Τέλος στις αυθαίρετες και επικίνδυνες μεταφορές μηχανημάτων βάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με σχετική απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Ειδικότερα στην Απόφαση που υπογράφει ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης ξεκαθαρίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις αλλά και η διαδικασία φόρτωσης μηχανημάτων έργων ή αγροτικών μηχανημάτων και ρυμουλκούμενων οχημάτων ειδικής χρήσης ειδικού σκοπού σε φορτηγά αυτοκίνητα, ρυμουλκούμενα ή ημιρυμουλκούμενα, δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης.
Η ισχύς του νέου νόμου ξεκινά από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης για τα οχήματα ιδιωτικής χρήσης και τρεις μήνες αργότερα για τα οχήματα Δημοσίας χρήσης.
Όπως αναγράφει χαρακτηριστικά η απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης: «Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις:
α. Tης παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 3446/2006 (Α΄ 49).
β. Tων άρθρων 32, 53 και 54 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ), ο οποίος κυρώθηκε με το ν. 2696/1999 (Α΄ 57).
γ. Του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κωδικοποιήθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98).
δ. Του άρθρου 5 του ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 131).
ε. Του ν. 4727/20 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α΄ 184).
στ. Του π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων.» (Α΄ 119).
ζ. Του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 121).
η. Του π.δ.123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α΄ 151).
θ. Της υπό στοιχεία ΔΝΣα/οικ.59172/7775/ΦΝ459/2019 απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Ιωάννη Κεφαλογιάννη» (Β΄ 3058).
2.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
ΣΚΟΠΟΣ – ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Σκοπός της παρούσας είναι ο καθορισμός των όρων, των προϋποθέσεων και της διαδικασίας φόρτωσης μηχανημάτων έργων ή αγροτικών μηχανημάτων και ρυμουλκούμενων οχημάτων ειδικής χρήσης ειδικού σκοπού σε φορτηγά αυτοκίνητα, ρυμουλκούμενα ή ημιρυμουλκούμενα, δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης.
Άρθρο 2
ΟΡΙΣΜΟΙ
Για την εφαρμογή της παρούσης ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί, πέραν αυτών του άρθρου 2 του Κ.Ο.Κ:
1.«όχημα φόρτωσης»: φορτηγό κατηγορίας Ν2 και Ν3 ή ρυμουλκούμενο ή ημιρυμουλκούμενο όχημα κατηγορίας Ο2, Ο3 και Ο4, όπως η ονοματολογία των κατηγοριών αυτών ορίζεται στην υπ’ αρ. 29949/1841/2009 κοινή υπουργική απόφαση (Β΄ 2112) περί προσαρμογής της Ελληνικής Νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2007/46/ΕΚ και του Κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 2018/858 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, είτε κυκλοφορεί αυτοτελώς είτε ως μέρος συνδυασμού οχήματος, με αμάξωμα επίπεδης κλίνης ή με κινητά πλευρικά μέρη, ανατρεπόμενο ή μη (σύμφωνα με το Παράρτημα ΙΙΙ Προσάρτημα 2 «Ψηφία που χρησιμοποιούνται για τη συμπλήρωση των κωδικών προς χρήση για τα διάφορα είδη αμαξώματος», 01. Επίπεδη κλίνη και 02. Κινητό πλευρικό μέρος, του Κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 2018/858 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου),
2.«κινητό μηχάνημα φορτίο»: άφορτο μηχάνημα έργων ή όχημα ειδικής κατηγορίας όπως αυτά ορίζονται στην υ.α. 21867/2016 (Β΄ 3276) ή άφορτο αγροτικό μηχάνημα όπως αυτό ορίζεται στον Κανονισμό (ΕΕ) υπ’αρ. 167/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου ή άφορτο ρυμουλκούμενο όχημα ειδικής χρήσης ειδικού σκοπού, όπως αυτό ορίζεται στην υπ’αρ. 80255/4693/19/2020 υπουργική απόφαση (Β΄ 61), εξαιρουμένων των ρυμουλκούμενων καντινών και τροχόσπιτων,.
