Το εμβληματικό Honda Civic γιορτάζει δύο επετείους φέτος: 50 χρόνια συνεχούς παραγωγής και 25 χρόνια παρουσίας για την υψηλών προδιαγραφών και με αγωνιστικά γονίδια έκδοση Type R, που ξαναέγραψε τους κανόνες για τον ορισμό ενός hot hatch. Παρά το γεγονός ότι γεννήθηκαν ως τα πιο ‘προσγειωμένα’ Type R, οι εκδόσεις Civic ενσωματώνουν στο μέγιστο βαθμό τη φιλοσοφία Type R χάρη στην εξαιρετική μηχανολογία και τη συναρπαστική δυναμική τους. Σε ένα εύρος έξι γενιών, η φόρμουλα έχει εξελιχθεί ώστε να προσφέρει στους πελάτες το απόλυτο hatchback υψηλών επιδόσεων με κινητήρα μπροστά και μετάδοση κίνησης στους εμπρός τροχούς. Ένα αυτοκίνητο που μπορεί να διαχειρίζεται άνετα καθημερινές μετακινήσεις τις εργάσιμες ημέρες, και το Σαββατοκύριακο να μεταμορφώνεται σε αθλητή στην πίστα.
EK9 (1997-2000): Ένα προσιτό Type R για όλους
Το όνομα Type R συναντάται για πρώτη φορά στο NSX Type R του 1992, το οποίο ήταν διαθέσιμο σε εξαιρετικά περιορισμένο αριθμό αντιτύπων. Η εφαρμογή της φιλοσοφίας Type R στο Civic ακολούθησε παρόμοια τακτική με το Integra και το NSX για να προσφέρει μια συναρπαστική, ανταποδοτική οδική συμπεριφορά σε όλες τις περιπτώσεις. Το EK9 ήταν διαθέσιμο μόνο στην ιαπωνική αγορά παίρνοντας κίνηση από έναν DOHC VTEC κινητήρα 1,6 λίτρων με ειδική ισχύ 116 ίππων ανά λίτρο. Το αυτοκίνητο ξεχώριζε επίσης τόσο για το χαμηλό του βάρος που δεν ξεπερνούσε τα 1.050 κιλά, όσο και για το ελικοειδές διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (LSD.
EP3 (2001 – 2005): Με ευρωπαϊκή αντίληψη
Ως αποτέλεσμα της επιτυχίας του αυτοκινήτου πρώτης γενιάς, το Civic Type R MkII ήταν διαθέσιμο σε όλη την Ευρώπη, εν μέρει χάρη και στην απόφαση της Honda να το κατασκευάσει στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το νέο Civic Type R παρουσίασε έναν ολοκαίνουργιο κινητήρα της σειράς DOHC i-VTEC «K» με χωρητικότητα 2,0 λίτρων και φυσική αναπνοή. Επίσης, διέθετε αναβαθμισμένα φρένα,κιβώτιο ταχυτήτων με 6 πυκνά διατεταγμένες σχέσεις μετάδοσης καθώς και πλαίσιο που έκανε εκτεταμένη χρήση χάλυβα υψηλής αντοχής, με αποτέλεσμα να προσφέρει στατική στρεπτική ακαμψία βελτιωμένη κατά 80% σε σχέση με το EK9. Η ανάρτηση αποτελείτο από γόνατα και διπλά ψαλίδια ενώ χαρακτηριστικό ήταν επίσης και το νέο, ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι (EPS).
FN2/ FD2 (2007-2011): Σε δύο εκδοχές
Η τρίτη γενιά Civic Type R ήταν μοναδική χάρη στις διαφοροποιήσεις ανάμεσα στην ευρωπαϊκή και ιαπωνική εκδοχή. Στη γηραιά ήπειρο το Civic Type R βασίστηκε στο FN2, το οποίο διατήρησε τον εγνωσμένης αξίας 2λιτρο κινητήρα, εισάγοντας ωστόσο ένα νέο πλαίσιο που είδε το ρεζερβουάρ καυσίμου να βρίσκεται εγκατεστημένο κάτω από τα εμπρός καθίσματα. Αντίθετα, στους πελάτες στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου η Honda προσέφερε το 4θυρο FD2, το οποίο πρόσφερε μία ακόμη πιο εστιασμένη οδηγική εμπειρία, χάρη σε πρόσθετα στοιχεία, όπως ο ισχυρότερος κινητήρας K20A, το μπλοκέ διαφορικό και τα φρένα της Brembo. Το αυξημένο βάρος του 4θυρου Type R αντισταθμίστηκε με την εκτεταμένη χρήση δομικών συγκολλητικών και αλουμινίου τόσο στο πλαίσιο όσο και στα πάνελ.
FK2 (2015-2017) Παρουσιάζοντας το VTEC TurboA
Με την τέταρτη γενιά Civic Type R, η υιοθέτηση της υπερσυμπίεσης ήταν αναπόφευκτη. Έτσι, οι μηχανικοί της Honda παρουσίασαν τον 2λιτρο, υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα K20C1 που απέδιδε 310 ίππους. Για να ελέγξει καλύτερα αυτή τη σημαντική αύξηση της ισχύος, η Honda παρουσίασε την ανάρτηση Dual Axis Strut Suspension, σε συνδυασμό με ένα διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης για να αντιμετωπίσει το φαινόμενο torque steering που συναντάται σε αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων με κίνηση στους εμπρός τροχούς. Το Civic Type-R του 2015 επιτάχυνε από τα 0 στα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 5,7 δευτερόλεπτα και ήταν εξοπλισμένο με δίσκους 351 χλστ. στον εμπρός άξονα που αποτελούσαν μέρος του συστήματος πέδησης υψηλής απόδοσης της Brembo. Ταυτόχρονα, το FK2 αποδείχθηκε ως η ιδανική βάση για ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, που κέρδισε αρκετούς τίτλους και πρωταθλήματα.
FK8 (2017-2022) Το απόλυτο hothatch
Το 2017, το FK8 αποτέλεσε για την Honda την απόλυτη εξέλιξη του Civic Type R. Για πρώτη φόρα το ιαπωνικό μοντέλο απέκτησε μια ανάρτηση με ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα – ως προς την απόσβεση – αμορτισέρ, ενώ περαιτέρω αναβαμθίσεις στον κινητήρα K20C1 αύξησαν την ισχύ στους 320 ίππους. Το μοντέλο πέμπτης γενιάς εισήγαγε στην όλη «εξίσωση», για ακόμη πιο σπορτίφ συμπεριφορά, ένα το εξωτερικό αεροδυναμικό πακέτο, που είχε ως σημείο αναφοράς ένα σχεδόν επίπεδο δάπεδο. Αξιοσημείωτο είναι ότι το FK8 έκανε το ντεμπούτο του και στις ΗΠΑ, με την εν λόγω περιοχή να ηγείται των παγκόσμιων πωλήσεων του μοντέλου.
FL5 (2022-): Η τελευταία γενιά
Το νέο Honda Civic Type R (περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ) αναμένεται να κυκλοφορήσει αργότερα μέσα στη φετινή χρονιάς, όντας ακόμα πιο ώριμο και με βελτιωμένες τεχνολογίες. Η Honda αναφέρει χαρακτηριστικά ότι πρόκειται για «το πιο γρήγορο και εθιστικό Civic Type R που κατασκευάστηκε ποτέ». Προς ώρας, η Honda δεν έχει ανακοινώσει λεπτομέρειες που να αφορούν τις ακριβείς περγαμηνές του 2λιτρου κινητήρα του νέου Civic Type R.