Η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει ήδη για την έναρξη ισχύος του νέου πρότυπου μέτρησης εκπομπών CO2 που ονομάζεται WLTP και η κυβέρνηση βάζει τις τελευταίες της πινελιές στο νομοσχέδιο που θα αλλάξει τους συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης αλλά και τα Τέλη Κυκλοφορίας.
Όπως έχει δημοσιεύσει αποκλειστικά το Newauto.gr οι αλλαγές στο Τέλος Ταξινόμησης θα ωφελήσουν τόσο τα καινούρια όσο και τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα καθώς τα μεν πρώτα θα έρχονται με πιο πλούσιο εξοπλισμό ενώ τα δεύτερα θα έρχονται πιο καινούρια μεταχειρισμένα και θα σταματήσει επιτέλους η Ελλάδα θα αποτελεί την «χωματερή» της Ευρώπης.
Επίσης καταβάλλονται έντονες προσπάθειες να μειωθεί το Τέλος Ταξινόμησης στα υβριδικά αυτοκίνητα που αυτή τη στιγμή επιβαρύνονται με Τέλος Ταξινόμησης ίσο με το 50% που επιβάλλεται στα αντίστοιχα βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα οχήματα.
Αναλυτικά λοιπόν οι αλλαγές στο Τέλος Ταξινόμησης σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newsauto.gr τόσο νέους συντελεστές όσο και ποσά ενώ επίσης στο τραπέζι των διαβουλεύσεων έχουν πέσει και άλλες προτάσεις που όμως δεν έχουν προχωρήσει όπως επιβολή Τέλους Ταξινόμησης 1 ευρώ ανά κυβικό ή υπολογισμός με την ιπποδύναμη, ή να αφαιρεθεί εντελώς η Αξία Λιανικής προ Φόρων από τον υπολογισμό του Τέλους Ταξινόμησης.
Ωστόσο η μεγάλη αλλαγή στο Τέλος Ταξινόμησης θα αφορά στην αλλαγή του τρόπου υπολογισμού καθώς μέχρι σήμερα αν η Αξία Λιανικής ενός οχήματος υπερέβαινε έστω και ένα ευρώ το όριο που αφορούσε σε κάποιο συγκεκριμένο συντελεστή τότε ολόκληρο το ποσό φορολογούνταν με τον αμέσως υψηλότερο συντελεστή με αποτέλεσμα το κόστος να αυξάνεται δραματικά.
Η δεύτερη μεγάλη αλλαγή αφορά στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα καθώς αναμένεται να καταργηθούν οι υποκατηγορίες στις οδηγίες ρύπων Euro οπότε ο τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης θα είναι κοινός για όλα τα οχήματα Euro6, Εuro5 ή παλαιότερα.
Στα υβριδικά και plug-in υβριδικά μοντέλα εξετάζεται να μειωθεί περαιτέρω το Τέλος Ταξινόμησης στο 25% από το 50% που είναι σήμερα. Σε αυτό το σημείο είναι πολύ πιθανό να δούμε τη μείωση του Τέλους Ταξινόμησης στο 25% σε οχήματα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων έως 40.000 ευρώ που πρόσφατα είδαμε και στην φορολογία των εταιρικών αυτοκινήτων.
Οι αλλαγές στο Τέλος Ταξινόμησης
Ο τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης άλλαξε για τελευταία φορά στο 2016 και οι δασμοί σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία, για όσα καινούρια ή εισαγόμενα μεταχειρισμένα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1η Ιουνίου 2016, θα υπολογίζονται σύμφωνα με την Αξία Λιανικής προ Φόρων αλλά και τις εκπομπές CO2. Αν η Αξία Λιανικής προ Φόρων κάποιου οχήματος ξεπερνούσε το ποσό που όριζε κάποιος συντελεστής τότε το Τέλος Ταξινόμησης υπολογίζονταν με τον αμέσως υψηλότερο συντελεστή ο οποίος επιβάλλονταν σε ολόκληρο το ποσό.
