Τι ζητούν οι CEO αυτοκινητοβιομηχανιών από την ΕΕ;

Με τον Επίτροπο της ΕΕ για τη δράση για το κλίμα κ. Wopke Hoekstra συναντήθηκαν 13 CEO κορυφαίων ευρωπαϊκών κατασκευαστών οχημάτων και προμηθευτών αυτοκινήτων, σε μια «Στρογγυλή Τράπεζα για την Αυτοκινητοβιομηχανία» για να συζητήσουν την πράσινη μετάβαση του κλάδου. Είχε προηγηθεί συνάντηση με τον Charles Michel, Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, ενόψει της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ για την ανταγωνιστικότητα.

Η αυτοκινητοβιομηχανία – ένας από τους πιο σημαντικούς τομείς της οικονομίας της ΕΕ – βρίσκεται σε κρίσιμο κόμβο καθώς πραγματοποιεί τη μεγαλύτερη μεταμόρφωσή της τον περασμένο αιώνα, ανεβάζοντας στροφές για να επιτύχει τους πιο φιλόδοξους στόχους μείωσης του CO2 στον κόσμο για οχήματα.

Οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές αυτοκινήτων θέλουν να διατηρήσουν την παραγωγή στην Ευρώπη, διατηρώντας θέσεις εργασίας και επενδύσεις στην περιοχή. Αλλά αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουν μια «τέλεια καταιγίδα» σκληρού παγκόσμιου ανταγωνισμού για κρίσιμους πόρους, χρηματοδότηση, επενδύσεις και πελάτες, που επιδεινώνεται από το αυξανόμενο κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ένα ριζικά μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό τοπίο και μια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων που απέχει πολύ από το να είναι ώριμη. Δεδομένων αυτών των βαθιών προκλήσεων, η Ευρώπη πρέπει να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της και να οικοδομήσει μια ισχυρότερηεπιχειρηματική υπόθεση για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ο κ. Hoekstra δεσμεύτηκε να διοργανώσει αυτή τη στρογγυλή τράπεζα κατά την ακρόαση επιβεβαίωσης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, καθώς ανέλαβε το ρόλο του ως Επιτρόπου για το Κλίμα στα τέλη του περασμένου έτους. Στόχος του ήταν να εντοπίσει τα πρακτικά εμπόδια στην εφαρμογή της Πράσινης Συμφωνίας και πιθανούς τρόπους αντιμετώπισής τους.

Ο κ. Luca de Meo, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Renault και Πρόεδρος του ACEA επισήμανε ότι: «Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της ΕΕ είναι σθεναρά αφοσιωμένοι στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, επενδύοντας πάνω από 250 δισεκατομμύρια ευρώ στην ηλεκτροκίνηση, αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε αυτή τη μετάβαση μόνοι μας. Η Ευρώπη πρέπει να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για ανταγωνιστικότητα και ζήτηση της αγοράς για ηλεκτρικά οχήματα. Αυτές περιλαμβάνουν υποδομές φόρτισης και αναπλήρωσης υδρογόνου, επαρκή προμήθεια κρίσιμων πρώτων υλών, καλύτερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση και κίνητρα αγοράς. Με άλλα λόγια, μια ολιστική βιομηχανική στρατηγική θα είναι το κλειδί για την επίτευξη των πράσινων φιλοδοξιών της Ευρώπης».

Ο κ. Matthias Zink, Διευθύνων Σύμβουλος Automotive Technologies της SCHAEFFLER και Πρόεδρος της CLEPA: «Οι προμηθευτές αυτοκινήτων της Ευρώπης οδηγούν την καινοτομία και τη βιωσιμότητα με 30 δισεκατομμύρια ευρώ σε ετήσιες επενδύσεις Ε&Α και 1,7 εκατομμύρια άμεσες θέσεις εργασίας. Οι προμηθευτές είναι βασικοί παράγοντες της μετάβασης, φέρνοντας έξυπνες και βιώσιμες λύσεις κινητικότητας στην αγορά. Ωστόσο, στο πλαίσιο ενός δύσκολου οικονομικού περιβάλλοντος, μιας ύφεσης στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων και της μείωσης των κερδών εντός της αλυσίδας εφοδιασμού, η χρηματοδότηση της μετάβασης γίνεται καίρια. Ως εκ τούτου, είναι ζωτικής σημασίας να διασφαλιστεί ότι υπάρχουν συνθήκες πλαισίου για την αποφυγή κινδύνου επενδύσεων σε καινοτόμες τεχνολογίες και τον μετασχηματισμό των εγκαταστάσεων και του εργατικού δυναμικού μας. Το ρυθμιστικό πλαίσιο πρέπει να παραμείνει φιλόδοξο αλλά ευέλικτο για να διατηρήσει την Ευρώπη ανταγωνιστική. Αυτό θα μας βοηθήσει να πετύχουμε τους στόχους μας γρηγορότερα και πιο αποτελεσματικά, καλύπτοντας παράλληλα τις ανάγκες των καταναλωτών».

