Έντονη ήταν η αντίδραση του Σ.Ε.Ο.Ν.Α. (Σωματείο Εκπαιδευτών Οδήγησης Νότιος Τομέας) στο αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του newsauto.gr. Όπως προτάσσει η δημοσιογραφική δεοντολογία, δημοσιεύουμε χωρίς σχολιασμό την επιστολή που λάβαμε…
“Με λύπη και απογοήτευση αναγκαζόμαστε να διαμαρτυρηθούμε εντόνως για το άρθρο που δημοσιεύσατε στην ιστοσελίδα σας newsauto.gr την 07/10/2020 και στο Carpress.gr (δείτε εδώ το άρθρο). Το άρθρο αυτό είναι ανακριβές και κατά συνέπεια παραπλανητικό αναφορικά με την πιθανότητα επιλογής θέσπισης της ισοδυναμίας άδειας οδήγησης Β κατηγορίας αυτοκίνητου με άδεια οδήγησης Α1 κατηγορίας δικύκλου έως 125cc από την πολιτεία στην Ελλάδα.
Η παραπλάνηση αυτή είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη, γιατί, αν θεσπιστεί η ισοδυναμία, σαφώς θα υπάρξει επιβάρυνση στην οδική ασφάλεια, όπως θα αποδείξουμε παρακάτω. Συνάμα συνιστά μια ευθεία επίθεση προς ολόκληρο τον κλάδο εκπαιδευτών οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής με γενικόλογες προσβλητικές ψευδείς αναφορές, οπότε προφανώς δεν μπορεί να μείνει αναπάντητη. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι η οικονομική εξάρτηση του διαδικτυακού τύπου και μέσων ενημέρωσης του κλάδου των αυτοκίνητων και δικύκλων από τη διαφήμιση που προέρχεται από τον κλάδο εισαγωγέων αυτοκινήτων και μοτοσικλετών δεν έπαιξε κάποιον ρόλο στην κατά την άποψή μας μονόπλευρη παρουσίαση του θέματος από το άρθρο σας. Ωστόσο δεν γίνεται να μην επισημάνουμε ότι η ισοδυναμία των αδειών οδήγησης Ι.Χ.Ε. αυτοκινήτων και μοτοσικλετών χαμηλού κυβισμού είναι γνωστή εδώ και χρόνια από τον ΣΕΕΑ, που επιθυμεί την επίτευξη της ισοδυναμίας για την αύξηση πωλήσεων. Οι ανακρίβειες ξεκινούν από την πρώτη παράγραφο του άρθρου σας και είναι εξώφθαλμες. Θα σας παρουσιάσουμε μια προς μια τις κατά την άποψή μας ανακρίβειες, ώστε τόσο εσείς, όσο και οι αναγνώστες σας να έχουν πληρέστερη εικόνα της πραγματικότητας.
Αναφέρετε στο κείμενο σας:
Συγκεκριμένες διαμαρτυρίες προκάλεσε η είδηση πως με το δίπλωμα αυτοκινήτου θα μπορεί κανείς να οδηγεί και δίκυκλο με κινητήρα έως 125 κ.εκ. χωρίς να χρειάζεται να δώσει κάποιες εξετάσεις, να πληρώσει παράβολα ή ακόμη και να δώσει το «φακελάκι» για να αποκτήσει την άδεια οδήγησης για δίκυκλο.
Η πραγματική είδηση είναι ότι θεσπίστηκε με ΚΥΑ ο εθνικός κωδικός που θα υποστηρίξει την ισοδυναμία στο πληροφορικό σύστημα των αδειών οδήγησης αν και όταν θεσπιστεί με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις που σήμερα δεν έχουν καθοριστεί ακόμα, χωρίς να εξετάζεται ποιοι θα είναι, (παράβολα, μαθήματα, εξετάσεις), αν τελικά θεσπιστεί η ισοδυναμία αυτή. Ακριβώς αυτό αναφέρει σε διευκρινιστική εγκύκλιο καθώς και σε δελτίο τύπου το ΥΜΕ. Την 24/09/2020 είχατε δημοσιεύσει το παρακάτω άρθρο στο οποίο αναφέρονται τα εξής:
Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto, η Kοινή Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ δεν είναι ικανή να “αλλάξει” την ισχύουσα νομοθεσία, η οποία μπορεί να τροποποιηθεί μόνο με νέο νόμο γεγονός που σημαίνει ότι τώρα δεν μπορεί να ισχύσει η οδήγηση δικύκλων έως 125 cc με δίπλωμα αυτοκινήτου αν δεν αλλάξει η σχετική νομοθεσία.