3.«σχέδιο φόρτωσης» (ΣΦ): το παραγόμενο έγγραφο από την μελέτη φόρτωσης που περιγράφει επακριβώς την φόρτωση των κινητών μηχανημάτων φορτίων με το όχημα φόρτωσης και πληροί κατ’ ελάχιστον τις προϋποθέσεις του άρθρου 3 της παρούσας,
4.«όμοιο κινητό μηχάνημα φορτίο»: το κάθε κινητό μηχάνημα φορτίο που αναφέρεται στο σχέδιο φόρτωσης. Διακρίνονται τρεις (3) βασικές κατηγορίες όμοιων κινητών μηχανημάτων φορτίων:
1) κινητά μηχανήματα με ελαστικά επίσωτρα
2) κινητά μηχανήματα με ερπύστριες
3) κινητά μηχανήματα με κυλιόμενους κυλίνδρους
Για κάθε μια από τις τρεις κατηγορίες όμοιων κινητών μηχανημάτων φορτίων δεν διαφέρουν οι απαιτήσεις και οι ανάγκες πρόσδεσης από τα κινητά μηχανήματα φορτία για τα οποία εκπονήθηκε η μελέτη φόρτωσης με ευθύνη του μελετητή. Ειδικότερα, τα τεχνικά στοιχεία των όμοιων κινητών μηχανημάτων φορτίων των παραπάνω κατηγοριών επιτρέπεται να αποκλίνουν από το αναφερόμενο ΣΦ κινητό μηχάνημα φορτίο, για το οποίο εκπονήθηκε η μελέτη φόρτωσης στα παρακάτω σημεία:
α. Η μάζα σε τάξη πορείας/μάζα κενού οχήματος και οι διαστάσεις του δεν διαφέρει άνω του 10%.
β. Το μεταξόνιό του δεν διαφέρει άνω του 8%.
γ. Ο αριθμός αξόνων και η θέση τους στο όχημα είναι ίδιοι.
Άρθρο 3
Προϋποθέσεις φόρτωσης
Το όχημα φόρτωσης δύναται να μεταφέρει κινητό μηχάνημα φορτίο με τις εξής προϋποθέσεις:
1.Στο δάπεδο ή στο πλαίσιο του αμαξώματος του οχήματος φόρτωσης υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις (4) κατάλληλες υποδοχές (δέστρες) για την ασφαλή πρόσδεση του φορτίου [κατ’ ελάχιστο δυο (2) από κάθε πλευρά].
2.Το κινητό μηχάνημα φορτίο προσδένεται στο όχημα φόρτωσης με κατάλληλο εξοπλισμό πρόσδεσης.
3.Οι προσδέσεις θα γίνονται στις κατάλληλες υποδοχές (δέστρες) ή και σε τμήματα των αξόνων ή στο πλαίσιο του κινητού μηχανήματος φορτίου. Θα πρέπει να αποφεύγεται η καταπόνηση ή η ζημιά σε άλλα τμήματα του οχήματος, π.χ. τις σωληνώσεις των φρένων, τις εύκαμπτες σωληνώσεις, τα ηλεκτρικά καλώδια κτλ., λόγω της πρόσδεσης πάνω ή κοντά σε αυτά.
4.Όλα τα μέσα πρόσδεσης που χρησιμοποιούνται είναι πιστοποιημένα σύμφωνα με το πρότυπο ΕΝ 12195-2:2001 ή το πρότυπο ΕΝ 12195-3:2001 και φέρουν την προβλεπόμενη σήμανση.
5.Εφόσον οι κατασκευαστές των κινητών μηχανημάτων φορτίων παρέχουν οδηγίες για τον τρόπο ασφαλούς πρόσδεσης, τον απαιτούμενο εξοπλισμό ασφαλούς πρόσδεσης (όπως σημεία πρόσδεσης) και την μεταφορά των φορτίων αυτών, αυτές θα πρέπει να ακολουθούνται.
6.Το κινητό μηχάνημα φορτίο δεν επιτρέπεται να εξέχει κατά πλάτος ή μήκος από το αμάξωμα του οχήματος φόρτωσης. Σε κάθε περίπτωση το πλάτος των μεταφερόμενων κινητών μηχανημάτων φορτίων δεν επιτρέπεται να είναι μεγαλύτερο από 2,55μ. το δε συνολικό μέγιστο ύψος του οχήματος φόρτωσης και των φορτωμένων κινητών μηχανημάτων φορτίων δεν επιτρέπεται να είναι μεγαλύτερο από 4,00μ.
