Το 2024 σηματοδοτεί μια σημαντική εκλογική χρονιά. Από τη μια οι Αμερικανοί θα ψηφίσουν νέο Πρόεδρο και από την άλλη στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα ανανεώσει τη Βουλή. Δύο βασικές προϋποθέσεις για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας για τις οποίες ο Carlos Tavares, γενικός διευθυντής της Stellantis, «είναι πολύ προσεκτικός».
Οι εκλογές φέτος στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην ΕΕ θα καθορίσουν πόσο γρήγορα θα μπορέσει η Stellantis να υλοποιήσει το επενδυτικό της σχέδιο ύψους 30 δισ. ευρώ σε ηλεκτρικά οχήματα. Σύμφωνα με το «αφεντικό» του ιταλο-γαλλο-αμερικανικού ομίλου αυτοκινήτων, υπάρχουν δύο πιθανά σενάρια: «Μια επιτάχυνση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εάν νικήσουν οι δογματικοί προοδευτικοί, ή μια επιβράδυνση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εάν κερδίσουν οι λαϊκιστές».
Ο Carlos Tavares θέλει να παραμείνει διαυγής και ψύχραιμος. Γνωρίζει ότι η ηλεκτρική αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να πάρει μια εντελώς διαφορετική τροπή εάν ο Donald Trump κερδίσει τις αμερικανικές εκλογές. Το ίδιο θα συμβεί στην Ευρώπη με την άνοδο των λαϊκιστών και των εξτρεμιστικών πολιτικών δυνάμεων. Το αφεντικό του ομίλου Stellantis υπόσχεται «να προσαρμοστεί όσο μπορεί και χωρίς φόβο». Πολλές κρίσεις έχουν πλήξει τον κλάδο του αυτοκινήτου τα τελευταία χρόνια και ο Tavares διαβεβαιώνει ότι: «Δεν ξέρουμε πλέον τι είναι φόβος».
Ο γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας ελπίζει ωστόσο να μπορέσει να πετύχει τον στόχο του να πουλήσει 100% ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη το 2030 και 50% στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στο πλαίσιο του σχεδίου Dare Forward, η Stellantis σκοπεύει επίσης να είναι ουδέτερη από άνθρακα έως το 2038. Εάν συμβεί το «κακό σενάριο» για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ο κατασκευαστής προφανώς δεν σχεδιάζει να επιστρέψει πλήρως στον βενζινοκινητήρα. Ο Carlos Tavares διαβεβαιώνει ότι: «Η βιομηχανία μας πρέπει να συμβάλει στην επίλυση του προβλήματος της υπερθέρμανσης του πλανήτη».
Πόλεμος τιμών
Ο Carlos Tavares ανησυχεί επίσης για τον πόλεμο τιμών που ξεκίνησε η Tesla. Κάποιοι κατασκευαστές αρχίζουν να μειώνουν επίσης τιμές και αυτό δεν είναι καλή ιδέα σύμφωνα με τον κ. Tavares. Πιστεύει ότι είναι ένας «αγώνας προς τον πάτο» και ότι «θα καταλήξει σε αιματοχυσία εάν οι τιμές συνεχίσουν να πέφτουν». Διευκρινίζει ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρέπει απολύτως «να παραμείνουν κερδοφόροι για να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες και να συμβάλουν στην καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη».
Ορισμένες μάρκες με χαμηλά περιθώρια κέρδους μπορεί να έχουν σοβαρά προβλήματα. Ο Carlos Tavares αναφέρθηκε επίσης για την πολιτική που ακολουθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσον αφορά τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τον ίδιο και ενώ η Γερμανία μόλις το εγκατέλειψε, οι κυβερνήσεις πρέπει να συνεχίσουν να επιδοτούν την αγορά ηλεκτρικών μοντέλων καθώς τα αντίποινα από την Κίνα θα είναι σημαντικά και θα προκαλέσουν ένα νέο εμπορικό πόλεμο.
Πριν από λίγους μήνες, ο Donald Trump επιτέθηκε απευθείας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο πρώην πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών δήλωσε την εποχή της μεγάλης απεργίας ότι: «Η μετάβαση στα αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κατέστρεφε χιλιάδες θέσεις εργασίας». Είναι απλό, θέτει υπό αμφισβήτηση τη βιωσιμότητα της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων. Ένας πρόσφατος δείκτης που αποδεικνύει ότι αν ο Trump κυβερνούσε ξανά, πιθανότατα θα επιβράδυνε την πολιτική που ξεκίνησε ο Joe Biden για το θέμα. Ο Carlos Tavares έχει δίκιο! Μπορούμε να φοβόμαστε το ίδιο πράγμα στην Ευρώπη. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν γίνει πραγματικό εκλογικό ζήτημα. Ο Matteo Salvini, σημερινός υπουργός Υποδομών και Μεταφορών στην Ιταλία, κατήγγειλε το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που στοχεύει στην απαγόρευση της πώλησης θερμικών οχημάτων έως το 2035. Η άνοδος των λαϊκιστών θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά την κατάσταση στο Στρασβούργο με τις εκλογές φέτος με ότι και αν σημαίνει αυτό για την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου.