Σε δημόσια διαβούλευση έχει τεθεί έως και τις 28 Φεβρουαρίου η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών υπό τον τίτλο: «Εκσυγχρονισμός των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών – Διατάξεις για την εύρυθμη λειτουργία των εποπτευόμενων φορέων και άλλες διατάξεις της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών».
Στο άρθρο 20 του νομοσχεδίου που έχει αναρτηθεί για δημόσια διαβούλευση ξεκαθαρίζεται τι γίνεται με την ισχύ των αδειών φορτηγών ΔΧ, αλλά και με τις προδιαγραφές ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων που πρέπει να πληρούν τα οχήματα.
Μάλιστα η νομοθετική ρύθμιση προβλέπει ότι σε περίπτωση μεταβίβασης, ο νέος κάτοχος υποχρεούται να αντικαταστήσει το όχημα με άλλο που πληροί τουλάχιστον τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων EURO ΙV αλλά και ποιοι εξαιρούνται.
Ειδικότερα στο νομοσχέδιο αναγράφεται χαρακτηριστικά ότι: «Στο άρθρο 14 του ν. 3887/2010 (Α’ 174) επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:
Αντικαθίσταται η παρ. 3, ως εξής:
«3. Οι άδειες ΦΔΧ αυτοκινήτων που έχουν εκδοθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος συνεχίζουν να ισχύουν με τους όρους έκδοσής τους. Μετά την παρέλευση δώδεκα (12) ετών από τη λήξη της μεταβατικής περιόδου της παρ. 1, σε περίπτωση μεταβίβασης, ο νέος κάτοχος υποχρεούται να αντικαταστήσει το όχημα με άλλο που πληροί τουλάχιστον τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων EURO ΙV. Από την υποχρέωση εξαιρούνται:
(α) η μεταβίβαση από κληρονομικά αίτια,
(β) η γονική παροχή και
(γ) η ένταξη του ΦΔΧ από φυσικό πρόσωπο σε μεταφορική εταιρεία, στην οποία το φυσικό πρόσωπο γίνεται μέτοχος ή εταίρος.».
Προστίθεται παρ. 13, ως εξής:
«13. Με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να καθορίζεται το μεταφορικό έργο των ΦΔΧ αυτοκινήτων ανάλογα με το είδος των μεταφερόμενων εμπορευμάτων. Με κοινές αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού μπορούν να ορίζονται κατηγορίες μεταφορικού έργου που πραγματοποιούνται αποκλειστικά με ΦΔΧ που φέρουν ειδικό αμάξωμα κατάλληλο για τη μεταφορά ορισμένης κατηγορίας εμπορευμάτων («ειδικοποιημένα ΦΔΧ») για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, του περιβάλλοντος ή της οδικής ασφάλειας. Με όμοιες αποφάσεις μπορούν να ορίζονται κατηγορίες μεταφορικού έργου που αποκλείουν τη διενέργεια ορισμένων ή όλων των άλλων μεταφορικών έργων με το ίδιο όχημα, όταν αυτό απαιτείται για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας.»
Φορτηγά Euro 6D μετά την 1η Ιουνίου 2023
Αλλαγές έχουμε όμως και στις νέες άδειες κυκλοφορίας Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης καθώς στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι από την 1η Ιουνίου 2023 και μετά προβλέπεται ότι τα φορτηγά θα πρέπει να πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 6D.
Ειδικότερα στο κεφάλαιο ΣΤ και στο άρθρο 18 του νομοσχεδίου αναγράφεται ότι: «Η παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 3887/2010 (Α’ 174) αντικαθίσταται ως εξής:
1. Οι άδειες κυκλοφορίας Φ.Δ.Χ. του άρθρου 5 (αρχική χορήγηση Φ.Δ.Χ.) χορηγούνται για φορτηγά που πληρούν τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων EURO V και μεταγενέστερων προτύπων. Από την 1η.6.2023 και μετά, οι άδειες κυκλοφορίας Φ.Δ.Χ. του άρθρου 5 χορηγούνται για φορτηγά που πληρούν ανάλογα τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων EURO VI-D για βαρέα οχήματα ή τις προδιαγραφές των ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών ρύπων ελαφρών οχημάτων που εφαρμόζονται από 1ης.9.2019 και μετά για την πρώτη ταξινόμηση καινούριων φορτηγών, και μεταγενέστερων προτύπων. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών μπορεί να oρίζεται νεότερο ευρωπαϊκό πρότυπο εκπομπών ρύπων (EURO) που πρέπει να πληρούν τα φορτηγά στα οποία χορηγείται η άδεια κυκλοφορίας Φ.Δ.Χ. του άρθρου 5.
Δεν επιτρέπεται η αντικατάσταση των φορτηγών με άλλα φορτηγά οποιουδήποτε μικτού βάρους. Επιτρέπεται η διάσπαση συρμού ή αρθρωτού οχήματος και η προσάρτηση απεριόριστου αριθμού ανεξάρτητων ρυμουλκουμένων, χωρίς καταβολή επιπλέον εισφοράς.».