Συνεπώς θα έπρεπε να έχετε ξεκαθαρίσει περισσότερο το συγκεκριμένο θέμα, ώστε να μην υπάρχει αυτή η ανακρίβεια.
Επίσης αναφέρετε στο άρθρο σας:
Αντιθέτως στην Ελλάδα, οι γνωστές «παράγκες» που έχουν στήσει κάποιες-λίγες Σχολές Οδηγών με εξεταστές των Διευθύνσεων Μεταφορών, μόνο στο άκουσμα της είδησης, αντέδρασαν έντονα με πρόφαση την οδική ασφάλεια, ενώ γνωρίσουν καλά “οι παροικούντες στην Ιερουσαλήμ” ότι το πρόβλημα τους είναι ότι θα χαθούν πολλά χρήματα από τα μαθήματα αλλά και από τα… φακελάκια. εξαιτίας της ισοδυναμίας των αδειών οδήγησης.
Από την παράγραφο αυτή προκύπτει ξεκάθαρα ο υπαινιγμός ότι οι λίγες σχολές οδηγών που είναι οι διεφθαρμένες είναι οι μόνες που αντιδρούν. Σας ενημερώνουμε ότι με την ισοδυναμία διαφωνούν όλες οι σχολές οδηγών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Μάλιστα το Σωματείο μας (ΣΕΟΝΑ) και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης (ΠΣΕΟ) αντέδρασαν με έγραφα και παρεμβάσεις εναντίον της ισοδυναμίας. Το σωματείο μας απαριθμεί εκατό τριάντα έξι μέλη. Και πανελληνίως είμαστε χιλιάδες. Γενικεύοντας λοιπόν την ατεκμηρίωτη άποψή σας – εμμέσως πλην σαφώς – κατηγορείτε συλλήβδην όλες τις σχολές οδηγών που αντιδρούν στην ισοδυναμία ότι το πράττουν, επειδή δήθεν είναι διεφθαρμένες. Όπως αντιλαμβάνεστε, επιβάλλεται και εξ απόψεως δημοσιογραφικής δεοντολογίας να ανακαλέσετε τη συγκεκριμένη διατύπωση ή ακόμα καλύτερα να δημοσιεύσετε αυτούσια την παρούσα διαμαρτυρία μας. Διότι είναι μεν αλήθεια ότι ο κλάδος μας όπως κάθε κλάδος έχει φαινόμενα διαφθοράς τα οποία καταπολεμούμε και καταδικάζουμε, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία του κλάδου προσφέρει ανελλιπώς τα μέγιστα στην οδική ασφάλεια. Η οδική ασφάλεια δεν είναι πρόφαση για τον κλάδο μας αλλά είναι Ευαγγέλιο.
Γράφετε επίσης στο άρθρο σας:
Από την άλλη μεριά καλό θα ήταν οι άνθρωποι που «σκίζουν τα ιμάτιά τους» για την οδική ασφάλεια να μας πουν και δημόσια επιτέλους, ποια είναι η προσωπική τους οδική εμπειρία και εκπαίδευση ώστε να μπορούν να την μεταδίδουν σε νέους ανθρώπους καθώς η οδήγηση είναι κάτι που μαθαίνεται στο δρόμο και όχι μέσα από τις σελίδες των βιβλίων…
Σας απαντούμε λοιπόν δημόσια, όπως μας προτρέπετε, ότι κάθε εκπαιδευτής οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής είναι ο μόνος πιστοποιημένος εκπαιδευτής που συγκεντρώνει σύμφωνα με τον νόμο όλες τις γνώσεις και δεξιότητες για την εκπαίδευση υποψηφίων οδηγών και οδηγών σε όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα στο δημόσιο οδικό δίκτυο. Είμαστε οι μοναδικοί που έχουμε ολοκληρωμένη γνώση εκπαίδευσης για όλα τα οχήματα σε συνδυασμό με την εφαρμογή της νομοθεσίας με πιστοποίηση από την πολιτεία για εκπαίδευση ενηλίκων. Άλλωστε υπάρχει επαρκής επιμόρφωση.