Κατά τη διάρκεια της στρογγυλής τραπέζης, τόσο οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών και λεωφορείων όσο και οι προμηθευτές αυτοκινήτων τόνισαν την επιτακτική ανάγκη να κυκλοφορούν φορτηγά και λεωφορεία μηδενικών εκπομπών στους δρόμους. Ο κλάδος έχει δεσμευτεί να παρέχει τα κατάλληλα φορτηγά και λεωφορεία για να μεταφέρει τη βιομηχανία οδικών μεταφορών σε λύσεις χωρίς ορυκτά μέχρι το 2040, εστιασμένες σε οχήματα με μπαταρία και υδρογόνο. Η τεχνολογική ουδετερότητα θα πρέπει να παραμείνει κατευθυντήρια αρχή που διασφαλίζει ότι όλες οι τεχνολογίες συμβάλλουν στις προσπάθειες απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές. Αναγνωρίζοντας ότι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα συνεχίσει να παίζει μακροπρόθεσμο ρόλο στις βαριές μεταφορές, θα χρειαστούν κλιματικά ουδέτερες λύσεις και άλλες συμπληρωματικές τεχνολογίες για την επίτευξη των κλιματικών στόχων μας. Όμως η πρωταρχική πρόκληση παραμένει. Η επίτευξη των στόχων μείωσης του CO2 παραμένει εξαιρετικά φιλόδοξη, ελλείψει ουσιαστικών συνθηκών, όπως ένα πυκνό δίκτυο σταθμών φόρτισης και ανεφοδιασμού κατάλληλων για φορτηγά και ένα υποστηρικτικό πλαίσιο τιμολόγησης άνθρακα για τη διασφάλιση της ισοτιμίας κόστους για οχήματα μηδενικών εκπομπών. Ο ευρωπαϊκός τομέας αυτοκινήτων καλεί τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της Ευρώπης να αναλάβουν φιλόδοξα μέτρα για την αντιμετώπιση αυτών των ανησυχιών.

Οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι που ήταν παρόντες στη Στρογγυλή Τράπεζα της Αυτοκινητοβιομηχανίας με την Επίτροπο Hoekstra ήταν:

Κατασκευαστές οχημάτων / ACEA:

Luca De Meo, Διευθύνων Σύμβουλος, Renault Group. Πρόεδρος της ACEA

Harald Seidel, Πρόεδρος, DAF Trucks NV; Πρόεδρος του Συμβουλίου Επαγγελματικών Οχημάτων ACEA

Martin Sander, Διευθύνων Σύμβουλος της Ford στην Ευρώπη

Domenico Nucera, Πρόεδρος, Bus Business Unit, Iveco Group. Πρόεδρος του τμήματος λεωφορείων και πούλμαν ACEA

Ola Källenius, Διευθύνων Σύμβουλος, Mercedes Benz Group AG

Christian Levin, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Scania

Didier Leroy, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Toyota Motor Europe

Thomas Schäfer, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ομίλου Volkswagen. Διευθύνων Σύμβουλος, της Volkswagen και επικεφαλής του Brand Group Core

Προμηθευτές αυτοκινήτων / CLEPA:

Matthias Zink, Διευθύνων Σύμβουλος Automotive, SCHAEFFLER και Πρόεδρος της CLEPA

Dr Markus Heyn, Chairman Mobility, ROBERT BOSCH GmbH

Marco Stella, Διευθύνων Σύμβουλος, Duerre Tubi Style SpA

Patrick Koller, Διευθύνων Σύμβουλος, FORVIA

Dr Holger Klein, Διευθύνων Σύμβουλος, ZF