7.Η μάζα του φορτωμένου ρυμουλκούμενου να είναι μικρότερη ή το πολύ ίση προς τη μάζα του ρυμουλκού οχήματος σε τάξη πορείας με το αμάξωμα και με το σύστημα ζεύξης που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας του.
8.Τα κινητά μηχανήματα φορτία και οποιοδήποτε από τα αποσπασμένα μέρη τους θα πρέπει να είναι τοποθετημένα έτσι ώστε να μην υπερβαίνονται τα προβλεπόμενα όρια βάρους ανά άξονα του οχήματος φόρτωσης και να μην εμποδίζεται ο ασφαλής χειρισμός αυτού.
9.Το κινητό μηχάνημα φορτίο θα πρέπει να εμποδίζεται να μετακινείται προς τα εμπρός, πίσω και πλάι με προσδέσεις με αλυσίδα ή ιμάντες, οι οποίες θα είναι τοποθετημένες σε σημεία πρόσδεσης επί του οχήματος μεταφοράς. Όλες οι προσδέσεις με αλυσίδες ή ιμάντες θα πρέπει να διαθέτουν εντατήρες. Εάν είναι δυνατόν η κίνηση προς τα εμπρός μπορεί να εμποδίζεται από ένα εμπρόσθιο μέρος του αμαξώματος του οχήματος φόρτωσης, π.χ. δοκό ή σκαλοπάτι εκ κατασκευής της πλατφόρμας ή από πρόσθετη ράβδο ακινητοποίησης στερεωμένη με ασφάλεια από την πλατφόρμα στο πλαίσιο του αμαξώματος του οχήματος φόρτωσης.
10.Εάν το κινητό μηχάνημα φορτίο φέρει κινούμενα μέρη, όπως βραχίονες, υποστηρίγματα, μπούμες, καμπίνες, κ.λπ., αυτά θα πρέπει να παραμείνουν στη θέση που συνιστάται για τη μεταφορά από τον κατασκευαστή και να ασφαλίζονται για την αποφυγή μετακίνησης σε σχέση με το κυρίως σώμα του μηχανήματος.
11.Το κινητό μηχάνημα φορτίο πρέπει να είναι προσδεδεμένο στο όχημα φόρτωσης με την πέδη στάθμευσης ενεργοποιημένη. Απαιτείται η απελευθέρωση της πίεσης στα υδραυλικά συστήματα. Ο διευθυντήριος άξονας, εάν υπάρχει, πρέπει να είναι κατάλληλα ασφαλισμένος με πιστοποιημένα μέσα πρόσδεσης, και να τοποθετούνται σφήνες στους τροχούς. Όπου είναι δυνατό, οι σφήνες στερεώνονται με ασφάλεια στην πλατφόρμα του οχήματος μεταφοράς.
12.Όπου είναι δυνατόν, το σύστημα ανάρτησης του κινητού μηχανήματος φορτίου θα πρέπει να ακινητοποιείται και η κάθετη κίνηση να εμποδίζεται με προσδέσεις ή άλλα μέσα συγκράτησης.
Εναλλακτικά, το πλαίσιο ή το αμάξωμα του κινητού μηχανήματος φορτίου θα πρέπει να στερεώνεται πάνω σε βάσεις.
13.Τυχόν απαραίτητος παρελκόμενος εξοπλισμός που συνοδεύει τα κινητά μηχανήματα φορτία που μεταφέρονται στο όχημα φόρτωσης, θα πρέπει να αποθηκεύεται με ασφάλεια.
14.Πριν το κινητό μηχάνημα φορτίο τοποθετηθεί πάνω στο όχημα φόρτωσης, πρέπει να αφαιρεθεί κάθε ίχνος ακαθαρσίας. Η ράμπα, τα ελαστικά ή οι ερπύστριες του μηχανήματος και η πλατφόρμα του ίδιου του οχήματος φόρτωσης θα πρέπει να είναι απαλλαγμένα από λάδια, γράσο, χώμα, κλπ. υλικά ώστε να μην περιοριστεί η τριβή μεταξύ του οχήματος φορτίου και της πλατφόρμας. Τυχόν ελεύθερος εξοπλισμός στο κινητό μηχάνημα φορτίο, αλλά και στο όχημα φόρτωσης, θα πρέπει να αποθηκεύεται με ασφάλεια κατά την μεταφορά.