Μας κάνει ιδιαίτερη εντύπωση η άποψη σας ότι δεν μαθαίνεις από τις σελίδες των βιβλίων και κατ’ επέκταση από την θεωρητική εκπαίδευση που είναι η βάση της εκμάθησης. Σας πληροφορούμε λοιπόν ότι η θεωρητική εκπαίδευση είναι κατοχυρωμένη σε όλη την Ευρώπη σαν απαραίτητη προϋπόθεση χορήγησης άδειας οδήγησης. Και όσον αφορά τον δρόμο εννοείται ότι εκπαιδεύουμε και σε αυτόν αλλά όχι μόνο σε αυτόν. Πραγματικά μια τέτοια αντίληψη από έναν δημοσιογράφο που έχει λάβει μέρος σίγουρα σε παρουσιάσεις αυτοκίνητων ή τεχνολογιών ή σε αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπου πάντα προηγείται θεωρητική παρουσίαση ή ενημέρωση πριν την πρακτική, είναι αν μη τι άλλο καινοφανής. Παρουσιάζετε αυτήν την άποψη, για να στηρίξετε το ότι δεν απαιτείται θεωρητική ή πρακτική εκπαίδευση στην οδήγηση δικύκλου στην ισοδυναμία. Θεωρούμε πως είναι προφανές ότι άνευ θεωρητικής κατάρτισης δεν μπορεί να αφομοιωθεί η πρακτική κατάρτιση, ενώ συγχρόνως καθίσταται εξόχως επικίνδυνη η αντίληψη ότι δήθεν μπορεί οποιοσδήποτε υποψήφιος οδηγός αυτοκινήτου να οδηγήσει δίκυκλο σε δημόσιο οδικό δίκτυο μαθαίνοντας στου Κασίδη το κεφάλι πώς οδηγείται με ασφάλεια ένα δίκυκλο.
Γράφετε περαιτέρω τα εξής:
Τέλος οι υπέρμαχοι της μη ισοδυναμίας των αδειών οδήγησης γιατί δεν έχουν αντιδράσει ανάλογα και για τους οδηγούς αυτοκινήτων που ρυμουλκούν τρέιλερ με σκάφος ή τροχόσπιτο αρκετών τόνων και δεν μπορούν να κάνουν ούτε δύο μέτρα οπισθοπορεία; Αλλά μάλλον εκεί δεν υπάρχουν παράβολα αλλά ούτε ώρες διδασκαλίας και «φακελάκια»…
Για την ορθή ενημέρωσή σας και των αναγνωστών σας σάς γνωρίζουμε ότι εδώ και πάνω από είκοσι χρόνια απαιτείται άδεια οδήγησης κατηγορίας ΒΕ για τη ρυμούλκηση σκαφών και τροχόσπιτων πάνω από 750kg. Για δε τη χορήγησή της απαιτούνται παράβολα, ώρες διδασκαλίας και εξετάσεις.
Επίσης γράφετε στο άρθρο σας:
Επίσης πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι η δυνατότητα χορήγησης ισοδυναμίας θα ανακουφίσει χιλιάδες συμπολίτες μας, κατόχους άδειας οδήγησης Β, που βρίσκονται σήμερα σε δύσκολη οικονομική κατάσταση και δεν έχουν τη δυνατότητα απόκτησης άδειας οδήγησης κατηγορίας Α1 εξαιτίας του υψηλού κόστους. Η διαδικασία σήμερα για την έκδοση διπλώματος δίκυκλου φτάνει στα περίπου 400 ευρώ για εκπαίδευση!
Σε σχέση με το παραπάνω χωρίο του άρθρου σας επισημαίνουμε ότι είναι τεράστιας σημασίας η εκπαίδευση οδήγησης δικύκλου και δεν είναι ορθό να εμφανίζονται ως δήθεν άχρηστα τα χρήματα που κοστίζει με πρόσχημα τη δύσκολη οικονομική κατάσταση των κατόχων αδειών οδήγησης Β κατηγορίας, αφού τέτοιες “εκπτώσεις” ενδέχεται να στοιχίσουν ανθρώπινες ζωές και φυσικά δεν μπορεί να μπουν στην ίδια ζυγαριά. Άλλωστε παραλείπετε να υπολογίσετε τα κατά μέσο όρο 2000 με 2500€ που κοστίζει το δίκυκλο. Ξεχάσατε επίσης να υπολογίσετε το κόστος των 400 έως 500€ κατά μέσο όρο για την αγορά εξοπλισμού ασφαλείας (κράνος, ρουχισμός με προστασία, υποδήματα, γάντια κλπ.) που είναι απαραίτητος για την οδήγηση δικύκλου.
