Χάος είναι ίσως η λέξη η οποία προσδιορίζει τι συμβαίνει στον κλάδο του Leasing και ενοικιάσεων αυτοκινήτων καθώς ο κορωνοϊός φαίνεται ότι έχει αλλάξει ριζικά τα δεδομένα στον κλάδο. Αρχικά έχουμε τις εταιρείες leasing και ενοικίασης αυτοκινήτων οι οποίες έχουν «ανοικτούς» λογαριασμούς με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και από την άλλη έχουν ακυρώσει χιλιάδες παραγγελίες καινούριων αυτοκινήτων. Παράλληλα δέχονται πιέσεις από τους πελάτες τους για ευνοϊκότερες συνθήκες στη μηνιαία εξόφληση των μισθωμάτων και επίσης διαπιστώσουν πως οι κρατήσεις οχημάτων για την τουριστική σαιζόν σημειώνουν κάθετη πτώση!
Πέραν όμως των εταιρειών leasing και ενοικιάσεων έχουμε και τις μεγάλες επιχειρήσεις οι οποίες διαθέτουν πολύ μεγάλο στόλο αυτοκινήτων αλλά και επαγγελματικών οχημάτων οι οποίες έχουν πληγεί από τον κορωνοϊό και απαιτούν από τους προμηθευτές του στόλου των οχημάτων τους είτε τρίμηνη αναστολή καταβολής των μισθωμάτων είτε τρίμηνη έκπτωση 40% στα μισθώματα του στόλου τους!
Και οι δύο πλευρές φαίνεται να έχουν δίκιο ωστόσο αυτή τη στιγμή μόνο οι εταιρείες Leasing και ενοικιάσεων φαίνεται να περιλαμβάνονται στις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από τον κορωνοϊό ενώ τα μισθώματα για στόλους οχημάτων μέχρι αυτή τη στιγμή πρέπει να καταβάλλονται κανονικά καθώς δεν υπάρχει κάποια νομοθετική παρέμβαση για αυτά.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr οι εταιρείες Leasing δεν μπορούν να μειώσουν τα μισθώματα κατά 40% ή να αναστείλουν την καταβολή των μισθωμάτων για 3 μήνες στους πελάτες τους καθώς δεν υπάρχει σχετική νομοθετική παρέμβαση ενώ πρέπει το κυβερνητικό επιτελείο να επεκτείνει την αναστολή καταβολής των δόσεων για αγορά αυτοκινήτων και στα ξένα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που αυτή τη στιγμή εξαιρούνται από τις ευνοϊκές ρυθμίσεις.
Ειδικότερα τα αυτοκίνητα που έχουν αγοραστεί από τις εταιρείες leasing και ενοικιάσεων μέσω τραπεζικού δανεισμού από ελληνική τράπεζα είναι εύκολο να ρυθμιστούν καθώς υπάρχει η αναστολή καταβολή δόσεων για τρεις μήνες. Ωστόσο όσα οχήματα έχουν αποκτηθεί από ξένες τράπεζες δεν ισχύει η αναβολή καταβολής των δόσεων για τρεις μήνες οπότε και οι εταιρείες leasing δεν μπορούν να μειώσουν ή να αναβάλλουν για τρεις μήνες τα μηνιαία μισθώματα των συγκεκριμένων οχημάτων. Άλλωστε μπορεί ο στόλος των οχημάτων που έχει παραχωρηθεί σε κάποια επιχείρηση να έχει αποκτηθεί με 50% δανεισμό από ελληνική τράπεζα και 50% από ξένο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα με αποτέλεσμα τα ευνοϊκά μέτρα να μπορεί να ισχύσουν μόνο για το μισό στόλο των οχημάτων.
Επίσης οι εταιρείες leasing και ενοικιάσεων βρίσκονται αντιμέτωπες με χιλιάδες ακυρώσεις καινούριων αυτοκινήτων (κυρίως RAC) καθώς οι κρατήσεις από το εξωτερικό καταγράφουν πτώση 80% ενώ επίσης το προσωρινό λουκέτο σε πολλές επιχειρήσεις έχει ακυρώσει και τις ανανεώσεις του στόλου των οχημάτων! Το αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να βρίσκονται χιλιάδες καινούρια αυτοκίνητα που προορίζονταν σε εταιρείες leasing και ενοικιάσεων σε τελωνειακούς χώρους στην Ελλάδα!
Εκτός όμως των εταιρειών leasing και ενοικιάσεων έχουμε και τις μεγάλες και μικρότερες επιχειρήσεις που έχουν στην κατοχή τους στόλους εταιρικών αυτοκινήτων αλλά εξαιτίας του κορωνοϊού δεν λειτουργούν προσωρινά και πολλές από αυτές επιδιώκουν είτε την μείωση των μισθωμάτων κατά 40% όπως συμβαίνει στα ενοίκια των ακινήτων που χρησιμοποιούν είτε την αναβολή καταβολή των μισθωμάτων για τρεις μήνες!
Κάποιες εταιρείες leasing ήδη εξετάζουν ανά περίπτωση τις διευκολύνσεις που μπορούν να κάνουν στους πελάτες τους αλλά κάτι τέτοιο μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο αν η εταιρεία έχει υψηλή ρευστότητα και αποτελεί θυγατρική μιας μεγάλης πολυεθνικής ή έχει αυξημένα ιδία κεφάλαια.
Σε διαφορετική περίπτωση οι εταιρείες leasing και ενοικιάσεων επιδιώκουν να πετύχουν τρίμηνη αναστολή της καταβολής δόσεων και στα ξένα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ώστε να μπορέσουν και εκείνες με την σειρά τους να εφαρμόσουν ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους πελάτες τους.
Πάντως τα υπουργεία Οικονομικών και Τουρισμού είναι απολύτως ενήμερα για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο κλάδος του leasing και ενοικιάσεων αυτοκινήτων και ήδη εξετάζει μέτρα στήριξης για τον συγκεκριμένο κλάδο αλλά και για τις επιχειρήσεις που διαθέτουν εταιρικούς στόλους οχημάτων αλλά είτε υπολειτουργούν είτε έχουν βάλει προσωρινό λουκέτο εξαιτίας του κορωνοϊού.