Τέσσερα νέα «προάστια» δημιουργεί ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης

της Μαρίας Μόσχου

mariam@movenews.gr

 

Ριζικές ανακατατάξεις στον συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής αλλά και γειτονικών περιοχών επιφέρουν τα δρομολογούμενα έργα τόσο σε ό, τι αφορά τους Νέους Αυτοκινητοδρόμους Αττικής, όσο και τα έργα επέκτασης του προαστιακού Σιδηροδρόμου αλλάζοντας τα δεδομένα στην αγορά ακινήτων τόσο της Αττικής όσο και των όμορων δήμων.

Σταδιακά μέσα στα επόμενα χρόνια η τύχη πολλών περιοχών κυρίως του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος της πρωτεύουσας και συγκεκριμένα το Λουτράκι, το Λαύριο, η Ραφήνα και η Ελευσίνα αλλάζει μια και μετατρέπονται σε προάστια της Αθήνας με σταθερή σιδηροδρομική σύνδεση.

Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει ήδη εξαγγείλει τις επεκτάσεις του προαστιακού σιδηροδρόμου όπως και τις επεκτάσεις τις Αττικής Οδού προαναγγέλλοντας την ανάπτυξη της αγοράς ακινήτων όλων των παραπάνω περιοχών λόγω της πλήρους αναμόρφωσης των συγκοινωνιακών τους υποδομών.

Τα παραπάνω έργα μπορούν να φέρουν μεγάλες ανατροπές στην οικοδομική δραστηριότητα και στις τιμές των ακινήτων λόγω της σταδιακής μετατόπισης του οικιστικού ιστού της Αθήνας.

Λουτράκι

Το τρένο επιστρέψει στο Λουτράκι μετά από 12 και πλέον χρόνια. Ο σχετικός διαγωνισμός της ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στον Φεβρουάριο, προϋπολογισμού 11,5 εκατ. ευρώ, αφορά στη μετατροπή της υφιστάμενης μονής μετρικής γραμμής Ισθμού – Λουτρακίου σε κανονικού εύρους ηλεκτροκινούμενη γραμμή και στη τελική σύνδεσή της με την υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή του προαστιακού σιδηροδρόμου, που λειτουργεί μεταξύ Κιάτου – Αεροδρομίου. Οι κύριες εργασίες για τη σύνδεση των δύο γραμμών έχουν ήδη γίνει και αυτό που απομένει είναι το στρώσιμο των σιδηροτροχιών. Το έργο περιλαμβάνει επίσης την ανακαίνιση του σιδηροδρομικού σταθμού Ισθμού και την κατασκευή δύο σιδηροδρομικών στάσεων: Καζίνο (Μηχανικού) και Λουτρακίου.Η μετρική σιδηροδρομική γραμμή Ισθμού – Λουτρακίου λειτούργησε από το 1954 μέχρι τη δεκαετία του 60 και από το 1991 έως το 2006 οπότε και καταργήθηκε.

Ελευσίνα

Την δημιουργία προαστιακού σιδηροδρόμου  στην Δυτική Αττική, από το ΣΚΑ μέχρι την Ελευσίνα σε πρώτη φάση, με ταυτόχρονες μελέτες επεκτάσεων αναλαμβάνει η ΕΡΓΟΣΕ. Η ΕΡΓΟΣΕ θα έχει την συνολική ευθύνη για την επίβλεψη όλων των μελετών που θα εκπονηθούν με χρηματοδότηση από τα ΕΛ.ΠΕ., ενώ θα αναλάβει και το έργο κατασκευής.Το έργο θα εκμεταλλευθεί υπάρχουσες υποδομές που για πολλά χρόνια είχαν εγκαταλειφθεί και θα δώσει πνοή σε περιοχές με υποβαθμισμένες συγκοινωνίες που για χρόνια αισθάνονται αποκομμένες από την Ανατολική Αττική, καθώς και από το κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά.

Λαύριο – Ραφήνα

Δρομολογούνται οι επεκτάσεις του  Προαστιακού προς Λαύριο και Ραφήνα.  Ήδη έχει συγκροτηθεί  εννεαμελής επιτροπή για να ολοκληρώσει τις διαδικασίες ωρίμανσης των σιδηροδρομικών έργων επέκτασης του Προαστιακού Σιδηρόδρομου προς Λαύριο (Κορωπί-Λαύριο) και προς Ραφήνα (Αεροδρόμιο-Ραφήνα).Η επέκταση της γραμμής του προαστιακού από το Κορωπί ώς το Λαύριο θεωρείται το πιο σημαντικό αναπτυξιακό έργο για την Αττική, αφού θα αναβαθμίσει το λιμάνι και θα εξυπηρετεί πάνω από 300.000 επιβάτες την ημέρα.Η σιδηροδρομική γραμμή θα έχει μήκος 32 χλμ. και δέκα νέους σταθμούς (Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κουβαράς, Κερατέα, Δασκαλειό 1, ΒΙΟΠΑ Κερατέας, Δασκαλειό 2, Θορικό, Κυπριανός και Λαύριο). Το κόστος της υπολογίζεται σε 160 εκατ. ευρώ, που θα φτάσει τα 350 εκατ. ευρώ μαζί με την επέκταση της Αττικής οδού και την αναβάθμιση του λιμανιού. Με την κατασκευή αυτού του έργου του Προαστιακού θα είναι η πρώτη φορά που το Λαύριο θα εξυπηρετηθεί από τον σιδηρόδρομο μετά την κατάργηση του λαυρεωτικού σιδηροδρόμου (γραμμή Λαυρίου – Αγίων Αναργύρων) σταδιακά μεταξύ των ετών 1957 και 1962.

Επεκτάσεις  Αττικής Οδού 

Την ενεργοποίηση των επεκτάσεων της Αττικής οδού με βασικό άξονα της σύνδεση με το λιμάνι της Ραφήνας προωθεί το υπουργείο Υποδομών. Πρόκειται για τρία μεγάλα έργα:

–             Τη σύνδεση της Λεωφ. Κύμης με τη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης

–             Την οδική σύνδεση της διασταύρωσης Ραφήνας με το λιμάνι Ραφήνας σε συνδυασμό με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο.

–             Την επέκταση της Αττικής Οδού, από Μαρκόπουλο που λήγει σήμερα μέχρι το Λαύριο και τη σύνδεσή της με την Λεωφ. Βουλιαγμένης μέσω αστικής σήραγγας

Υπενθυμίζεται ότι το εγχείρημα της επέκτασης της Αττικής Οδού χρονολογείται από το 2001 οπότε επιδιώχθηκε να δημοπρατηθεί το έργο μέσω παραχώρησης. Ύστερα από μία επταετία σχεδιασμών το 2008 η μακέτα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού προέβλεπε την υπογειοποίηση σε Αργυρούπολη και Καισαριανή σημαντικού τμήματος των νέων αυτοκινητοδρόμων, ενώ το 2009 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ.Σουφλιάς προχώρησε στην προκήρυξη του διαγωνισμού.  Σύμφωνα με τον τότε σχεδιασμό, οι επεκτάσεις θα ήταν συνολικού μήκους 71,6 χλμ, ήταν προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ και θα είχαν αποπερατωθεί μέχρι τις αρχές του 2015. Λόγω όμως των εθνικών εκλογών του 2009, η δημοπράτηση Σουφλιά ακυρώθηκε. Έκτοτε το έργο παραμένει στο συρτάρι.