Αφού λοιπόν ενδιαφέρεστε για τη δύσκολη οικονομική κατάσταση των οδηγών, περιμένουμε να υποστηρίξετε την πρόταση μας να θεσπιστεί υποχρεωτική δωρεάν χορηγία προστατευτικού εξοπλισμού επαρκούς ποιότητας και αποτελεσματικότητας, έως το ποσό των 500€ στην αγορά κάθε δικύκλου Α1 για κάθε κάτοχο άδειας οδήγησης Β που κάνει χρήση της επικείμενης ισοδυναμίας με χορηγία των εισαγωγέων και αντιπροσωπιών. Έτσι θα μπορέσει ο οδηγός να κινείται με τη μέγιστη ασφάλεια. Είμαστε σίγουροι ότι θα συμφωνήσετε με την πρόταση αυτή και θα την προωθήσετε στο διαδίκτυο.
Σε αντίθεση με εσάς πιστεύουμε ότι τα χρήματα της εκπαίδευσης και εξέτασης είναι τα πιο σημαντικά για την ασφάλεια του υποψηφίου οδηγού ή οδηγού. Είναι μια επένδυση στην οδική ασφάλεια και προφανώς η αποφυγή ενός τραυματισμού είναι πολυτιμότερη από τα συγκριτικά λίγα ευρώ που κοστίζει η εκπαίδευση. Εμείς οι εκπαιδευτές κατά τη διάρκεια της θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης παρουσιάζουμε στους υποψήφιους οδηγούς και οδηγούς, τους κινδύνους και τις παγίδες της οδήγησης δικύκλου και τους βοηθάμε στην πρόληψη δυσάρεστων καταστάσεων. Αναλογιστείτε ότι μια συμβουλή ή υπόδειξη του εκπαιδευτή στην εκπαίδευση μπορεί να αποτρέψει μελλοντικό ατύχημα με σωματικές βλάβες, μόνιμη σωματική αναπηρία ή και θάνατο. Αυτές τις δεξιότητες καθώς και την αναγνώριση των κινδύνων στην οδήγηση δικύκλου δεν μπορεί να τις αναπτύξει επαρκώς ακόμα και ένας πεπειραμένος οδηγός αυτοκινήτου Β κατηγορίας χωρίς εκπαίδευση. Προς επίρρωση των παραπάνω σας προσφέρουμε την δυνατότητα να παρακολουθήσετε δωρεάν τη σειρά μαθημάτων για την απόκτηση άδειας οδήγησης Α1 κατηγορίας ακόμα και εάν έχετε στην κατοχή σας άδεια οδήγησης δικύκλου.
Γράφετε επιπλέον στο άρθρο σας:
Η εξίσωση θα ωφελήσει τον τουρισμό και ήδη πολλές γειτονικές χώρες, όπως η Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία και Πορτογαλία, που εφαρμόζουν ήδη την ισοδυναμία των αδειών οδήγησης Β με Α1 έχουν αυξημένες αφίξεις, σε αντίθεση με άλλες χώρες οι οποίες επιτρέπουν την οδήγηση scooter μόνο στους κατόχους άδειας οδήγησης τύπου Β. Συνεπώς, οι επισκέπτες αυτών των χωρών δυσαρεστούνται όταν αδυνατούν να νοικιάσουν δίκυκλο με την άδειά τους στη χώρα μας με αποτέλεσμα να επιλέγουν άλλους προορισμούς. Το πιο πάνω συνεπάγεται σημαντική απώλεια εισοδήματος για χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη χώρα μας, ενώ στις περιπτώσεις που τα καταστήματα ενοικίασης δίκυκλων διαθέτουν δίκυκλα στους τουρίστες χωρίς δίπλωμα κατηγορίας Β, αυτοί βρίσκονται εκτεθειμένοι έναντι του νόμου.
