Γεμάτο εκπλήξεις, ευχάριστες και δυσάρεστες, αναμένεται να είναι το 2025 για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων αλλά και για όσους θέλουν να αγοράσουν κάποιο καινούριο ή μτεαχειρισμένο αυτοκίνητο καθώς τα συναρμόδια Υπουργεία εξετάζουν διάφορα σενάρια για πολλά θέματα.
Αρχικά έχουμε τα Τέλη Κυκλοφορίας 2026 τα οποία αναμένεται να αλλάξουν. Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr τα λεγόμενα και Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας το 2026 αναμένεται να περιλαμβάνουν μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα με αποτέλεσμα πάνω από 500.000 ιδιοκτήτες οχημάτων βενζίνης, diesel, υβριδικών αλλά και plug-in hybrid μοντέλων να αναγκαστούν να πληρώνουν Τέλη Κυκλοφορίας. Τα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας έχουν τεθεί επί τάπητος εδώ και μία διετία καθώς ο αριθμός τους έχει αυξηθεί υπερβολικά δημιουργώντας έλλειμμα στα κρατικά έσοδα.
Το δεύτερο μεγαλύτερο θέμα που θα απασχολήσει τα συναρμόδια Υπουργεία αφορά στο Τέλος Ταξινόμησης αλλά και στο Περιβαλλοντικό Τέλος. Η Κομισιόν ήδη έχει λάβει την αρνητική απάντηση της κυβέρνησης ότι δεν καταργεί το Περιβαλλοντικό Τέλος οπότε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μάλλον αποτελεί μονόδρομο για την χώρα μας. Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr επειδή υπάρχει δεδικασμένο ήδη στην ΕΕ το πρόστιμο θα είναι «τσουχτερό» οπότε τα συναρμόδια Υπουργεία μάλλον θα αναγκαστούν να αλλάξουν το Τέλος Ταξινόμησης και να καταργήσουν το Περιβαλλοντικό Τέλος. Βέβαια υπάρχει και μία πρόταση να επιβληθεί Περιβαλλοντικό Τέλος σε όλα τα εγχώρια μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 4 και Euro 5 αλλά η επιβολή του 3.000 ευρώ και 1.000 ευρώ αντίστοιχα κατά την διαδικασία κάποια μεταβίβασης θα πάγωνε κυριολεκτικά την αγορά και θα απαξίωνε τα εγχώρια οχήματα. Οπότε κάτι τέτοιο θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να αποφασιστεί.
Μία μάχη που δίνεται εδώ και χρόνια αφορά στα Τεκμήρια Διαβίωσης και στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ανακοινώσει τη μείωσή τους από φέτος οπότε οι ιδιοκτήτες οχημάτων με κινητήρες άνω των 2 λίτρων μάλλον θα πάρουν μια μεγάλη οικονομική ανάσα το 2025 και μια μεγαλύτερη το 2026 ενώ το 2027 αναμένεται να καταργηθούν εντελώς τόσο τα τεκμήρια όσο και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης.
Πάντως το μεγαλύτερο «αγκάθι» για το 2025 αναμένεται να είναι η ανεύρεση πόρων για την συνέχιστη του προγράμματος επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Να υπενθυμίσουμε πως από τις 10 Δεκεμβρίου η ηλεκτρονική πλατφόρμα σταμάτησε να δέχεται αιτήσεις για οχήματα από Φυσικά Πρόσωπα και ενώ στις 15 Δεκεμβρίου εξαντλήθηκαν και οι διαθέσιμοι πόροι οχημάτων για τα Νομικά πρόσωπα. Η μοναδική κατηγορία που είχε χρήματα στα μέσα Δεκεμβρίου ήταν τα ηλεκτρικά ποδήλατα με διαθέσιμα περίπου 275.000 ευρώ σε σύνολο 1,2 εκατ. ευρώ.
Αν δεν βρεθούν νέοι πόροι για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» τότε δυστυχώς η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα «παγώσει» καθώς οι τιμές απόκτησης θα γίνουν απαγορευτικές για πολλούς ιδιώτες καταναλωτές ενώ αντίστοιχα το ίδιο θα συμβεί και στην αγορά εταιρικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων που οι εταιρείες leasing έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με τις πολύ χαμηλές υπολλειματικές αξίες των συγκεκριμένων οχημάτων.
Τέλος η μάχη των μαχών αναμένεται να δοθεί για την πιθανή επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης, κάτι το οποίο θεωρείται εξαιρετικά απίθανο να συμβεί, εξαιτίας του εμπορικού ισοζυγίου. Πάντως τα συναρμόδια Υπουργεία πρέπει να κάνουν κάτι ώστε να μειωθεί ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου αυτοκινήτων, van, φορτηγών και λεωφορείων καθώς η Ελλάδα διαθέτει τον γηραιότερο στόλο κυκλοφορούντων οχημάτων σε όλες τις κατηγορίες μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ.