Τι αλλάζει στα αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας;

    Απλοποιούνται οι διαδικασίες ακινητοποίησης οχημάτων που τίθενται στο τελωνειακό καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής σύμφωνα με σχετική διάταξη που περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε αργά το βράδυ της Παρασκευής στη Βουλή με τίτλο: «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 – Κύρωση Πρόσθετης Πράξης στο Νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας και φορολογικές ρυθμίσεις για τη ναυτιλία – Επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις – Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων και του Δικτύου Κρατικών Ενισχύσεων – Μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις».

    Με την προτεινόμενη ρύθμιση, καταργείται η διαδικασία της σφράγισης και αποσφράγισης των επιβατηγών οχημάτων με ξένες πινακίδες, ήτοι των ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων, αυτοκινούμενων τροχόσπιτων με τα ρυμουλκούμενα τους και των μοτοποδηλάτων ή μοτοσυκλετών, που έχουν υπαχθεί στο καθεστώς προσωρινής εισαγωγής κατά την τελωνειακή ακινητοποίηση, η οποία σήμερα πραγματοποιείται από τις Τελωνειακές Αρχές. Πλέον η ακινητοποίηση πραγματοποιείται με ευθύνη του δικαιούχου προσώπου με την παροχή εγγύησης για την κάλυψη των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων που αναλογούν στο όχημα.

    Μάλιστα ορίζεται και το χρονοδιάγραμμα παραμονής τους κατά την διάρκεια 12 μηνών και μετά τη λήξη αυτής και εφόσον δεν επανεξάγονται ακινητοποιούνται με ευθύνη και δαπάνες του δικαιούχου προσώπου.

    Ειδικότερα το άρθρο 18 του σχεδίου νόμου του ΥΠΟΙΚ αναγράφει ότι: «Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 4 της Δ.247/13/1988 ΑΥΟ – Μεταβατική διάταξη

    1.Η παρ. 2 του άρθρου 4 της υπό στοιχεία Δ.247/13/1.3.1988 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (ΑΥΟ, Β΄195 και Β΄ 307 [διόρθωση σφαλμάτων]), η οποία κυρώθηκε με τηνπαρ. 4 του άρθρου 11 του ν. 1839/1989 (Α΄ 90), αντικαθίσταται ως εξής:

    «2. Η διάρκεια παραμονής των ειδών ορίζεται στους έξι (6) μήνες, συνεχείς ή όχι, ανά περίοδο δώδεκα (12) μηνών. Όσον αφορά στα επιβατηγά οχήματα, με τη λήξη της παραπάνω διάρκειας κυκλοφορίας τους, εφόσον δεν επανεξάγονται, ακινητοποιούνται με ευθύνη και δαπάνες του δικαιούχου προσώπου, κατόπιν υποβολής αίτησης και έγκρισής της από την αρμόδια τελωνειακή αρχή, για διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει τους είκοσι τέσσερις (24) μήνες, με την επιφύλαξη της παρ. 3 του άρθρου 13 του ν. 2873/2000 (Α΄285). Για την ακινητοποίηση απαιτείται εγγύηση, η οποία καλύπτει τους αναλογούντες στο όχημα δασμούς και φόρους. Τα επιβατηγά οχήματα που βρίσκονται σε ακινητοποίηση λόγω λήξης της διάρκειας κυκλοφορίας τους, τίθενται εκ νέου σε κυκλοφορία με το καθεστώς της προσωρινής εισαγωγής, από το δικαιούχο πρόσωπο, κατόπιν αιτήματός του στην αρμόδια τελωνειακή αρχή και με την επιφύλαξη τήρησης των λοιπών προϋποθέσεων υπαγωγής στο καθεστώς.

    Εάν το διάστημα των είκοσι τεσσάρων (24) μηνών της τελωνειακής ακινητοποίησης παρέλθει ή εφόσον λήξει παράταση που χορηγήθηκε σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 13 του ν. 2873/2000, χωρίς το δικαιούχο πρόσωπο να προβεί στη νόμιμη τακτοποίηση του επιβατηγού οχήματος, εφαρμόζονται οι διατάξεις περί αζήτητων των άρθρων 43 έως και 49 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 2960/2001, Α΄265).

    Η μη τήρηση των όρων της παρούσας επισύρει τα πρόστιμα της παρ. Α1 του άρθρου 137 του ν. 2960/2001.

    Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι και η διαδικασία της ακινητοποίησης και του ελέγχου των επιβατηγών οχημάτων που ακινητοποιούνται σύμφωνα με την παρούσα, το είδος της παρεχόμενης εγγύησης και κάθε άλλο σχετικό θέμα.»

    2.Για τα οχήματα που είναι ήδη ακινητοποιημένα σύμφωνα με την υπ’ αρ. Δ.247/13/1.1.3.1988 ΑΥΟ, η παρ. 2 του άρθρου 4 της ίδιας ΑΥΟ, όπως τροποποιείται με την παρ. 1 του παρόντος, εφαρμόζεται μετά την πρώτη αποσφράγισή τους από τις τελωνειακές αρχές