Το 2019, η SEAT διατήρησε τη θετική δυναμική των τεσσάρων τελευταίων ετών και πέτυχε ρεκόρ οικονομικών αποτελεσμάτων που επιτρέπουν την επιτυχή αντιμετώπιση των προκλήσεων του 2020. Η ισπανική εταιρεία σημείωσε κέρδη μετά φόρων 346 εκατ. ευρώ το
2019, 17,5% περισσότερο από το 2018. Τα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν κατά 57,5% στα 352 εκατ. ευρώ (2018: 223) και ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 11,7%, σε συνολικό ποσό 11,157 δισ. ευρώ σε σύγκριση με τα 9,991 δις. του 2018.
Ο Carsten Isensee, SEAT President & Vice-president Finance and IT, τόνισε ότι «το 2019 ήταν ένα θετικό έτος για τη SEAT. Τα αποτελέσματα που πετύχαμε χάρη στην ομαδική εργασία ολόκληρου του οργανισμού, μας έφεραν σε μια ισχυρή θέση. Τα αποτελέσματα του
περασμένου έτους μας παρέχουν μια σταθερή βάση για την οικοδόμηση του μακροπρόθεσμου μέλλοντος της εταιρείας».
Το 2019, η SEAT διέθεσε 1,259 δισ. ευρώ για να επιταχύνει το επενδυτικό της πρόγραμμα, κυρίως για την ανάπτυξη νέων μοντέλων, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Αυτό το ποσό είναι 3% μεγαλύτερο από το 2018 (1.223) και είναι το υψηλότερο ποσό στην ιστορία της εταιρείας. Από τον όγκο αυτό, 705 εκατομμύρια, ήτοι 6,4% του συνολικού κύκλου εργασιών, διατέθηκαν αποκλειστικά στο R&D, 7,5% περισσότερο δηλαδή από το 2018 (656). Σχεδόν το 5% των συνολικών δαπανών R&D στην Ισπανία το 2019 αντιστοιχούσε στη SEAT, τον κορυφαίο βιομηχανικό επενδυτή της χώρας σε αυτό τον τομέα.
Επιπλέον, οι λειτουργικές ταμειακές ροές αυξήθηκαν κατά 56,2% σε 1,092 δισ. ευρώ (2018: 699), ποσοστό 9,8% του συνολικού κύκλου εργασιών. Η SEAT είναι μια από τις 10 κορυφαίες ισπανικές εταιρείες όσον αφορά στη λειτουργία των ταμειακών ροών, γεγονός που αποδεικνύει την οικονομική της βιωσιμότητα καθώς και την ικανότητα αυτοχρηματοδότησης των μελλοντικών επενδύσεων.
Ο Isensee επεσήμανε ότι «τα στοιχεία αυτά υποστηρίζουν την οικονομική δύναμη της SEAT. Οι προσπάθειες που κατέβαλαν όλοι οι τομείς της εταιρείας για τη βελτιστοποίηση των εξόδων μας επέτρεψαν να επιτύχουμε αποδοτικότητα στο κόστος παραγωγής των προϊόντων, να προωθήσουμε την καινοτομία μεταξύ των προμηθευτών μας και να ελέγξουμε τα έμμεσα κόστη. Κύριοι στόχοι μας είναι να αυξήσουμε την κερδοφορία της γκάμας μας, την αποδοτικότητα και τη βελτίωση του περιθωρίου λειτουργίας μας».
Οι πωλήσεις, ένας ισχυρός πυλώνας ανάπτυξης
Οι πωλήσεις της SEAT ανήλθαν σε αριθμό ρεκόρ για δεύτερη συνεχή χρονιά, φτάνοντας τα
574.078 οχήματα το 2019, αυξημένα κατά 10,9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η θετική εξέλιξη αυτού του αποτελέσματος βασίστηκε παράλληλα στην πώληση οχημάτων με υψηλότερο περιθώριο κέρδους. Το 2019, η SEAT αύξησε το μέσο έσοδο ανά όχημα κατά 4,2% στα 15.050 ευρώ / αυτοκίνητο (2018: 14.450 ευρώ) χάρη στα SUV (44% των αυτοκινήτων που πούλησε η SEAT το 2019 ήταν Arona, Ateca ή Tarraco) και CUPRA. Η νέα μάρκα συνέβαλε σημαντικά σε αυτά τα αποτελέσματα, με τις πωλήσεις να φτάνουν τις 24.662 μονάδες, ήτοι 71.8% περισσότερα από το προηγούμενο έτος.
