Στις αλλαγές του αναθεωρημένου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αναφέρθηκε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Βασίλης Οικονόμου μιλώντας στην ΕΡΤ ενώ αποκάλυψε επίσης ότι θα αναρτηθεί για δημόσια διαβούλευση την εβδομάδα των Χριστουγέννων θα ψηφιστεί τον Ιανουάριο αλλά τα χαμηλότερα όρια ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα θα εφαρμοστούν αργότερα και όχι με την δημοσίευση του νέου νόμου στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης!
«Αυτή την εβδομάδα που μας έρχεται, τώρα μέσα στις γιορτές θα βγάλουμε τη δημόσια διαβούλευση. Θα ψηφιστεί εκτιμώ, μέσα στον Ιανουάριο του 2025 αλλά το κομμάτι για την για το ρίξιμο της ταχύτητας στα 30 χιλιόμετρα θα τα αφήσουμε σε μεταβατικό στάδιο» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Πιο συγκεκριμένα ο κ. Οικονόμου ξεκαθάρισε ότι ο ΚΟΚ έχει να αλλάξει από το 2007 και ότι αυτή η κυβέρηση άλλαξε τις κυρώσεις για τους οδηγούς που προκαλούν θανατηφόρα τροχαία. Χαρακτηριστικά ο Υφυπουργός ανέφερε ότι: «Ο ΚΟΚ είχε αλλάξει πριν 18 χρόνια, οπότε δεν έχει αλλάξει καθόλου τόσα χρόνια, είχαν γίνει μια -δύο οριακές αλλαγές. Το 2007 ήταν η προηγούμενη ψήφιση κώδικα. Αυτή η κυβέρνηση όμως έκανε το θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα, με ενδεχόμενο δόλο, έβαλε τον ενδεχόμενο δόλο και από εκεί και μετά έχει αλλάξει ο ρους της ιστορίας, γιατί βλέπαμε πράγματα τα οποία προκαλούσαν την κοινή λογική και το κοινό αίσθημα δικαίου. Άμα δημιουργήσει και δυστύχημα με πολλούς νεκρούς πάει και ισόβια».
Σχετικά με τις κάμερες και την παραβατικότητα των οδηγών ο κ. Οικονόμου αποκάλυψε το πρόγραμμα τοποθέτησης χιλιάδων καμερών σε φανάρια, δρόμους αλλά και λεωφορειολωρίδες ενώ ξεκαθάρισε ότι οι κλήσεις δεν θα σβήνονται! Χαρακτηριστικά επισήμανε ότι: «Έχουμε λοιπόν ένα πρόγραμμα με κάμερες, θα είναι 1.388, το οποίο θα εξελιχθεί μέσα στο 2025 από την περιφέρεια στα φανάρια και άλλες 1.000 οι οποίες θα μπουν στις λεωφορειολωρίδες για να τις περιφρουρήσουμε πλέον, αλλά και σε σημεία καρμανιόλες, δηλαδή εκεί που βλέπουμε ότι έχουμε πολλά δυστυχήματα. Είναι 1.388 οι κάμερες που θα μπουν, έχουμε και οι 17 που ήδη υπάρχουν, είμαστε στις 1.400 κάμερες. σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Οι 1.000 κάμερες το 2025 ξεκινάνε στα φανάρια. Αυτές οι κάμερες μαζί με την ψηφιακή κλήση που θα σου έρχεται στο κινητό, σε χρόνο λοιπόν ενεστώτα και όχι έπειτα από πέντε χρόνια και δέκα χρόνια που είχαμε κλήσεις από τους δήμους και χάνονταν και θυμόσουν τι είχες κάνει πριν τόσα χρόνια, αυτό σημαίνει ότι δεν θα σβήνονται οι κλήσεις και πλέον θα υπάρχει μια περιφρούρηση και του οδικού δικτύου και νομίζω ότι εκεί θα καταλάβουμε όλοι ότι πρέπει να είμαστε λίγο σοβαροί, τυπικοί και να εφαρμόζουμε τον κώδικα. Ο κώδικας δεν είναι κανόνες επιβολής, είναι κανόνες ζωής».