Σας ενημερώνουμε ότι η νομοθεσία ορίζει ότι η ισοδυναμία είναι εθνικός κωδικός για κάθε κράτος και γι’ αυτό δεν αναγνωρίζεται στο εξωτερικό. Αυτό σημαίνει ότι οι τουρίστες δεν μπορούν να οδηγήσουν δίκυκλο στη χώρα μας με την ισοδυναμία. Κατά συνέπεια, οι τουρίστες θα συνεχίζουν να “φεύγουν δυσαρεστημένοι από τη χώρα μας” γιατί δεν μπορούν να νοικιάσουν δίκυκλα με άδεια οδήγησης αυτοκινήτου, ούτε τώρα, ούτε μετά τη θέσπιση της ισοδυναμίας, αν τελικά εφαρμοστεί. Άλλωστε σε ότι αφορά στα έσοδα από τουρίστες είναι αυταπόδεικτο ότι ως χώρα μας συμφέρει να έχουμε έσοδα από τουρίστες που ενοικιάζουν αυτοκίνητα και όχι δίκυκλα, αφού έτσι δαπανούν υψηλότερο ποσό. Επίσης περιέργως παροράτε το γεγονός των πολλών και βαριών ατυχημάτων που συμβαίνουν από τουρίστες οδηγούς δικύκλων και επιβαρύνουν το Δημόσιο Σύστημα Υγείας, ενώ συγχρόνως θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή και την ασφάλεια συμπατριωτών μας. Συνεπώς πιστεύουμε πως είναι προφανές ότι είναι προτιμότερο να ενοικιάζουν οι τουρίστες μας αυτοκίνητα παρά να κυκλοφορούν με δίκυκλα ιδίως σε μία περίοδο διακοπών που λόγω χαλαρότητας επιδεικνύουν συχνά έλλειψη προσοχής κατά την οδήγηση.
Ενδεικτικά περαιτέρω ως προς τα καθεστώτα ισοδυναμίας αδειών οδήγησης αυτά που ισχύουν στην ΕΕ και που εύκολα μπορείτε να επιβεβαιώσετε είναι τα εξής:
Γερμανία: Από 01/01/2020 ισχύει η δυνατότητα οδήγησης δικύκλου Α1 με τον κωδικό 196 σε οδηγούς αυτοκινήτων με 5ετη εμπειρία οδήγησης συν υποχρεωτική παρακολούθηση σειράς μαθημάτων (4x90min θεωρία και 5x90min πρακτικά μαθήματα τουλάχιστον) που πιστοποιούνται με ευθύνη των σχολών οδήγησης. Το κόστος είναι στην καλύτερη περίπτωση 600€.
Ιταλία: Οι Ιταλικές άδειες οδήγησης Β κατηγορίας περιλαμβάνουν την οδήγηση Α1 κατηγορίας μόνο στην Ιταλική επικράτεια.
Βέλγιο: Οι βελγικές άδειες οδήγησης αυτοκινήτου, που εκδόθηκαν μεταξύ 1.1.1967 και 31.12.1988, περιλαμβάνουν την κατηγορία Α.
Λουξεμβούργο: Οι άδειες οδήγησης του Λουξεμβούργου που εκδόθηκαν πριν από την 1η Ιουλίου 1977 περιλαμβάνουν επίσης την κατηγορία Α.
Νορβηγία: Οι νορβηγικές άδειες οδήγησης των κατηγοριών 1 και 2, οι οποίες εκδόθηκαν πριν από την 1.4.1979 και αργότερα ανταλλάχθηκαν με το μοντέλο N2 / N3 της κλάσης BE, περιέχουν την κλάση A1
Γαλλία: Οι γαλλικές άδειες οδήγησης αυτοκινήτου επιτρέπουν την οδήγηση μοτοσικλέτας Α1 εάν εκδόθηκαν μεταξύ 1ης Ιανουαρίου 1955 και 18 Ιανουαρίου 2013, αν αποδεικνύεται τουλάχιστον πενταετής εμπειρία οδήγησης ή, εάν δεν μπορεί να προσκομιστεί αυτή η απόδειξη, πρέπει να προσκομιστεί πιστοποιητικό ότι ο συγκεκριμένος οδηγός έχει συμμετάσχει σε εκπαιδευτικά μαθήματα 3 έως 7 ωρών σε σχολή οδηγών.