Το 2019, οι εξαγωγές τόσο των οχημάτων όσο και των εξαρτημάτων της SEAT έφτασαν το 81% του συνολικού κύκλου εργασιών (9,014 δισ. ευρώ), αριθμός που την ενοποιεί ως τον κορυφαίο βιομηχανικό εξαγωγέα της Ισπανίας, με περίπου το 3% των συνολικών εξαγωγών της χώρας.
Σε αυτό το πλαίσιο, και ως μέρος της παγκόσμιας στρατηγικής της, η εταιρεία εξετάζει περαιτέρω τη Λατινική Αμερική με τη φιλοδοξία να αναπτυχθεί σε αυτήν την περιοχή στο μέλλον. Το Μεξικό είναι η κορυφαία αγορά στη Λατινική Αμερική με 24.314 οχήματα πέρυσι,
κατά 5.4% περισσότερα από ό, τι το 2018. Η SEAT ξεκίνησε την εμπορική της δραστηριότητα στη Χιλή πέρυσι και ξεκίνησε ένα σχέδιο επέκτασης στην Κολομβία. Τον Φεβρουάριο του 2020, η μάρκα ξεκίνησε επίσης μια στρατηγική ανάπτυξης στο Περού.
Στην Ευρώπη, η αυτοκινητοβιομηχανία κατέγραψε νέο ρεκόρ πωλήσεων στη Γερμανία, με
132.537 οχήματα, αυξημένα κατά 16,1%, ενώ στην Ισπανία οδήγησε την αγορά πάλι με 107.954 οχήματα, αυξημένα κατά 0,2%. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, την τρίτη μεγαλύτερη αγορά της εταιρείας, οι πωλήσεις συνέχισαν να αυξάνονται, φθάνοντας σε ρεκόρ 68.822 μονάδων (+ 9.5%).
Η SEAT παρουσίασε επίσης τον υψηλότερο όγκο των πωλήσεών της σε αγορές όπως η Αυστρία, η Ελβετία, η Πολωνία, το Ισραήλ, η Σουηδία και η Δανία. Σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο της SEAT για τις πωλήσεις και το marketing & CEO της CUPRA Wayne Griffiths, «οι παραδόσεις μας αυξήθηκαν κατά διψήφιο αριθμό για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, σε μια περίοδο επιβράδυνσης της αγοράς. Ο κύριος στόχος μας για το τρέχον έτος είναι να βελτιώσουμε την αποδοτικότητα των πωλήσεών μας και να σταθεροποιήσουμε το μερίδιο αγοράς μας». Ο Griffiths πρόσθεσε ότι «η CUPRA αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για τη SEAT. Με περισσότερα μοντέλα και υψηλότερο περιθώριο κέρδους, η CUPRA επιδιώκει να φτάσει σε ένα κύκλο εργασιών 1 δις ευρώ, όταν όλα τα μοντέλα της θα βρίσκονται στην αγορά. Η μάρκα θα είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση του λειτουργικού περιθωρίου
της εταιρείας».