Με το νέο προοδευτικό σύστημα το Τέλος Ταξινόμησης σε ένα όχημα με Αξία Λιανικής 14.010 ευρώ για τις πρώτες 14.000 ευρώ θα υπολογιστεί με 4% ενώ για τα υπόλοιπα 10 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογιστεί με ένα νέο συντελεστή ο οποίος θα κυμαίνεται σε 25%.
Ειδικότερα Το Τέλος Ταξινόμησης για το υπερβάλλον ποσό πάνω από 14.001 ευρώ έως και 17.000 ευρώ θα υπολογίζεται σε συντελεστή 25%.
Για το επιπλέον ποσό από 17.001 έως 20.000 ευρώ ο συντελεστής του Τέλους Ταξινόμησης θα ανέρχεται σε 60%.
Για το επιπλέον ποσό από τις 20.001 έως τις 25.000 ευρώ ο συντελεστής του Τέλους Ταξινόμησης θα κυμαίνεται σε 75%.
Τέλος στα αυτοκίνητα με Αξία Λιανικής προ Φόρων άνω των 25.001 ευρώ ο συντελεστής του Τέλους Ταξινόμησης για το υπερβάλλον ποσό θα ανέρχεται σε 30%.
Υπάρχει και ακόμη μία πρόταση σύμφωνα με την οποία θα προστεθεί ακόμη ένας συντελεστής 45% που θα αφορά σε Αξίες Λιανικής προ Φόρων από 15.000 έως 16.000 ευρώ.
Παράλληλα τα ποσοστά του Τέλους Ταξινόμησης θα αυξάνονται σε ποσοστό 10% για κάθε επιπλέον 20 γραμμάρια CO2 για οχήματα με εκπομπές από 120 γρ. CO2 και άνω.
Δηλαδή αν κάποιο όχημα έχει Αξία Λιανικής προ Φόρων 19.500 ευρώ και εκπομπές 121 γρ. CO2, με το νέο σύστημα το Τέλος Ταξινόμησης οι πρώτες 14.000 ευρώ θα υπολογιστούν με συντελεστή 4% (780 ευρώ) οι επόμενες 3.000 ευρώ θα υπολογιστούν με συντελεστή 25% προσαυξημένο κατά 10% λόγω εκπομπών CO2, δηλαδή ο συντελεστής θα ανέλθει σε 27,5% (825 ευρώ), ενώ οι τελευταίες 2.500 ευρώ θα υπολογιστούν επίσης με συντελεστή 60% προσαυξημένο επίσης κατά 10%, δηλαδή ο συντελεστής θα ανέλθει σε 66% (1.650 ευρώ). Το συνολικός κόστος εκτελωνισμού θα είναι σε 3.255 ευρώ.
Με το παλιό σύστημα το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογίζονταν με συντελεστή 24%, ο οποίος προσαυξάνεται με ποσοστό 10% λόγω ρύπων επί του συνόλου της Αξίας Λιανικής προ Φόρων με αποτέλεσμα το κόστος εκτελωνισμού να ξεπερνά τις 5.000 ευρώ…
Με λίγα λόγια ο εισαγωγικός δασμός θα μειωθεί στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο κατά 1.745 ευρώ.
Επίσης από αυτή την προοδευτική κλιμάκωση στο Τέλος Ταξινόμησης οι Έλληνες καταναλωτές θα μπορούν να αποκτήσουν αυτοκίνητα με πιο πλούσιο εξοπλισμό στις ίδιες τιμές!
Παράλληλα οι εισαγωγικές δεν θα παραγγέλνουν στα εργοστάσια αυτοκίνητα με «φτωχό» εξοπλισμό, καθώς η φορολόγησή τους θα είναι πιο δίκαιη.
