Τι προτείνουν 7 κράτη μέλη της ΕΕ για τα νέα αυστηρότερα όρια των εκπομπών CO2;

Ένας συνασπισμός επτά κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης καλεί για δράση για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της αυτοκινητοβιομηχανίας της Γηραιάς Ηπείρου σε μια εποχή που χρειάζεται να επενδύσει στην καινοτομία για να συμμορφωθεί με τα αυστηρότερα όρια εκπομπών.

Η Ιταλία, η Πολωνία και η Αυστρία εντάχθηκαν σε μια ομάδα που θα παροτρύνει τους υπουργούς ανταγωνισμού της ΕΕ να βρουν μια λύση για την αποφυγή προστίμων σε παραγωγούς αυτοκινήτων που υπερβαίνουν τους νέους στόχους εκπομπών που πρόκειται να τεθούν σε ισχύ το 2025.

Η συμμαχία, η οποία περιλαμβάνει επίσης τη Βουλγαρία, την Τσεχία, τη Ρουμανία και τη Σλοβακία, θέλει επίσης να βελτιώσει την πολιτική έναντι των αυτοκινητοβιομηχανιών εξισορροπώντας την τόνωση της ζήτησης με τη στήριξη των επενδύσεων.

«Ο κλάδος βρίσκεται τώρα σε μια κρίσιμη καμπή, αντιμετωπίζοντας σημαντικές προκλήσεις που σχετίζονται με την παραγωγή, την απασχόληση και τον παγκόσμιο ανταγωνισμό, που απαιτούν επείγουσα και συντονισμένη δράση σε επίπεδο ΕΕ», ανέφεραν οι χώρες που έχουν συμμαχήσει στο Bloomberg. Ο επόμενος πενταετής νομοθετικός κύκλος «παρουσιάζει μια ευκαιρία για την καλύτερη ευθυγράμμιση της βιομηχανικής πολιτικής με τους ευρύτερους στόχους της ΕΕ για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές και ανταγωνιστικότητα».

Η ενίσχυση της θέσης των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών στην παγκόσμια σκηνή είναι μία από τις βασικές προτεραιότητες της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen κατά τη δεύτερη θητεία της ως το 2029. Καθώς η νέα ομάδα Επιτρόπων εγκρίθηκε την Τετάρτη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, μεταξύ των οποίων και ο κ. Τζιτζικώστας, η Ursula von der Leyen είπε στους νομοθέτες ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ είναι «ευρωπαϊκή υπερηφάνεια» και δεσμεύτηκε να διασφαλίσει ότι «το μέλλον των αυτοκινήτων θα συνεχίσει να φτιάχνεται στην Ευρώπη».

Η Von der Leyen είπε επίσης στους δημοσιογράφους ότι θα ηγηθεί προσωπικά ενός νέου στρατηγικού διαλόγου με την αυτοκινητοβιομηχανία και τους σχετικούς παίκτες.

«Νομίζω ότι ξεκινά με την ύπαρξη της πολιτικής βούλησης καθώς είναι ένα δυσανάλογο κόστος συμμόρφωσης», δήλωσε η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, γνωστής ως ACEA. «Νομίζω ότι η πολιτική βούληση χτίζεται».

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ αντιμετωπίζουν ολοένα και βαθύτερες προκλήσεις καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα απογοητεύει και το κόστος αυξάνεται, εν όψει αυστηρότερων ρυθμίσεων για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, σύμφωνα με την ACEA. Οι παραγωγοί αυτοκινήτων έχουν επίσης ζητήσει μια ρυθμιστική διόρθωση για την αποφυγή προστίμων για υπέρβαση των στόχων εκπομπών του 2025, τα οποία θα μπορούσαν ενδεχομένως να ανέλθουν σε δισεκατομμύρια ευρώ για ορισμένους από αυτούς – τη στιγμή που οι Κινέζοι κατασκευαστές EV ενισχύουν τις πωλήσεις στην περιοχή.

«Τέτοιες κυρώσεις θα περιόριζαν σοβαρά την ικανότητα της βιομηχανίας να επανεπενδύει στην καινοτομία και την ανάπτυξη, βλάπτοντας έτσι την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης στην παγκόσμια σκηνή», δήλωσαν τα επτά κράτη – μέλη. «Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων τόνισε αυτές τις ανησυχίες και υποστηρίζουμε την ανάγκη για επείγοντα κατάλληλα μέτρα και επαρκή οικονομικά μέσα σε επίπεδο ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου ενός πιθανού βραχυπρόθεσμου πακέτου, για τη διευκόλυνση μιας δίκαιης μετάβασης που δεν υπονομεύει περαιτέρω την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα» επισήμανε η Sigrid de Vries.

Στην πρότασή της, η συμμαχία των 7 κρατών μελών ζήτησε αξιολόγηση των προτύπων εκπομπών άνθρακα για νέα επιβατικά αυτοκίνητα και νέα φορτηγά, λέγοντας ότι απαιτείται επίσης επειγόντως ρύθμιση για να διασφαλιστεί η αποτροπή της εκροής επενδύσεων από την έρευνα και ανάπτυξη πράσινης τεχνολογίας.

«Μια έκθεση προόδου και μια συνολική αξιολόγηση πρέπει να υποβληθούν το συντομότερο δυνατό με αναθεώρηση που προτείνεται από την Επιτροπή ακόμη το 2025», ανέφερε η Sigrid de Vries, προσθέτοντας ότι μπορεί επίσης να απαιτήσει αξιολόγηση άλλων συναφών μέτρων, όπως οι νόμοι για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων και το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ.

Ένα μήνυμα πολιτικής υποστήριξης από τους υπουργούς της ΕΕ θα μπορούσε να είναι το πρώτο βήμα προς την εξεύρεση λύσης στο ζήτημα της συμμόρφωσης με τους στόχους του 2025, σύμφωνα με την ACEA.

«Δεν είναι εύκολο να διορθωθεί, απολύτως. Αλλά έχουμε δει και πολιτικά όπου υπάρχει θέληση, υπάρχει τρόπος» ξεκαθάρισε η η Sigrid de Vries.