
Τι αλλάζει
Από τον Οκτώβριο του 2023 θα αποστέλλονται σε πραγματικό χρόνο οι φωτογραφίες του ελεγχόμενου οχήματος και όλες οι γραμμές ελέγχου ελαφρών, βαρέων και δίκυκλων-τρίκυκλων-τετράκυκλων οχημάτων των ΚΤΕΟ θα είναι εφοδιασμένες με έγχρωμες ψηφιακές κάμερες, με σύστημα προστασίας από εξωτερικές παρεμβάσεις (αλλαγή οπτικού πεδίου, κατεύθυνσης) και συνδεδεμένες με το Μηχανογραφικό Σύστημα του ΚΤΕΟ.
Οι αποσταλμένες φωτογραφίες από το Μηχανογραφικό Σύστημα του ΚΤΕΟ προς το Μηχανογραφικό Σύστημα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών φωτογραφίες είναι μορφής JPEG, διαστάσεων 640 Χ 480 εικονοστοιχείων (pixels) και θα αναγράφει τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος, τον αριθμό της φωτογραφίας αλλά και την ημερομηνία και ώρα της λήψης της. Σε ανάριθμα οχήματα θα αναγράφεται ο αριθμός πλαισίου. Επίσης δεν είναι επιτρεπτή η επεξεργασία των φωτογραφιών από οποιοδήποτε λογισμικό.
Στον ελεγκτή παρέχεται η δυνατότητα άμεσης επαλήθευσης της ορθής λήψης κάθε φωτογραφίας, ώστε αν απαιτηθεί να λάβει νέα εγκαίρως, πριν μετακινηθεί το όχημα.
Σταθερές κάμερες
Μία κάμερα εγκαθίσταται σε σταθερό σημείο πλησίον της αρχής της γραμμής ελέγχου, εξωτερικά ή παρακείμενα του συστήματος αυτόματης γραμμής (με σκόπευση προς τη θέση όπου επί το πλείστον διενεργείται μέτρηση των εκπομπών καυσαερίων). Η κάμερα αυτή φωτογραφίζει κατά το δυνατόν ολόκληρη την εμπρόσθια πλευρά του οχήματος, κατά την έναρξη του τεχνικού ελέγχου.
Δεύτερη κάμερα εγκαθίσταται σε σταθερό σημείο με σκόπευση προς την αυτόματη γραμμή ελέγχου. Η κάμερα αυτή φωτογραφίζει κατά το δυνατόν ολόκληρη την οπίσθια πλευρά του οχήματος, κατά το πέρας του τεχνικού ελέγχου από την αυτόματη γραμμή ελέγχου.
Στις φωτογραφίες που λαμβάνονται από τις ανωτέρω κάμερες απαιτείται να είναι ευανάγνωστες οι πινακίδες κυκλοφορίας του ελεγχόμενου οχήματος αλλά και να εμφανίζεται ελάχιστο οπτικό πεδίο παραπλεύρως του προς έλεγχο οχήματος για την ταυτοποίηση του ΚΤΕΟ.
Φορητή κάμερα
Οι λάκκοι επιθεώρησης των γραμμών ελέγχου των ελαφρών και των βαρέων οχημάτων ή ο ανυψωτήρας των γραμμών ελέγχου των ελαφρών οχημάτων και των δίκυκλων-τρίκυκλων-τετράκυκλων οχημάτων, είναι εφοδιασμένοι με φορητή κάμερα για τη λήψη φωτογραφιών των ελεγχόμενων οχημάτων, όταν βρίσκονται επί του λάκκου κατόπτευσης ή επί του ανυψωτήρα.
Για όλα τα οχήματα πλην δίκυκλων-τρίκυκλων-τετράκυκλων, ρυμουλκουμένων – ημιρυμουλκουμένων και οπίσθιου τμήματος αρθρωτού λεωφορείου, απαιτείται επίσης η λήψη μίας φωτογραφίας, ήτοι το κάτω μέρος του οχήματος η οποία εμπεριέχει μέρος του σασί του οχήματος κατά το δυνατόν, και ευκρινώς τα πέλματα των τροχών του εμπρόσθιου ή του οπίσθιου άξονα αντίστοιχα.