Επίσης στα καινούρια αυτοκίνητα μάλλον θα υπάρξει και μία σημαντική αλλαγή που θα αφορά στα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr το Τέλος Ταξινόμησης θα μειωθεί κατά 50% ώστε να μειωθούν οι δασμοί σε αυτά τα ειδικά οχήματα που μέχρι πρότινος η εισαγωγή τους ήταν απαγορευτική λόγω υπέρογκων δασμών.
Όσον αφορά στα ηλεκτρικά και υβριδικά είναι πολύ πιθανό να δούμε μείωση του ΦΠΑ κατά 11 μονάδες στα πρώτα και περαιτέρω μείωση του Τέλους Ταξινόμησης στα δεύτερα…
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr στα υβριδικά αυτοκίνητα εξετάζεται να μειωθεί από το 50% στο 25% η επιβάρυνση του Τέλους Ταξινόμησης με πλαφόν τις 40.000 ευρώ για την Αξία Λιανικής προ Φόρων. Τα ακριβότερα να υπόκεινται σε Τέλος Ταξινόμησης 50%.
Τι θα γίνει με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα
Οι αλλαγές στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα θα είναι μεγάλες, καθώς ο στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι να εισαχθούν νέα σε ηλικία μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και να σταματήσουν οι αθρόες εισαγωγές από φθηνά, ρυπογόνα και επικίνδυνα «σαπάκια».
Παράλληλα αναμένεται να καταργηθεί το Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης και όλοι οι άλλοι τρόποι υπολογισμού του Τέλος Ταξινόμησης και πλέον οι δασμοί θα υπολογίζονται σύμφωνα με την Αξία Λιανικής προ Φόρων απομειωμένοι λόγω ηλικίας και διανυθέντων χιλιομέτρων.
Όσοι ιδιοκτήτες και έμποροι έχουν εισάγει μεταχειρισμένα οχήματα και έχουν υποβάλλει αίτηση υπαγωγής στο Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης θα διεκπεραιωθούν αλλά μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα θα εκτελωνίζονται με νέο καθεστώς.
Η κατάργηση των υποκατηγοριών θα βοηθήσει τους εμπόρους μεταχειρισμένων ώστε να εισάγουν κυρίως οχήματα με μικρές ηλικίες που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 6 και Euro 5.
Μάλιστα στα οχήματα που πληρούν την οδηγία Euro6 δεν θα υπάρχει επιπλέον επιβάρυνση στο Τέλος Ταξινόμησης.
Στα αμέσως παλαιότερα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 5 (1η άδεια κυκλοφορίας από 1η Ιανουαρίου 2011 έως και Αύγουστος 2015) επίσης θα μειωθούν οι δασμοί, καθώς η επιβάρυνση στο Τέλος Ταξινόμησης θα μειωθεί από το 200% στο 50% με αποτέλεσμα οι δασμοί να μειωθούν πάρα πολύ.
Στα οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro4 οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης θα αυξάνονται σε ποσοστό 100% από 300% που είναι σήμερα οπότε και σε αυτά τα οχήματα οι δασμοί θα μειωθούν.
Στα παλαιότερα αυτοκίνητα αναμένεται να υπάρξουν και οι μεγάλες επιβαρύνσεις στο Τέλος Ταξινόμησης, ώστε να σταματήσουν οι αθρόες εισαγωγές παλαιών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr τα ποσοστά επιβάρυνσης στο Τέλος Ταξινόμησης αναμένεται να κυμανθούν από 500% έως και πάνω από 1.000%!
Πάντως το μεγάλο θέμα που έχει προκύψει στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα έχει να κάνει με τα γυρισμένα χιλιόμετρα, καθώς τόσο το οικονομικό επιτελείο όσο και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών αναζητούν τρόπους ώστε να προστατεύσουν τους Έλληνες καταναλωτές από τους επιτήδειους εμπόρους, οι οποίοι εξαπατούν ανυποψίαστους καταναλωτές.
Παράλληλα επειδή τα ΚΤΕΟ δεν έχουν το ιστορικό των ελέγχων από τα αντίστοιχα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου άλλων κρατών-μελών είναι αδύνατη η διασταύρωση των στοιχείων.