Αυστρία: Οι αυστριακές άδειες οδήγησης κατηγορίας Β περιλαμβάνουν την κατηγορία Α1, εάν η κατηγορία Β έχει τουλάχιστον 5 χρόνια αδιάλειπτης κατοχής και προκύπτει η απόδειξη πρακτικών μαθημάτων οδήγησης συνολικά τουλάχιστον 6 ωρών σε σχολές οδήγησης ή σε λέσχη αυτοκινήτων.
Διαπιστώνεται λοιπόν ότι σε όλες τις χώρες υπάρχει θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση πριν τη χορήγηση εθνικού κωδικού ή υπάρχει ενσωματωμένη στην αρχική εκπαίδευση εντός της άδειας οδήγησης για αυτοκίνητο όχημα.
Δυστυχώς οι ατεκμηρίωτες γενικεύσεις του άρθρου σας συνεχίζονται, αφού γράφετε τα ακόλουθα:
Άλλωστε τόσο τα θεωρητικά όσο και τα μαθήματα οδήγησης σε καμία περίπτωση δεν συμβάλλουν στην βελτίωση της οδικής ασφάλειας και μάλιστα είναι χαρακτηριστικό πως σχεδόν κανένας δάσκαλος Σχολής Οδηγών δεν έχει εμπειρία και κατ΄επέκταση αντίληψη για το τι πρέπει να κάνει ένας οδηγός αν του γλιστρήσει το αυτοκίνητο ή το δίκυκλο, πως πρέπει να αντιδράσει αν κλατάρει ένα ελαστικό εν κινήσει, πως αντιδρά όταν το όχημά του υπερστρέφει ή υποστρέφει και γενικότερα κάτω από απρόβλεπτες συνθήκες. Το μόνο που σε μαθαίνουν είναι να ακινητοποιείς πλήρως το όχημα στο Stop, να παρκάρεις με τεχνάσματα (τοποθετώντας χαρτάκια στα λάστιχα του πίσω τζαμιού ώστε να γνωρίζει ο υποψήφιος οδηγός πότε να ξεκινά να στρίβει το τιμόνι, και στο τέλος να δώσεις το φακελάκι για να οδηγήσει νόμιμα στο δρόμο! Πραγματικά αυτή η παράγραφος του κειμένου σας είναι άκρως προσβλητική προς τον κλάδο μας υποβιβάζοντας την επαγγελματική προσωπικότητα των εκπαιδευτών οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής σε όλη την Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη.
Με το κείμενο σας ξεκάθαρα λέτε ότι δεν έχουμε εμπειρία και αντίληψη στο έργο μας, ισχυρισμός που αποτελεί ευθεία προσβολή προς το επάγγελμα μας για να υποβιβάσετε το αντικείμενο μας. Ο συγκεκριμένος ισχυρισμός εκτός από προσβλητικός είναι και εξόχως ανακριβής. Η θεωρητική και πρακτική κατάρτιση των εκπαιδευτών οδήγησης και οδικής ασφάλειας είναι δεδομένη, αφού είμαστε από τους λίγους κλάδους που διανύουμε τόσα χιλιόμετρα καθημερινά, οπότε είναι εύλογο να έχουμε αποκτήσει τεράστια εμπειρία, την οποία και μεταλαμπαδεύουμε στους υποψήφιους οδηγούς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Πρόκειται λοιπόν για έναν ισχυρισμό που οφείλετε να ανακαλέσετε έμπρακτα, δημοσιεύοντας αυτούσιο το παρόν κείμενό μας. Θεωρούμε περαιτέρω ότι οφείλουμε να σας ενημερώσουμε πως η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας 2006/126. όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει, έχει γίνει με πλήθος νομοθετημάτων και κυρίως με το ΠΔ51/27-4-2012 και με την ΥΑ50984/7947/2013, όπως έχουν αμφότερα τροποποιηθεί και ισχύουν. Στο πλαίσιο αυτό έχει θεσπιστεί η εξειδικευμένη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση καθώς και θεωρητική εξέταση και δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς για κάθε κατηγορία οχήματος.