Martorell, η ηγετική μονάδα παραγωγής αυτοκινήτων στην Ισπανία
Από βιομηχανική άποψη, η παραγωγή οχημάτων SEAT αυξήθηκε κατά 12,1% το 2019 με ρεκόρ 592,019 αυτοκινήτων (2018: 528,293). Το 2019, η SEAT παρήγαγε οχήματα σε Martorell, Kvasiny και Mlada Boleslav (Τσεχική Δημοκρατία), Wolfsburg και Zwickau (Γερμανία), Palmela (Πορτογαλία) και Μπρατισλάβα (Σλοβακία). Το 2019, το εργοστάσιο του Martorell παρήγαγε συνολικά 500.005 οχήματα και παρά την διακοπή παραγωγής λόγω της πυρκαγιάς στις εγκαταστάσεις ενός προμηθευτή, πέτυχε την υψηλότερη παραγωγή από το 2000. Το νούμερο αυτό ήταν 5.4% μεγαλύτερο από το 2018 (474.300) και επέτρεψε στο Martorell να εδραιώσει τη θέση του ως το εργοστάσιο που παράγει τα περισσότερα αυτοκίνητα στην Ισπανία, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά παραγωγής αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Το Martorell έκλεισε το έτος σε ένα επίπεδο κάλυψης άνω του 90% της μέγιστης χωρητικότητάς του και με παραγωγή 2.300 οχημάτων την ημέρα. Το 2020, στο εργοστάσιο θα κάνει ντεμπούτο στην παραγωγή το νέου Leon, με το σήμα SEAT και CUPRA καθώς και το CUPRA Formentor. Επιπλέον, για πρώτη φορά θα ξεκινήσει η κατασκευή ηλεκτροκίνητων οχημάτων με τις plug-in υβριδικές εκδόσεις της σειράς Leon.
Στο πλαίσιο της δέσμευσής της για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και της μείωσης εκπομπών άνθρακα, η SEAT διέθεσε 27 εκατομμύρια ευρώ για επενδύσεις σε βιώσιμες πρωτοβουλίες στο εργοστάσιο του Martorell. Η SEAT επεξεργάζεται μια φιλόδοξη περιβαλλοντική στρατηγική, η οποία ονομάζεται «Μετακίνηση προς μηδέν», η οποία μεταξύ άλλων μέτρων αποσκοπεί στη μείωση των εκπομπών CO2 σε όλο τον κύκλο παραγωγής του
προϊόντος. Ένας από τους κύριους στόχους αυτού του σχεδίου είναι η επίτευξη μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα για το εργοστάσιο Martorell μέχρι το 2030.
Με βασικό εργατικό δυναμικό 14.663 στις 31 Δεκεμβρίου 2019, η SEAT είναι ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες στην Ισπανία. Το 98% των εργαζομένων έχει μόνιμη σύμβαση εργασίας. Χάρη στα θετικά αποτελέσματα, η SEAT θα πληρώσει στους υπαλλήλους της ένα
έκτακτο επίδομα ύψους 1.550 ευρώ, 250 ευρώ υψηλότερο από αυτό που καθορίστηκε στη
συλλογική σύμβαση και το υψηλότερο στην ιστορία, σε αναγνώριση της αποφασιστικής τους
συμβολής στα αποτελέσματα του προηγούμενου έτους.
2020, ένα δύσκολο έτος
Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται στη μεγαλύτερη στιγμή μεταμόρφωσης στην ιστορία της και τα επόμενα χρόνια θα είναι αποφασιστικής σημασίας, με βαθιές αλλαγές που θα επηρεάσουν ολόκληρο τον τομέα. Οι πιο επικείμενες προκλήσεις είναι η ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων, οι στόχοι μείωσης των εκπομπών, η νέα κινητικότητα, ο αγώνας κατά της κλιματικής αλλαγής και το δυσμενές μακροοικονομικό σενάριο, καθώς και η σοβαρές επιπτώσεις του COVID-19, που ανάγκασαν τη SEAT να ξεκινήσει ένα προσωρινό σχέδιο προσαρμοσμένης απασχόλησης.
Ο Πρόεδρος της SEAT Carsten Isensee, δήλωσε ότι «το 2020 θα εργαστούμε πολύ σκληρά για να αντιμετωπίσουμε τις διάφορες προκλήσεις που θα επηρεάσουν τις δραστηριότητές μας, όπως η κάμψη στις αγορές και ιδιαίτερα οι επιπτώσεις του COVID-19. Η πανδημία εμποδίζει κάθε αξιόπιστη πρόβλεψη σχετικά με τον αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία και τις επιχειρηματικές επιδόσεις της SEAT το 2020. Στο πλαίσιο αυτό, η εφαρμογή μέτρων για τη διασφάλιση της ρευστότητας θα είναι υψίστης σημασίας κατά τη διάρκεια της κρίσης. Όταν όλο αυτό τελειώσει, η προτεραιότητά μας θα είναι να ξαναρχίσουμε την κανονική παραγωγή και τις πωλήσεις το συντομότερο δυνατόν».
