Ηλεκτροκίνηση, φοροαπαλλαγές, Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, λεωφορεία, οδική ασφάλεια και πολλά άλλα περιλαμβάνονται στις προτεραιότητες της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών οι οποίες παρουσιάστηκαν στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Ηλεκτροκίνηση: Επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές
Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες του ΥΠΥΜΕ και περιλαμβάνει την παροχή οικονομικών κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικού ή υβριδικού οχήματος (“Κινούμαι Ηλεκτρικά“), την χρηματοδότηση αντικατάστασης παλαιών ρυπογόνων ΤΑΧΙ με αμιγώς ηλεκτρικά (“Πράσινα ΤΑΧΙ“) καθώς και την παροχή φορολογικών κινήτρων για κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων (απαλλαγή από καταβολή τελών κυκλοφορίας, ταξινόμησης και φόρου πολυτελείας).
Επίσης προβλέπεται η σύνταξη του Εθνικού Σχεδίου Ηλεκτροκίνησης, η λειτουργία 11.000 δημόσια προσβάσιμων φορτιστών σε κοινόχρηστους χώρους αστικών κέντρων έως τις αρχές του 2026, η δρομολόγηση του νέου θεσμικού πλαισίου για την υδρογονοκίνηση και η προώθηση εισαγωγής ηλεκτροκίνησης στις αστικές επιβατικές μεταφορές.
Ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων του ΚΟΚ
Στον τομέα της Οδικής ασφάλειας το σχέδιο του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών περιλαμβάνει την κύρωση ενός Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου, με όραμα εναρμονισμένο προς τις στρατηγικές και τις δράσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ο.Η.Ε., και με κεντρικό στόχο τη μείωση των ατυχημάτων κατά 30% ως το 2025 και κατά 50% ως το 2030. Παράλληλα το Στρατηγικό Σχέδιο περιλαμβάνει 44 δράσεις και 200 μέτρα οδικής ασφάλειας, μεταξύ των οποίων η σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας, η υλοποίηση Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής Οδικής Ασφάλειας, η αναθεώρηση του ΚΟΚ, η ανάπτυξη Συστήματος Διαχείρισης Παραβάσεων για την ψηφιακή καταγραφή των οδικών παραβάσεων και η ανάπτυξη Ψηφιακής Υποδομής Ταυτοποίησης Οχημάτων.
Ανανέωση του στόλου των λεωφορείων
Η ανανέωση του υφιστάμενου γερασμένου στόλου των λεωφορείων, έχει αναδειχθεί ως μία από τις κορυφαίες προτεραιότητες του ΥΠΥΜΕ με την προμήθεια 650 νέων οχημάτων μηδενικών ρύπων, ηλεκτρικών και φυσικού αερίου, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα πρώτα νέα λεωφορεία αναμένεται να ενταχθούν στους στόλους στις αρχές του 2024.
Οι διαδικασίες για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού προμήθειας επιπλέον 650 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, κυρίως ηλεκτρικών, αργής και ταχείας φόρτισης, θα ξεκινήσουν εντός του 2023 ενώ επίσης ήδη εξετάζεται η ανανέωση ή/και επέκταση των συμβάσεων leasing και υπηρεσίας οχήματος με οδηγό από ιδιώτες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Την παρουσίαση των προτεραιοτήτων έκανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας μαζί με τους υφυπουργούς Χριστίνα Αλεξοπούλου και Νίκο Ταχιάο ενώ τον Πρωθυπουργό συνόδευαν ο Υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος και ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Θανάσης Κοντογεώργης.
Ο κ. Σταϊκούρας δήλωσε: «Κύριε Πρόεδρε, εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θέλω να σας ευχαριστήσω για τη σημερινή επίσκεψη και κυρίως για την εξαιρετική συζήτηση που είχαμε. Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά τον δυνητικό ρόλο των υποδομών και των μεταφορών στη μεγέθυνση και την βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας, καθώς και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Είναι αλήθεια ότι στη χώρα τα προηγούμενα χρόνια έγιναν πολλά. Θα κρατήσουμε τα πολλά θετικά και θα οικοδομήσουμε πάνω σε αυτά. Ταυτόχρονα όμως, υπάρχουν πάντα νέες προκλήσεις τις οποίες θα επιδιώξουμε να αντιμετωπίσουμε κατά τον καλύτερο εφικτό τρόπο. Στον πυρήνα της στρατηγικής μας στόχευσης είναι η αποτελεσματική προώθηση των εν εξελίξει έργων και o σχεδιασμός μιας νέας δέσμης έργων. Η ενίσχυση της ασφάλειας των υποδομών και των μεταφορών, η βελτίωση της ποιότητας των έργων και των υπηρεσιών, η βελτίωση της αποδοτικότητας των χρησιμοποιούμενων πόρων, εθνικών και ευρωπαϊκών. Επίσης, στον ίδιο πυρήνα βρίσκονται η προώθηση της παραγωγικότητας και της αποτελεσματικότητας όλων των δομών του τομέα, η ενίσχυση των ‘‘πράσινων’’ υποδομών και μεταφορών, καθώς και η ορθολογική αξιοποίηση των πολύτιμων υδάτινων πόρων».