15.Κάθε όχημα φόρτωσης, εφόσον διαθέτει επαρκές μήκος και ικανότητα φόρτισης είναι επιτρεπτό να μεταφέρει περισσότερα του ενός κινητά μηχανήματα φορτία, τοποθετημένα κατά τον διαμήκη άξονά του, υπό τους αναφερόμενους όρους και προϋποθέσεις των προηγουμένων παραγράφων του παρόντος και των άρθρων 4 και 5.
16.Για την εφαρμογή των ανωτέρω σε συνδυασμούς οχημάτων θα πληρούνται οι τεχνικές προϋποθέσεις για την έλξη, όπως ισχύουν κάθε φορά.
Άρθρο 4
Μελέτη και σχέδιο φόρτωσης
1.Η φόρτωση του οχήματος φόρτωσης με κινητό μηχάνημα φορτίο και η μεταφορά του γίνεται σύμφωνα με σχέδιο φόρτωσης (ΣΦ) που εκπονείται μετά από μελέτη φόρτωσης σύμφωνα με πρότυπο EN 12195 – 1:2010, για κάθε διαφορετικό όχημα φόρτωσης.
2.Η μελέτη φόρτωσης και το ΣΦ συμπληρώνεται και υπογράφεται από διπλωματούχο Μηχανολόγο Μηχανικό ή Πτυχιούχο Μηχανολόγο Μηχανικό ΤΕ ή άλλων ειδικοτήτων με τα αυτά επαγγελματικά δικαιώματα, για κάθε συνδυασμό οχήματος φόρτωσης – κινητό μηχάνημα φορτίο που μεταφέρεται. Η ευθύνη για την ορθότητα των υπολογισμών, τον καθορισμό των απαιτούμενων προσδέσεων, την καταλληλότητα των εξαρτημάτων που επελέγησαν και την αποτελεσματικότητα του συστήματος πρόσδεσης ανήκει αποκλειστικά στο μηχανικό που εκπόνησε τη μελέτη φόρτωσης. Το ΣΦ αναφέρεται σε συγκεκριμένο όχημα φόρτωσης και όμοια κινητά μηχανήματα φορτία.
3.Η μελέτη φόρτωσης εκπονείται σύμφωνα με το πρότυπο EN 12195-1:2010 όσον αφορά των υπολογισμό των σημείων πρόσδεσης του κινητού μηχανήματος φορτίου καθώς και με το πρότυπο ΕΝ 12640:2000 όσον αφορά στην αντοχή καταπόνησης του αμαξώματος και θα λαμβάνει την δυσμενέστερη των περιπτώσεων όσον αφορά όμοια κινητά μηχανήματα φορτία και επιπροσθέτως ιδιαίτερα υπόψη τα παρακάτω:
α. Τις φορτίσεις του οχήματος φόρτωσης και των αξόνων του και την κατανομή του φορτίου σε σχέση με τις μέγιστες επιτρεπόμενες φορτίσεις.
β. Το κέντρο βάρος του έμφορτου οχήματος φόρτωσης και την ευστάθειά του.
γ. Τα άρθρα 32, 53 και 54 του Κ.Ο.Κ, ο οποίος κυρώθηκε με το ν. 2696/1999 (Α΄ 57), όπως ισχύουν.
δ. Τις συστάσεις της Επιτροπής της ΕΕ για την ασφαλή φόρτωση (European Best Practice Guidelines on Cargo Securing for Road Transport) όπως ισχύουν.
ε. Τα Διεθνή πρότυπα για την αντοχή των μέσων πρόσδεσης (ιμάντες, αλυσίδες κ.λ.π.).
στ. Τις ιδιαιτερότητες του οχήματος φορτίου, όπως η ύπαρξη σημείων πρόσδεσης.
ζ. Τις τυχόν οδηγίες του κατασκευαστή (οχήματος φόρτωσης και κινητού μηχανήματος φορτίου).
η. Το εγχειρίδιο «Οδηγίες για την ασφάλιση των φορτίων» έκδοση ΥΜΕ 2004 ή νεώτερη.
4.Το ΣΦ αναφέρει το όχημα φόρτωσης, το κινητό μηχάνημα φορτίο που μεταφέρεται και περιγράφει:
α. Το ακριβές σημείο φόρτωσης του κάθε κινητού μηχανήματος φορτίου σε σχέση με το αμάξωμα του οχήματος φόρτωσης.