Άμεση αποστολή
Το Μηχανογραφικό Σύστημα του ΚΤΕΟ σε καθημερινή σύνδεση με το δικτυακό τόπο του ΥΠ.Υ.ΜΕ. εκτελεί την αυτόματη προώθηση, μέσω του server του ΚΤΕΟ, όλων των ψηφιακά υπογεγραμμένων από την κεντρική μονάδα της αυτόματης γραμμής μετρήσεων, που ελήφθησαν από τα μηχανήματα της αυτόματης γραμμής, καθώς και του ονόματος και της ημερομηνίας και ώρας δημιουργίας του αρχείου μετρήσεων, στο Μηχανογραφικό Σύστημα του ΥΠ.Υ.ΜΕ., μόλις ολοκληρωθεί ο έλεγχος στην αυτόματη γραμμή.
Εάν λόγω αιτιολογημένης μη επικοινωνίας, δεν είναι εφικτή η επιτυχής αποστολή από το Μηχανογραφικού Συστήματος του ΚΤΕΟ προς το Μηχανογραφικό Σύστημα του ΥΠ.Υ.ΜΕ. των δεδομένων που προβλέπονται στο παρόν άρθρο, εντός των οριζόμενων χρονικών ορίων, το ΚΤΕΟ οφείλει να τα αποστέλλει μέσω του Μηχανογραφικού Συστήματός του, αμέσως μόλις αυτό καταστεί δυνατό.
Χιλιόμετρα και στις Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων
Το θέμα με τα γυρισμένα χιλιόμετρα στα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα έχει λυθεί εδώ και χρόνια καθώς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υποχρεώνει τα ΚΤΕΟ να αναγράφουν στα Δελτία Τεχνικού Ελέγχου όλους τους προηγούμενους ελέγχους των οχημάτων και τα διανυθέντα χιλιόμετρα που είχαν σε αυτούς.
Ωστόσο υπήρχε ένα «κενό» στη διαδικασία ελέγχου των χιλιομέτρων κυρίως στα καινούρια αυτοκίνητα καθώς για πρώτη φορά επισκέπτονται τα ΚΤΕΟ μετά από 4 χρόνια.
Όμως ακόμη και τα καινούρια αυτοκίνητα θα πρέπει να προμηθεύονται Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων από το πρώτο έτος! Σύμφωνα με πληροφορίες του Car and Motor αν κάποιος προμηθευτεί Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων από ΚΤΕΟ τότε τα χιλιόμετρα αναγράφονται σε αυτή από τον πρώτο κιόλας χρόνο. Ωστόσο τα αναγραφόμενα χιλιόμετρα τις Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων ακόμη δεν έχουν προσαρμοστεί στα Μηχανογραφικά Συστήματα τόσο των ΚΤΕΟ όσο και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ώστε να συμπεριλαμβάνονται στη διασταύρωση των στοιχείων για επαλήθευση των διανυθέντων χιλιομέτρων. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σύμφωνα με πληροφορίες του Car and Motor στο αμέσως επόμενο διάστημα θα προσθέσει στο Μηχανογραφικό Σύστημα και τα χιλιόμετρα από τις Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων τόσο από ΚΤΕΟ όσο και από ανεξάρτητα συνεργεία ώστε οι διασταυρώσεις των διανυθέντων χιλιομέτρων να γίνονται από το πρώτο έτος κυκλοφορίας όλων των οχημάτων!
Η Υπουργική Απόφαση
Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (Τεύχος Β’, Αριθμός Φύλλου 2412) η υπουργική Απόφαση ορίζει πότε και τι αλλάζει στη διαδικασία ελέγχων των οχημάτων από τα ΚΤΕΟ.
Τα νέα δεδομένα θα εφαρμοστούν 12 μήνες μετά την δημοσίευση της υπουργικής Απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, δηλαδή από τον Οκτώβριο του 2023.
Η υπουργική Απόφαση αναγράφει αναλυτικά ότι: «Τροποποίηση της υπ’ αρ. 302873/30-09-2022 (Β’ 5195) υπουργικής απόφασης «Τεχνικές προδιαγραφές συστήματος μηχανογράφησης των Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ). Συγκέντρωση επεξεργασία και αποστολή στοιχείων των διενεργουμένων τεχνικών ελέγχων» .
