Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία για νέους κανόνες για τη μείωση των εκπομπών στις οδικές μεταφορές για επιβατικά αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία, φορτηγά και ρυμουλκούμενα.
Ο κανονισμός για την έγκριση τύπου Euro 7 και την επιτήρηση της αγοράς των μηχανοκίνητων οχημάτων αποσκοπεί στη στήριξη της μετάβασης προς την καθαρή κινητικότητα και στη διατήρηση των τιμών των ιδιωτικών και επαγγελματικών οχημάτων προσιτές για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Τα οχήματα θα πρέπει να συμμορφώνονται με τα νέα πρότυπα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, διασφαλίζοντας ότι παραμένουν καθαρότερα καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής τους.
Ενημερωμένα όρια για τις εκπομπές καυσαερίων
Για τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα φορτηγά, οι διαπραγματευτές συμφώνησαν να διατηρήσουν τις τρέχουσες συνθήκες της οδηγίας ρύπων Euro 6 και τα όρια εκπομπών καυσαερίων. Κατόπιν αιτήματος του Κοινοβουλίου, ο αριθμός των σωματιδίων των καυσαερίων θα μετρηθεί στο επίπεδο PN10 (αντί του PN23, συμπεριλαμβανομένων των μικρότερων σωματιδίων).
Για λεωφορεία και φορτηγά, το συμφωνημένο κείμενο περιλαμβάνει αυστηρότερα όρια για τις εκπομπές καυσαερίων που μετρώνται σε εργαστήρια (π.χ. όριο NOx 200 mg/kWh) και σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης (όριο NOx 260 mg/kWh), διατηρώντας τις τρέχουσες συνθήκες δοκιμής Euro VI.
Λιγότερες εκπομπές σωματιδίων από ελαστικά και φρένα, αυξημένη αντοχή της μπαταρίας
Η συμφωνία ορίζει όρια εκπομπών σωματιδίων πέδησης (PM10) για αυτοκίνητα και φορτηγά (3 mg/km για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, 7 mg/km για τους περισσότερους κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE), υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα και κυψέλες καυσίμου και 11 mg/km για μεγάλα φορτηγά ICE). Εισάγει επίσης ελάχιστες απαιτήσεις απόδοσης για την αντοχή της μπαταρίας σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα (80% από την έναρξη ζωής έως πέντε χρόνια ή 100.000 km και 72% έως οκτώ χρόνια ή 160.000 km) και φορτηγά (75% από την έναρξη ζωής έως τα πέντε έτη ή 100.000 km και 67% έως οκτώ έτη ή 160.000 km).
Περιβαλλοντικό Διαβατήριο Οχήματος
Το κείμενο προβλέπει ένα Περιβαλλοντικό Διαβατήριο Οχήματος, το οποίο θα διατίθεται για κάθε όχημα και θα περιέχει πληροφορίες για τις περιβαλλοντικές του επιδόσεις τη στιγμή της εγγραφής (όπως όρια εκπομπών ρύπων, εκπομπές CO2, κατανάλωση καυσίμου και ηλεκτρικής ενέργειας, ηλεκτρική αυτονομία, αντοχή μπαταρίας). Οι χρήστες οχημάτων θα έχουν επίσης πρόσβαση σε ενημερωμένες πληροφορίες σχετικά με την κατανάλωση καυσίμου, την υγεία της μπαταρίας, τις εκπομπές ρύπων και άλλες σχετικές πληροφορίες που παράγονται από συστήματα και οθόνες επί του οχήματος. Επιπλέον, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να σχεδιάσουν τα οχήματά τους έτσι ώστε να αποτρέπουν την παραβίαση των συστημάτων ελέγχου των εκπομπών μέσω της ψηφιοποίησης της παρακολούθησης των αυτοκινήτων.
Ο εισηγητής Alexandr Vondra (ECR, Τσεχία) είπε: «Μέσω αυτής της συμφωνίας, επιτύχαμε μια ισορροπία μεταξύ περιβαλλοντικών στόχων και ζωτικής σημασίας συμφέροντα των κατασκευαστών. Στόχος των διαπραγματεύσεων ήταν να εξασφαλιστεί η οικονομική προσιτότητα νέων μικρότερων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης για τους εγχώριους πελάτες και ταυτόχρονα να δοθεί η δυνατότητα στην αυτοκινητοβιομηχανία να προετοιμαστεί για τον αναμενόμενο συνολικό μετασχηματισμό του κλάδου. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα αντιμετωπίσει τώρα επίσης τις εκπομπές από τα φρένα και τα ελαστικά και θα εξασφαλίσει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα της μπαταρίας.»
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ πρέπει να εγκρίνουν επίσημα τη συμφωνία προτού τεθεί σε ισχύ. Ο κανονισμός θα ισχύει 30 μήνες μετά την έναρξη ισχύος του για αυτοκίνητα και vans και 48 μήνες για λεωφορεία, φορτηγά και ρυμουλκούμενα (για οχήματα που κατασκευάζονται από κατασκευαστές μικρού όγκου, θα ισχύει από την 1η Ιουλίου 2030 για αυτοκίνητα και φορτηγά και από την 1η Ιουλίου 2031 για λεωφορεία και φορτηγά).