Μία ακόμα ατυχέστατη άποψη του άρθρου σας είναι η ακόλουθη: Άλλωστε είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα οι περισσότεροι έχουν βρεθεί πίσω από το τιμόνι ενός δικύκλου ή αυτοκινήτου ή ακόμη και τρακτέρ πολύ πριν ενηλικιωθούν κυρίως στους δρόμους της επαρχίας.Καταρχάς σας θυμίζουμε ότι η οδήγηση οχήματος χωρίς την κατά νόμο άδεια οδήγησης είναι πλημμεληματική παράβαση όπως περιγράφεται στα άρθρα 95,96,97,99 του ΚΟΚ. Ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι ανάγετε την εξαίρεση σε κανόνα υποστηρίζοντας ότι οι περισσότεροι μαθαίνουν να οδηγούν καθαρά εμπειρικά και όντας ανήλικοι, μας λέτε εμμέσως πλην σαφώς ότι δεν χρειάζεται εκπαίδευση. Απίστευτο! Δηλαδή μετατρέπετε την τέλεση ποινικών αδικημάτων σε επιχείρημα για να οδηγεί κάποιος χωρίς εκπαίδευση. Τέτοιες απόψεις είναι επικίνδυνες. Εσείς θα επιτρέπατε στα ανήλικα τέκνα σας να οδηγήσουν; Θα τα διδάξετε εσείς οδήγηση; Συμφωνείτε με αυτό; Τέτοιες νοοτροπίες διακινδυνεύουν την οδική ασφάλεια, γιατί οι άνθρωποι μαθαίνουν μόνοι τους λανθασμένα όχι μόνο στο κομμάτι της τεχνικής της οδήγησης αλλά κυρίως σε ζητήματα νοοτροπίας. Αυτό το πρόβλημα αντιμετωπίζουμε συνεχώς και προσπαθούμε να το λύσουμε με τη σωστή εκπαίδευση που παρέχουμε. Αντιστρέφουμε λοιπόν το επιχείρημα σας με μια ρητορική ερώτηση όχι μόνο προς εσάς αλλά προς όλη την κοινωνία: Νομίζετε ότι είναι καλή ιδέα να θεσπιστεί το δικαίωμα οδήγησης δικύκλου για τους οδηγούς αυτοκίνητου στην Ελλάδα χωρίς εκπαίδευση και εξέταση, ενώ είναι γνωστό ότι οι Έλληνες είναι από τους πλέον απείθαρχους οδηγούς στην Ευρώπη σύμφωνα με τα τροχαία ατυχήματα που καταγράφονται στη χώρα μας και τον αριθμό των νεκρών και τραυματιών συγκριτικά με άλλες χώρες που ισχύει η ισοδυναμία; Κατά την άποψή μας κάτι τέτοιο θα είναι ένα μεγάλο λάθος που θα επιβαρύνει την οδική ασφάλεια. Δεν υπάρχει καμία αξιόπιστη αναφορά που να επιβεβαιώνει αυτά που υποστηρίζετε. Αμφισβητούμε τις μελέτες και τις αναφορές που επικαλείστε και σας ζητούμε να τις κοινοποιήσετε ολόκληρες, για να τις αξιολογήσουμε.
Στη Γερμανία μεταξύ άλλων, εκπαιδευτές οδήγησης, γιατροί και ειδικοί στην κυκλοφορία προειδοποιούν για τους κινδύνους που θέτουν οι άπειροι μοτοσικλετιστές και έχουν προβλέψει αυξανόμενο αριθμό ατυχημάτων. “Δεν νομίζω ότι είναι μια ιδιαίτερα καλή ιδέα. Μπορεί να οδηγήσει σε ακόμη περισσότερα ατυχήματα”, λέει ο Florian Reifferscheid από την Ομοσπονδιακή Ένωση Ομάδων Εργασίας γιατρών έκτακτης ανάγκης στη Γερμανία (BAND). Οι αυτοκινητιστές δεν έχουν συνηθίσει να χειρίζονται την ροπή μιας μοτοσικλέτας. Το Γερμανικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας (DVR) είναι επίσης έντονα επικριτικό και αρνητικό για την ισοδυναμία. Οι ελαφριές μοτοσικλέτες μπορούν να ταξιδεύουν γρηγορότερα από 100 km/h και είναι η πιο επικίνδυνη κατηγορία οχημάτων στις στατιστικές ατυχημάτων μετά από τις ιδιαίτερα ισχυρές μοτοσικλέτες. Το TÜV εξέφρασε επίσης αμφιβολίες: Το σύντομο πρόγραμμα θεωρητικών μαθημάτων δεν είναι αρκετό, τα πρακτικά μαθήματα οδήγησης ήταν ανεπαρκή.