β. Τα απαιτούμενα μέσα πρόσδεσης (αλυσίδες, ιμάντες κ.λπ.) και τον τρόπο χρήσης τους (προένταση κ.λπ.) με την ακριβή περιγραφή της πρόσδεσης του κάθε κινητού μηχανήματος φορτίου με το αμάξωμα του οχήματος φόρτωσης.
γ. Τα τυχόν άλλα μέσα που είναι απαραίτητα για τη μεταφορά και την πρόσδεση του κάθε κινητού μηχανήματος φορτίου όπως τάκους ή σφήνες στους τροχούς.
δ. Την κατάσταση του κινητού μηχανήματος φορτίου για τη μεταφορά όπως η θέση των κινουμένων μερών του, καθώς και την απαίτηση για την ενεργοποίηση της πέδης στάθμευσης και την απελευθέρωση της πίεσης στα υδραυλικά συστήματα.
ε. Τις μέγιστες αποκλίσεις που καθορίζουν τα όμοια κινητά μηχανήματα φορτία σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 2, για τις οποίες ο μελετητής βεβαιώνει ότι ισχύει το ΣΦ. Οι αποκλίσεις δεν υπερβαίνουν αυτές που καθορίζονται στην ανωτέρω παράγραφο.
στ. Παραστατικό σχεδιάγραμμα, που θα απεικονίζει τα βασικά μεγέθη (μήκη, μεταξόνια, αριθμός αξόνων, θέσεις πρόσδεσης κ.λπ.) καθώς και τις μέγιστες επιτρεπόμενες αποκλίσεις.
5.Στην περίπτωση μεταφοράς περισσοτέρων του ενός κινητών μηχανημάτων φορτίων ή ομοίων αυτών σε φορτηγό ή αρθρωτό, τότε θα συντάσσεται ένα ΣΦ για κάθε κινητό μηχάνημα φορτίο ή όμοιό του και θα συντάσσεται μια μελέτη φόρτωσης για το σύνολο των κινητών μηχανημάτων φορτίων ή των ομοίων των για το συγκεκριμένο όχημα φόρτωσης.
6.Στην περίπτωση μεταφοράς περισσοτέρων του ενός κινητών μηχανημάτων φορτίων ή ομοίων αυτών σε συρμό (ρυμουλκό και ρυμουλκούμενο), το ΣΦ θα συντάσσεται για το κάθε όχημα φόρτωσης (ρυμουλκό ή/και ρυμουλκούμενο) ενώ στη μελέτη φόρτωσης θα αναφέρονται, πέραν των αναφερομένων στην παρ. 4 του άρθρου 4, οι επιπτώσεις του συνόλου των κινητών μηχανημάτων φορτίων τόσο για κάθε όχημα φόρτωσης όσο και για το σύνολο των οχημάτων (συρμός).
7.Η μελέτη φόρτωσης και δύο αντίγραφα του ΣΦ κατατίθενται στην αρμόδια Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών. Το ένα αντίγραφο του ΣΦ επικυρώνεται από την Υπηρεσία, παραδίδεται στον ενδιαφερόμενο και συνοδεύει το όχημα φόρτωσης.
Άρθρο 5
Διατάξεις Μεταφοράς
1.Για την ασφαλή μεταφορά των οχημάτων φορτίου τηρούνται οι όροι των άρθρων 32 «Φόρτωση οχημάτων» και 53 «Διαστάσεις και βάρη οχημάτων» του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που κυρώθηκε με το ν. 2696/1999 (Α΄ 57) και του π.δ. 1161/1977 (Α΄ 380) όπως αυτά ισχύουν καθώς και οι ανωτέρω προϋποθέσεις φόρτωσης αντίστοιχα.
2.Εάν το κινητό μηχάνημα φορτίο δεν ανταποκρίνεται στο ΣΦ ή δεν είναι ασφαλισμένο σύμφωνα με το ΣΦ τότε επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις των άρθρων 4 και 4α του ν. 3446/2006 (Α΄49).
3.Κατά τη μεταφορά του κινητού μηχανήματος φορτίου απαιτείται να βρίσκεται επί του οχήματος φόρτωσης το ΣΦ.
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως για τα οχήματα φόρτωσης ιδιωτικής χρήσης και τρεις (3) μήνες μετά για τα δημοσίας χρήσης.»