Τεράστια ήταν η εξέλιξη των ηλεκτρικών οχημάτων το 2022 με εκατοντάδες νέα μοντέλα να παρουσιάζονται σε όλο τον πλανήτη τα οποία όμως πωλούνταν σε πολύ υψηλές τιμές.
Το 2023 όπως φαίνεται θα είναι η χρονιά των ηλεκτρικών SUV τα οποία θα κατακλύσουν την αγορά αλλά επίσης θα πωλούνται σε πολύ υψηλές τιμές.
Περίπου 20 ολοκαίνουργια μοντέλα ηλεκτρικών SUV αναμένεται να κυκλοφορήσουν στις ΗΠΑ τους επόμενους 12 μήνες. Ωστόσο, πολλά από αυτά στοχεύουν να μεταφέρουν ανθρωπους ή φορτία σε χαμηλότερες τιμές από τα υπόλοιπα ανταγωνιστικά ηλεκτρικά μοντέλα.
Το πολυαναμενόμενο Ariya της Nissan έφτασε επιτέλους στις αντιπροσωπείες με αρχική τιμή 43.190 δολάρια. Σε λίγους μήνες από τώρα, η Chevrolet λέει ότι θα προσθέσει το Blazer EV της με μόλις 45.000 δολάρια, ακολουθούμενο από το μικρότερο, φθηνότερο Equinox EV το φθινόπωρο. Το EV9 της Kia, πιθανότατα θα προσγειωθεί και σε κάπως προσιτό έδαφος, εάν παρακολουθήσει το μικρότερο αδερφάκι του, το EV6. Και στο μέτωπο της εκκίνησης, η VinFast, ένας βιετναμέζος κατασκευαστής, θα κάνει το ντεμπούτο του με το VF 8 , ένα μικρό SUV με τιμή 40.700 δολάρια (αν και η μπαταρία είναι περιλαμβάνει και ένα μηνιαίο πρόγραμμα συνδρομής).
Οι Ευρωπαίοι οδηγοί υποδέχονται το Jeep Avenger, ένα σκληρό SUV που αποτελεί την πρώτη αποκλειστικά ηλεκτρική πρόταση της μάρκας. Συνοδεύεται από μερικά σπορ station wagon, όπως το Opel Astra Electric και το Peugeot e-308 SW. Εν μέρει λόγω των χαμηλότερων προφίλ τους, και τα δύο αυτοκίνητα διαθέτουν εντυπωσιακή απόδοση, δημοσιεύοντας στοιχεία αυτονομίας έτοιμα για οδικά ταξίδια με μπαταρίες πολύ μικρότερες από αυτές που συναντώνται στα περισσότερα αμερικανικά EV.
Η αγορά των 100.000 δολαρίων δεν επιβραδύνεται!
Πολλά πιο περίτεχνα SUV κυκλοφορούν το 2023, συμπεριλαμβανομένης μιας έκδοσης του Hummer EV της GMC , με τιμή σε εξαψήφιο έδαφος. το πρώτο ηλεκτρικό Lexus, που ονομάστηκε RZ καθώς και μια «ηλεκτρισμένη» έκδοση του GV70 της Hyundai Δύο ακόμη μοντέλα τύπου crossover από την Polestar, που ονομάζονται απλά 3 και 4 ενώ και στην κορυφή της πολυτελούς πυραμίδας, τα Mercedes EQE και EQS. Γίνεται λόγος ακόμη και για ένα μεγάλο ηλεκτρικό Volvo.
Θα αρχίσουμε επίσης να βλέπουμε μεγαλύτερους αριθμούς ηλεκτρικών οχημάτων όπως το Rivian R1S και το νέο Lyric της Cadillac, τα οποία είναι τεχνικά στην αγορά, αλλά εξακολουθούν να είναι ασυνήθιστα στους περισσότερους αμερικανικούς δρόμους.
Από την πλευρά των φορτηγών, η GM θα αρχίσει επιτέλους να εξαγοράζει το Silverado EV της, ένα μοντέλο που κερδίζει τακτικά περισσότερους από μισό εκατομμύριο πελάτες φυσικού αερίου ετησίως.