Ως λύση, η οποία βέβαια δεν διασφαλίζει ούτε τους εμπόρους αλλά ούτε τους καταναλωτές, είναι η αναγραφή των χιλιομέτρων στο τιμολόγιο αγοράς από την εμπορία αυτοκινήτων του άλλου κράτους-μέλους που προέρχεται το όχημα. Αν προέρχεται βέβαια από ιδιώτη καταναλωτή τότε δεν υπάρχει τιμολόγιο οπότε η λύση θα έρχεται από το τελευταίο ΚΤΕΟ που θα πρέπει να είναι σε ισχύ.
Τώρα αν το όχημα είναι σε κάποια εμπορία του εξωτερικού χωρίς πινακίδες κυκλοφορίας και το εισάγει Έλληνας έμπορος τότε αναζητείται λύση για το θέμα αυτό καθώς δεν θα υπάρχει ΚΤΕΟ σε ισχύ.
Η άλλη λύση που έχει πέσει στο τραπέζι και είδαμε στο νομοσχέδιο για τα Υδατοδρόμια είναι η ποινικοποίηση σε συνδυασμό με την επιβολή βαριών προστίμων στους εμπόρους μεταχειρισμένων που γυρίζουν χιλιόμετρα ή παραποιούν τιμολόγια ή τα έγγραφα των ΚΤΕΟ του εξωτερικού.
Μέχρι να αποφασιστεί όμως τι πρόκειται να γίνει οι επιτήδειοι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα δρουν ανενόχλητοι…
Το δεύτερο σενάριο που εξετάζεται στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα δεν περιλαμβάνει την κατάργηση των υποκατηγοριών στα Euro 6 και Euro 5 αλλά την διατήρησή τους με μειωμένους συντελεστές. Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Carpress.gr στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πληρούν την τελευταία υποκατηγορία Euro 6 δεν θα επιβάλλεται επιπλέον αύξηση στους συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης ενώ στις παλαιότερες υποκατηγορίες θα επιβάλλεται προσαύξηση από 25 έως 50%.
Στα Euro 5 και στις υποκατηγορίες του θα επιβάλλεται προσαύξηση από 100 έως 150%.
Στα Euro 4 Οι προσαυξήσεις θα κυμαίνονται από 200 έως 300%.
Στα παλαιότερα οχήματα οι προσαυξήσεις θα κυμαίνονται από 400% και άνω.
Ωστόσο στα πολύ παλαιά οχήματα εξαιτίας της υψηλής απομείωσης το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει την επιβολή πλαφόν 500 ευρώ για κάθε «σαπάκι» που εισάγεται ώστε η εισαγωγή τους να μην είναι και τόσο συμφέρουσα καθώς σήμερα το Τέλος Ταξινόμησης σε αυτά τα αυτοκίνητα κυμαίνεται μεταξύ 80 και 180 ευρώ.
Τα Τέλη Κυκλοφορίας από την 1η Μαρτίου
Η έλευση του 2020 θα αποτελέσει μια χρονιά-σταθμό για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων καθώς από την 1η Μαρτίου θα ισχύσει το νέο πρότυπο μέτρησης εκπομπών CO2 το λεγόμενο WLTP. Οι αλλαγές που θα προκαλέσει το νέο πρότυπο μέτρησης εκπομπών CO2 επηρεάζουν τα Τέλη Κυκλοφορίας αλλά και το Τέλος Ταξινόμησης με αποτέλεσμα αν το οικονομικό επιτελείο δεν αναπροσαρμόσει τους συντελεστές η επιβάρυνση για τους ιδιοκτήτες θα ήταν πολύ υψηλή.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newsauto.gr οι προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων είναι δύο και αφορούν στην αύξηση των ορίων των εκπομπών ρύπων που αλλάζουν οι συντελεστές κατά 10% ή 20%.