Οι εκπαιδευτές οδήγησης συμφωνούν με τα παραπάνω. “Το κεντρικό πρόβλημα είναι η έλλειψη δεξιοτήτων οδήγησης”, δήλωσε ο πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Ένωσης Ενώσεων Εκπαιδευτών Οδήγησης (BVF), Dieter Quentin. Η προγραμματισμένη εκπαίδευση είναι “εντελώς ανεπαρκής”. Απευθυνόμαστε σε όλους. Ακούστε μας! Η οδήγηση δικύκλου δεν έχει να κάνει με οικονομικές παραμέτρους. Ούτε με πωλήσεις, ούτε με κέρδη! Έχει να κάνει με οδική ασφάλεια. Έχει να κάνει με σωματικές βλάβες και σοβαρούς τραυματισμούς ακόμα και θανάτους. Το 39,7% των νεκρών που θρηνούμε από τροχαία ατυχήματα το 2019 όπως καταγράφονται από τα στατιστικά της Ελληνικής Αστυνομίας είναι μοτοσικλετιστές. Η οδήγηση μοτοσικλέτας ή σκούτερ προσφέρει ελευθερία και ευελιξία. Είναι διασκεδαστική και μπορεί να προσφέρει συγκινήσεις. Είναι οικονομική και βολική για πολλούς λόγους. Ωστόσο, πρέπει να αναγνωριστεί ότι ο μοτοσικλετιστής είναι ευάλωτος έχοντας περισσότερες πιθανότητες να τραυματιστεί σε ενδεχόμενο ατύχημα, γιατί δεν διαθέτει τα οφέλη του πλήθους των μέτρων παθητικής ασφάλειας που έχουν στη διάθεσή τους οι οδηγοί των σύγχρονων αυτοκινήτων. Και αυτό ισχύει για όλες τις κατηγορίες δικύκλων και όχι μόνο για τα μικρά δίκυκλα κατηγορίας ΑΜ και Α1. Αν υπάρξει ισοδυναμία στην άδεια οδήγησης κατηγορίας Β με Α1, ουσιαστικά θα επιτραπεί σε κάποιον που απέκτησε άδεια οδήγησης Β κατηγορίας να οδηγήσει ένα δίκυκλο 125cc, χωρίς να υπάρχει αξιόπιστος τρόπος επιβεβαίωσης ότι δύναται να το κάνει σωστά και με ασφάλεια.
Για τους παραπάνω λόγους, πιστεύουμε ότι δεν πρέπει να υπάρξει αυτή η ισοδυναμία, γιατί υποβαθμίζει ευθέως την οδική ασφάλεια και θα προκαλέσει αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων. Και μιλάμε για ζωές και αίμα στην άσφαλτο και όχι για χρήματα, όπως θέλετε να μας χρεώσετε. Οι εκπαιδευτές οδήγησης είναι η ίδια η οδική ασφάλεια. Κανείς δάσκαλος δεν μαθαίνει τον μαθητή του να μην φοράει ζώνη ή κράνος. Κανείς δάσκαλος δεν λέει στον μαθητή του να παραβιάζει στοπ, κόκκινο φανάρι, διπλή διαγράμμιση, όρια ταχύτητας και πολλά άλλα. Όμως αυτές οι παραβάσεις
βεβαιώνονται συνεχώς όχι μόνο από την τροχαία, αλλά από τον καθένα μας όταν κυκλοφορούμε στον δρόμο. Οι παραβάσεις αυτές δεν είναι από άγνοια αλλά από λανθασμένη αντίληψη και νοοτροπία. Περιμένουμε λοιπόν στην επικείμενη παρουσίαση του νέου νομοσχεδίου για τις άδειες οδήγησης να υπάρξει μια ουσιαστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Πρώτα η εκπαίδευση και μετά όλα τα άλλα! Απαιτούμε λοιπόν να δημοσιεύσετε το παρόν κείμενο σαν απάντηση στο δικό σας με τον ίδιο τρόπο και σε όλα τα μέσα που το δημοσιεύσατε. Σας ευχαριστούμε εκ
των προτέρων”.