Πολλά κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν υιοθετήσει ένα αυστηρό αντικίνητρο που ονομάζεται «Ζώνη Χαμηλών Εκπομπών» σύμφωνα με το οποίο οι ιδιοκτήτες παλαιών οχημάτων δεν μπορούν να κινηθούν εντός συγκεκριμένων περιοχών είτε πληρώνουν για να κινηθούν σε κάποια συγκεκριμένη περιοχή.
Η υιοθέτηση των Ζωνών Χαμηλών Εκπομπών πραγματοποιήθηκε ώστε να μειωθούν οι εκπομπές CO2 και μικροσωματιδίων ενώ παράλληλα να αποσυμφοριστούν και όλοι οι κεντρικοί οδικοί άξονες.
Οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών έχουν πλέον εισαχθεί σε 320 ευρωπαϊκές περιφέρειες πόλεων, και ο αριθμός αυτός αναμένεται να ξεπεράσει τις 507 πόλεις έως το 2025.
Στην Ελλάδα ακόμη δεν έχει εφαρμοστεί κάποιο ανάλογο μέτρο με Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών και όπως αποκάλυψε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χριστίνα Αλεξοπούλου απαντώντας σε ερώτηση του Carandmotor.gr δεν υπάρχει περίπτωση να εφαρμοστεί κάτι τέτοιο στην Ελλάδα!
Όπως χαρακτηριστικά επισήμανε η κ. Αλεξοπούλου στο Carandmotor.gr: «Το θέμα είναι ταξικό. Δεν μπορούμε ως πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αλλά και ως κυβέρνηση να απαγορεύσουμε στους πολίτες της Αττικής να κινούνται με τα παλαιότερα οχήματά τους. Δεν πρόκειται να εφαρμόσουμε τις Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών στην Αθήνα και βέβαια σε καμία περίπτωση δεν θα εφαρμοστεί ούτε το άλλο μέτρο που περιλαμβάνει την χρέωση των παλαιότερων αυτοκινήτων για την είσοδό τους μέσα στην πόλη. Δεν μπορούμε να «τιμωρήσουμε» τους ιδιοκτήτες οχημάτων που δεν έχουν χρήματα να αποκτήσουν κάποιο άλλο καινούριο. Μπορούμε όμως να τους πείσουμε να μην τα κινούν πολύ και να εξυπηρετούνται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή άλλα μέσα ήπιας κυκλοφορίας.»
Σύμφωνα με τους επιστήμονες οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών αποτελούν έναν από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για την αντιμετώπιση του τοξικού αέρα στις πόλεις και οι ηγέτες των πόλεων που παίρνουν σκληρές αποφάσεις για τη δημιουργία Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών, πρέπει να επικροτούνται ώστε να μπορέσουμε να μεταμορφώσουν τον αέρα που ανεπνέουν οι πολίτες και να καταργήσουν σταδιακά τα παλαιά και ρυπογόνα αυτοκίνητα.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση άλλωστε σύμφωνα με έρευνες ευθύνεται για περισσότερους από 450.000 πρόωρους θανάτους ετησίως στην ΕΕ, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Ο μολυσμένος αέρας πιστεύεται ότι μειώνει το προσδόκιμο ζωής παγκοσμίως κατά μέσο όρο σχεδόν δύο χρόνια, καθιστώντας τον τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική απειλή για την ανθρώπινη υγεία.
Στην Ελλάδα όπως φαίνεται θα παραμείνουμε με τον απαρχαιωμένο Δακτύλιο ο οποίος δεν μπορεί να προσφέρει απολύτως τίποτα στην Αθήνα…