Οι Ευρωβουλευτές της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού υιοθέτησαν τη θέση τους σχετικά με την αναθεώρηση των κανόνων βαρών και διαστάσεων των οδικών μεταφορών – με στόχο τον οικολογικό χαρακτήρα των εμπορευματικών μεταφορών – με 26 ψήφους υπέρ, 11 κατά και μία αποχή. Η προτεινόμενη αναθεώρηση των κανόνων αλλάζει τα όρια βάρους και διαστάσεων που ισχύουν για φορτηγά και λεωφορεία που συμμετέχουν στις διεθνείς οδικές μεταφορές.
Κίνητρα για «πιο πράσινα» φορτηγά
Οι Ευρωβουλευτές θέλουν να αυξήσουν το μέγιστο βάρος και το μήκος των φορτηγών μηδενικών εκπομπών κατά 4 τόνους, για να αντισταθμίσουν τον χώρο και το βάρος που απαιτούνται για την τοποθέτηση κυψελών μπαταρίας ή υδρογόνου και να παρέχουν πρόσθετη ικανότητα φόρτωσης. Αυτή η ενημέρωση θα μπορούσε, υποστηρίζουν, να λειτουργήσει ως κίνητρο για τη βιομηχανία μεταφορών να στραφεί σε καθαρότερα φορτηγά, καθώς η πρόσθετη χωρητικότητα φόρτωσης θα κάνει τα φορτηγά και τα λεωφορεία μηδενικών εκπομπών πιο ανταγωνιστικά από τις συμβατικές εναλλακτικές λύσεις. Οι Ευρωβουλευτές λένε επίσης ότι η εγκατάσταση τεχνολογιών μηδενικών εκπομπών δεν πρέπει να γίνεται εις βάρος του επαρκούς χώρου στην καμπίνα ούτε να μειώνεται η άνεση του οδηγού.
Mega trucks με ειδική σήμανση
Υπό ορισμένες προϋποθέσεις, οι χώρες της ΕΕ μπορούν ακόμα να επιτρέψουν την κυκλοφορία φορτηγών, τα οποία είναι μεγαλύτερα και βαρύτερα από τα όρια της ΕΕ. Σε περίπτωση που τα κράτη μέλη θέλουν να προσθέσουν νέους δρόμους στους οποίους επιτρέπονται τα μεγάλα φορτηγά, θα πρέπει να προβούν σε εκ των προτέρων εκτίμηση των επιπτώσεων στην οδική ασφάλεια, τις υποδομές, τη συνεργασία στον τρόπο μεταφοράς και το περιβάλλον.
Για να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια και να βοηθηθούν οι χρήστες του δρόμου να εντοπίσουν μεγάλα φορτηγά ή άλλα μεγάλα οχήματα, π.χ. πριν από την προσπέραση, οι Ευρωβουλευτές προτείνουν τη δημιουργία μιας ετικέτας της ΕΕ για το μήκος τέτοιων οχημάτων. Επιπλέον, η Επιτροπή θα πρέπει να δημιουργήσει μια διαδικτυακή πύλη με πληροφορίες σχετικά με τα ισχύοντα όρια βάρους και μήκους σε κάθε χώρα της ΕΕ και ποιοι δρόμοι προορίζονται για μεγάλα φορτηγά.
Η Επιτροπή θέλει επίσης να δει πιο αυστηρή επιβολή των κανόνων της ΕΕ, προτείνοντας στις χώρες της ΕΕ να δημιουργήσουν συστήματα αυτόματου ελέγχου κατά μήκος των κύριων δρόμων της ΕΕ για να ελέγχουν εάν τα φορτηγά και τα λεωφορεία συμμορφώνονται με τα βάρη και τα όρια διαστάσεων. Οι Ευρωβουλευτές θέλουν επίσης να δουν τη χρήση ψηφιακών εργαλείων επιβολής, όπως η Πολιτική Ευφυούς Πρόσβασης, η οποία θα μπορούσε να εξασφαλίσει ότι το σωστό όχημα με το σωστό φορτίο, λειτουργεί στον σωστό δρόμο και τη σωστή στιγμή, για να εξασφαλίσει μια ελάχιστη επίδραση στο περιβάλλον, στις υποδομές, την ανθρώπινη υγεία και στην ασφάλεια.
Η εισηγήτρια του Ευρωκοινοβουλίου Isabel García Muñoz (S&D, ES) δήλωσε: «Τα οχήματα μηδενικών εκπομπών πρέπει να γίνουν η ραχοκοκαλιά των οδικών μεταφορών, εάν ο τομέας θέλει να επιτύχει τους στόχους του για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Οι νέοι κανόνες θα δημιουργήσουν πραγματικά κίνητρα για τις εταιρείες να στραφούν σε φορτηγά μηδενικών εκπομπών και να κάνουν την οδική εμπορευματική κυκλοφορία πιο βιώσιμη και ασφαλή. Θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι το ίδιο φορτίο μπορεί να μεταφερθεί με λιγότερα οχήματα, λιγότερα ταξίδια και μειωμένες εκπομπές. Προτείνουμε επίσης τον εξορθολογισμό της χρήσης των μεγάλων φορτηγών με αξιολόγηση των επιπτώσεών τους στην οδική ασφάλεια, τις υποδομές, τη συνεργασία στον τομέα των μεταφορών και το περιβάλλον».
Αυτό το σχέδιο θα ψηφιστεί τώρα από όλους τους Ευρωβουλευτές σε μια προσεχή σύνοδο ολομέλειας, πιθανώς τον Μάρτιο. Ο φάκελος θα ακολουθήσει τη νέα Βουλή μετά τις ευρωεκλογές στις 6-9 Ιουνίου.
Αυτό το νομοσχέδιο αποτελεί μέρος μιας δέσμης προτάσεων για τον οικολογικό χαρακτήρα των εμπορευματικών μεταφορών της ΕΕ. Τα φορτηγά και τα λεωφορεία ευθύνονται για το 28% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στις οδικές μεταφορές και το 34% των εκπομπών οξειδίου του αζώτου στις οδικές μεταφορές.