Προκειμένου να παραμείνει μπροστά στις προκλήσεις του μέλλοντος, η SEAT το 2019 υιοθέτησε στρατηγικές αποφάσεις σχετικά με σημαντικά έργα. Με αυτή την έννοια και στο πλαίσιο της αναθεώρησης της στρατηγικής της των εμπορικών σημάτων, των αγορών και των συστημάτων παραγωγής του Ομίλου Volkswagen, η SEAT αποφάσισε να αναβάλει την είσοδό της στην Κίνα και δεν θα συμμετάσχει στη εκεί μετοχική δομή της JAC Volkswagen, αλλά θα συνεχίσουν να συνεργάζονται μαζί στους τομείς του Σχεδιασμού και R&D. Επιπλέον, η Volkswagen οδηγεί τώρα πλέον την ανάπτυξη της πλατφόρμας Modular Electric Propulsion (MEB) του ομίλου για ηλεκτρικά οχήματα μήκους περίπου 4 μέτρων και η SEAT συνεργάζεται ενεργά σε αυτό το έργο μαζί και με άλλες μάρκες του Ομίλου.
Υπάρχουν επίσης και άλλες αβεβαιότητες σε ορισμένες αγορές, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο ή η Αλγερία, οι οποίες μπορούν να παρεμποδίσουν τη δραστηριότητα της εταιρείας. Για παράδειγμα, ακολουθώντας τις ρυθμιστικές αλλαγές που συμφωνήθηκαν στην Αλγερία στα
μέσα του 2019, η SEAT σταμάτησε την τοπική συναρμολόγηση οχημάτων, όπως και όλοι οι άλλοι κατασκευαστές στη χώρα. Η SEAT και ο Όμιλος Volkswagen αναλύουν επί του παρόντος τους πιθανούς τρόπους να συνεχίσουν να λειτουργούν στην Αλγερία με τις Αρχές, καθώς διατηρούν τη δέσμευσή τους και το ενδιαφέρον τους για τη χώρα και για ολόκληρη την περιοχή.
Η ηλεκτροδότηση των SEAT και CUPRA ξεκινάει
Οι SEAT και CUPRA θα λανσάρουν πέντε νέα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά μοντέλα το 2020 και το 2021, τα οποία θα πλαισιώσουν την ηλεκτρική έκδοση του SEAT Mii που είναι ήδη διαθέσιμο. Η σειρά Leon θα διαθέτει plug-in υβριδικά ηλεκτρικά μοντέλα υπό την επωνυμία SEAT και CUPRA, το SEAT Tarraco θα έχει έκδοση PHEV και το CUPRA Formentor, το πρώτο μοντέλο που έχει σχεδιαστεί και αναπτυχθεί αποκλειστικά για τη μάρκα CUPRA, θα διαθέτει και plug-in υβριδική ηλεκτρική παραλλαγή. Επιπλέον, το el-Born θα είναι το δεύτερο 100% ηλεκτρικό όχημα της εταιρείας μετά το ηλεκτρικό Mii.
Η γκάμα SEAT θα διαθέτει και πιο αποδοτικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης τα επόμενα χρόνια για να αυξήσει τις επιλογές που προσφέρονται στους πελάτες. Σε αυτή την κατεύθυνση, το νέο Leon θα ξεκινήσει να παράγεται με βενζινοκινητήρες, diesel, plug-in ηλεκτρικά υβριδικά, μικρουβριδικά και με συμπιεσμένο φυσικό αέριο κινητήρια σύνολα.
Το 2020, η εταιρεία θα συνεχίσει επίσης τη δέσμευσή της για την αστική κινητικότητα και για
πρώτη φορά στην σχεδόν 70χρονη ιστορία της θα λανσάρει ένα ηλεκτρικό e-Scooter και ένα νέο ηλεκτρικό kickscooter. Το 2019, η SEAT πούλησε 11.000 μονάδες του πρώτου SEAT EXS
KickScooter. Με αυτά τα νέα οχήματα και την επιθετική προϊοντική πολιτική σε εξέλιξη, η SEAT ετοιμάζεται να αντιμετωπίσει τη μετατροπή της αυτοκινητοβιομηχανίας και να προσφέρει επίσης εναλλακτικές υπηρεσίες κινητικότητας.