Άρθρο 1
H υπ’ αρ. 302873/30-09-2022 υπουργική απόφαση «Τεχνικές προδιαγραφές συστήματος μηχανογράφησης των Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ).
Συγκέντρωση επεξεργασία και αποστολή στοιχείων των διενεργουμένων τεχνικών ελέγχων» (Β’ 5195), τροποποιείται ως εξής:
1. Η περ. (α) της παρ. 2 του άρθρου 3, αντικαθίσταται ως εξής:
«α) Συνδέεται με το Μ.Σ. του ΥΠ.Υ.ΜΕ. με ασφαλή τρόπο, ήτοι, με χρήση αποκλειστικού κωδικού χρήστη, κωδικού ασφαλείας και πιστοποιητικού (user id, password, client certificate) και υποστηρίζει μέσω κατάλληλης διαδικτυακής υπηρεσίας του Μ.Σ. του ΥΠ.Υ.ΜΕ., την αλλαγή του κωδικού ασφαλείας και την αντικατάσταση/ανανέωση του πιστοποιητικού.»
2. Η περ. (δ) της παρ. 1 του άρθρου 9, αντικαθίσταται ως εξής:
«δ) Αυτόματη αποστολή προς το Μ.Σ. του ΥΠ.Υ.ΜΕ. όλων των στοιχείων των οχημάτων για τα οποία έχει πραγματοποιηθεί άντληση στοιχείων της άδειας κυκλοφορίας ή και του ιστορικού των τεχνικών ελέγχων από το Μ.Σ. του ΥΠ.Υ.ΜΕ. και η διαδικασία ελέγχου για οποιοδήποτε λόγο διακόπηκε ή δεν ολοκληρώθηκε. Ο τεχνικός έλεγχος αυτός αποστέλλεται αυτόματα με την έξοδο του οχήματος από το ΚΤΕΟ με το χαρακτηρισμό «ΑΚΥΡΩΜΕΝΟΣ Ή ΜΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΣ ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ». Για τους ακυρωθέντες τεχνικούς ελέγχους, το Μ.Σ. του ΚΤΕΟ αποστέλλει αυτόματα προς το Μ.Σ. του ΥΠ.Υ.ΜΕ. με την μορφή XML όλα τα δεδομένα που τυχόν είχαν συλλεχθεί μέχρι τη διακοπή εκάστου αυτών.
Στα δεδομένα συμπεριλαμβάνεται και η φωτογραφία ΦΦ=01 από σταθερή κάμερα, ή όταν αυτό δεν είναι εφικτό λαμβάνεται η φωτογραφία ΦΦ=05 από φορητή κάμερα, στην οποία απεικονίζεται ολόκληρη η εμπρόσθια πλευρά του οχήματος, σύμφωνα με το άρθρο 8. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό, η ΦΦ=05 απεικονίζει την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, η οποία σύμφωνα με την παρ. 2.2 του άρθρου 5, έχει παραδοθεί από τον πολίτη στην γραμματεία του ΚΤΕΟ.».
3. Η περ. (β) της παρ. 1 του άρθρου 10, αντικαθίσταται ως εξής:
«β) Αυτόματη αποστολή προς το Μ.Σ. του ΥΠ.Υ.ΜΕ., μέσω αρχείων τύπου XML, όλων των δεδομένων με την ολοκλήρωση των ελέγχων και αμέσως μετά την εκτύπωση του κατά περίπτωση εκδιδόμενου πιστοποιητικού (Δ.Τ.Ε., Π.Ε.Τ.Ε., λοιπά Πρακτικά, Βεβαιώσεις, Κ.Ε.Κ.). Κάθε έλεγχος προσδιορίζεται μοναδικά μέσω του αριθμού Δ.Τ.Ε. ή του αύξοντα αριθμού του Πρακτικού, Βεβαίωσης ή ΚΕΚ που καταχωρείται στο πεδίο “Αριθμός ΔΤΕ” του αρχείου XML.».
Άρθρο 2
Το άρθρο 17 της υπ’ αρ. 302873/30-09-2022 υπουργικής απόφασης «Τεχνικές προδιαγραφές συστήματος μηχανογράφησης των Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ). Συγκέντρωση επεξεργασία και αποστολή στοιχείων των διενεργουμένων τεχνικών ελέγχων» (Β’ 5195), αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 17
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει δώδεκα (12) μήνες μετά την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.».