Για την διήθηση των μοτοσυκλετών αλλά και τα νέα όρια ταχύτητας μέσα στον αστικό ιστόο ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι: «Εμείς λέμε να θεσμοθετούμε πλέον τη διήθηση. Έχει προκαλέσει μια συζήτηση. Τι είναι η διήθηση; Όταν είναι σταματημένα τα αυτοκίνητα, περνάει η μηχανή. Για να μπορεί να έρθει μπροστά η μηχανή και να έχει την προτεραιότητα.
Έχει σημασία, γιατί εμείς δίνουμε τη δυνατότητα στη μηχανή να μπει μπροστά και να έχει μια προτεραιότητα στην κυκλοφορία. Το δίκυκλο γενικώς, επειδή θα ρίξουμε την ταχύτητα στις πόλεις από τα 50 χλμ./ώρα στα 30 χλμ./ώρα μέσα στον αστικό ιστό, θα πάμε στα 30 χιλιόμετρα.
Λεωφόροι και δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας εξαιρούνται, στα σχολεία μπροστά είναι 20 χιλιόμετρα. Δεν κατεβάζουμε το όριο για να κυνηγάμε τον κόσμο. Εμείς τι λέμε; Ότι ο κώδικας είναι κανόνες ζωής. Εδώ θέλουμε να περιφρουρήσουμε την ανθρώπινη ζωή. Γιατί πάμε στα 30 χιλιόμετρα τώρα θέλουμε να γίνουμε λίγο αυστηροί, να κάνουμε κάτι καινούργιο; Όχι. Υπάρχουν μελέτες ότι αν ρίξουμε την ταχύτητα λίγο στην πόλη μέσα θα γλιτώσουμε πολλές ανθρώπινες ζωές. Το 2023 σκοτώθηκαν 100 πεζοί, συμπολίτες μας μες στις πόλεις, δηλαδή περπάτησαν για να περάσουν το δρόμο. Δεν μιλάμε για τους χιλιάδες τραυματίες, τους ανάπηρους. Δεν τα λέμε αυτά, πού είναι και αυτό το ίδιο.»
Για τους οδηγούς που παρκάρουν παράνομα σε κεντρικούς οδικούς άξονες καταλαμβάνοντας παράνομα τη μία λωρίδα κυκλοφορίας και εμποδίζοντας την προσβασιμότητα των ΑμεΑ ο κ. Οικονόμου τόνισε ότι: «Η προσβασιμότητα για εμάς είναι αδιαπραγμάτευτη. Δεν μπορούμε να συζητάμε αν δεν μπορεί να έχει προσβασιμότητα η στάση και μετά το λεωφορείο. Τώρα αλλάζουμε τα λεωφορεία, ξέρετε ότι υπήρχαν 400 λεωφορεία χωρίς ράμπα αναπήρων; Τώρα στις στάσεις, επειδή η στάση αφορά στον Δήμο, όχι τη συγκοινωνία, εμείς κάνουμε ένα πρόγραμμα τώρα να φτιάξουμε πρότυπες στάσεις οι οποίες να λειτουργούν έτσι ώστε να είναι προσβάσιμες.
Θα κάνουμε μια συνεννόηση. Κάνουμε ημερίδες με τους Δήμους για τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη, έτσι ώστε να εξασφαλίσουμε την προσβασιμότητα στη στάση για να πάει από τη στάση, ο άνθρωπος που έχει πρόβλημα και δεν είναι μόνο ο ανάπηρος, είναι ο ηλικιωμένος, είναι και η μητέρα με το παιδάκι της, οι άνθρωποι που θέλουν μια δυνατότητα πρόσβασης να την έχουν;
Οι έλεγχοι της Τροχαίας είναι μεγάλοι. Πρέπει να το δεχτούμε γιατί έχουμε τα αποτελέσματα. Δεν είναι τώρα θεωρίες. Πάντως η Τροχαία και αυτό πρέπει να το πούμε, έχει αυξήσει πάρα πολύ τους ελέγχους της. Τα στοιχεία είναι και για το κόκκινο και για το αλκοόλ με περισσότερους ελέγχους.»