Ειδικότερα σύμφωνα με το πρώτο σενάριο περιλαμβάνει αύξηση 10% στα όρια των CO2 και τα Τέλη Κυκλοφορίας διαμορφώνονται:
0-99 γρ. CO2 – Μηδενικό κόστος
100-110 – 0,9 ευρώ/γραμμάριο
111 – 132 – 0,98 ευρώ / γραμμάριο
133 – 152 – 1,2 ευρώ / γραμμάριο
153 – 176 – 1,85 ευρώ / γραμμάριο
177 – 198 – 2,45 ευρώ / γραμμάριο
199 – 220 – 2,78 ευρώ / γραμμάριο
221 – 275 – 3,05 ευρώ / γραμμάριο
276 και άνω – 3,72 ευρώ / γραμμάριο
Σύμφωνα με το δεύτερο σενάριο περιλαμβάνει αύξηση 20% στα όρια των CO2 και τα Τέλη Κυκλοφορίας διαμορφώνονται:
0-108 γρ. CO2 – Μηδενικό κόστος
109-120 – 0,9 ευρώ/γραμμάριο
121 – 144 – 0,98 ευρώ / γραμμάριο
145 – 184 – 1,2 ευρώ / γραμμάριο
185 – 220 – 1,85 ευρώ / γραμμάριο
221 – 264 – 2,45 ευρώ / γραμμάριο
265 – 316 – 2,78 ευρώ / γραμμάριο
317 – 378 – 3,05 ευρώ / γραμμάριο
379 και άνω – 3,72 ευρώ / γραμμάριο
Τα παραπάνω Τέλη Κυκλοφορίας εξετάζεται να επιβληθούν στα αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν μετά την 1η Μαρτίου 2020 ωστόσο υπάρχει και ακόμη μία πρόταση σύμφωνα με την οποία θα επιβληθούν στα οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας το 2016 όποτε και ξεκίνησαν να μετρώνται οι εκπομπές CO2 με το νέο πρότυπο μέτρησης WLTP. Στα οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας από την 1η Νοεμβρίου του 2010 έως και το 2015 τα Τέλη Κυκλοφορίας θα υπολογίζονται με τους υπάρχοντες συντελεστές με αποτέλεσμα να παραμείνουν αμετάβλητα τα Τέλη Κυκλοφορίας.
Τι θα γίνει με τα Τέλη Κυκλοφορίας που υπολογίζονται με το κυβισμό του κινητήρα
Τα Τέλη Κυκλοφορίας στα οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας πριν την 31η Οκτωβρίου 2010 και υπολογίζονται σύμφωνα με τον κυβισμό του κινητήρα, το κυβερνητικό επιτελείο εξετάζει να τα αυξήσει σε ποσοστό από 2% έως και 10% εξαιτίας της παλαιότητας και των υψηλών ρύπων τους ώστε να υιοθετηθεί και σε αυτή την κατηγορία οχημάτων πως ο «ρυπαίνων πληρώνει». Όμως επειδή ο αριθμός των συγκεκριμένων αυτοκινήτων είναι πολύ υψηλό (πάνω από 3 εκατ. οχήματα) είναι πολύ πιθανό να μην υιοθετηθούν τελικά οι αυξήσεις.
Σε περίπτωση όμως που εγκριθούν τότε τα Τέλη Κυκλοφορίας των οχημάτων με 1η Άδεια Κυκλοφορίας έως το 2000 να κυμανθούν από 22 έως 1.230 ευρώ που είναι σήμερα σε 24 έως 1.353 ευρώ.
Στα οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας από 2001 έως και 2005 τα Τέλη Κυκλοφορίας εξετάζεται να κυμανθούν από 22 – 1.050 ευρώ σε 23 έως 1.102 ευρώ.
Τέλος στα οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας από 2006 έως τον Οκτώβριο του 2010 τα Τέλη Κυκλοφορίας από 22 έως 1.380 ευρώ θα κυμανθούν σε 22,4 έως 1.400 ευρώ.