Τα ζητήματα παραγωγής μετά βίας θα διευκολυνθούν
Όσοι αναζητούν ένα ηλεκτρικό SUV θα δουν τις επιλογές τους να διπλασιάζονται το 2023 αλλά η παράδοσή τους θα παραμείνει να πραγματοποιείται μετά από πολλούς μήνες αναμονής. Οι προμήθειες θα παραμείνουν περιορισμένες, οι τιμές θα παραμείνουν υψηλές και οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες θα εξακολουθούν να είναι πρόθυμες να πουλήσουν οχήματα με φυσικό αέριο, ενώ θα καλύπτουν σχεδόν ολόκληρη την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι νεοσύστατες αυτοκινητοβιομηχανίες, εν τω μεταξύ, εξακολουθούν να ανακαλύπτουν πώς να κατασκευάσουν πραγματικά ένα αυτοκίνητο σε κλίμακα. Η Rivian, για παράδειγμα, έκανε μόνο περίπου 25.000 οχήματα φέτος, αν και έχει περισσότερες από τέσσερις φορές περισσότερες παραγγελίες στα βιβλία της. Η Lucid Group στόχευε σε μόλις 6.000 έως 7.000 EVs το 2022, αφού μείωσε στο μισό τους στόχους παραγωγής του στα τέλη του καλοκαιριού.
Η S&P Global Mobility αναμένει από τους οδηγούς σε όλο τον κόσμο να αγοράσουν 10 εκατομμύρια EV το 2023, σχεδόν το 14% της συνολικής αγοράς, αλλά δεν θα είναι φθηνά.
Η S&P προειδοποιεί ότι ο πυρετός των ηλεκτρικών οχημάτων ωθεί τις τιμές ακόμη πιο ψηλά και ότι το η κυβερνητική επιδότηση με νέα κίνητρα που ορίζονται στον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού θα μειώσει ελαφρώς το κόστος απόκτησης.
Το να κερδίσετε χρήματα από τα EV δεν θα είναι πολύ πιο εύκολο!
Ενώ τα μοντέλα στο Ντιτρόιτ, τη Σεούλ, τη Στουτγάρδη και το Τόκιο μπορεί τελικά να αποκτήσουν τα τσιπ υπολογιστών που χρειάζονται, τα οικονομικά στοιχεία για τα ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να είναι άσχημα.
Οι τιμές των μπαταριών ιόντων λιθίου αυξήθηκαν το 2022 για πρώτη φορά σε ρεκόρ, κατά 7%. Και μερικοί από τους μεγαλύτερους εγκεφάλους στην επιχείρηση, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου της Toyota, Akio Toyoda και του Διευθύνοντος Συμβούλου και συνιδρυτή της Rivian, RJ Scaringe , ανησυχούν ότι θα χρειαστούν χρόνια για να φτάσει η αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών σε φυσιολογικές τιμές.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η καλύτερη στρατηγική για τα στελέχη αυτοκινήτων μπορεί να είναι να παραμείνουν με το απλό δόλωμα στο «καλάμι». Ενθαρρύνουν τους οδηγούς να κινούνται ηλεκτρικά με χαμηλές βασικές τιμές, ενώ κατά κύριο λόγο εξαλείφονται πολύ ακριβότερα μοντέλα με υψηλότερη επένδυση. Εάν δεν μπορείτε ήδη να φτιάξετε αρκετά αυτοκίνητα, η λογική λέει, φτιάξτε τα πιο κερδοφόρα.
Αλλά εάν η οικονομία παραμείνει σε ασταθές έδαφος και τα επιτόκια συνεχίσουν να ανεβαίνουν, η τραπεζική σε απεριόριστη ζήτηση μπορεί να είναι άσκοπη. «Οι αμερικανοί καταναλωτές λιγοστεύουν», λέει ο αναλυτής της S&P, Chris Hopson, «και η ανάκαμψη προς τη ζήτηση οχημάτων πριν από την πανδημία φαίνεται σαν μια δύσκολη πώληση».
Το ειρωνικό είναι ότι κανείς δεν έχει πραγματικά ιδέα πόσοι οδηγοί θέλουν να είναι ηλεκτροκίνητοι, αλλά είναι ασφαλές να πούμε ότι είναι πολλά. Οι έρευνες συνδέουν τακτικά τους περίεργους EV μεταξύ 25% και 50% και αυτό το μερίδιο θα αυξάνεται μόνο καθώς τα προϊόντα πολλαπλασιάζονται.