Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@carpress.gr
Πολλά έχουν ακουστεί τις τελαυταίες ημέρες για τα ΚΤΕΟ, τους ελέγχους που διενεργούν και ότι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς.
Το θέμα ωστόσο δεν είναι τι κάνουν τα ΚΤΕΟ αλλά τί κάνει η Πολιτεία ώστε να διατηρηθούν οι κανόνες ορθής λειτουργίας των Τεχνικών Κέντρων Ελέγχου Οχημάτων που πέραν των Ιδιωτικών υπάρχουν και τα Δημόσια έστω και μέχρι σήμερα σε μικρό αριθμό. Σύμφωνα μάλιστα με στελέχη της αγοράς όταν ένα Ιδιωτικό ΚΤΕΟ αποφασίσει να τηρήσει το νόμο στο ακέραιο είναι πολύ πιθανό να χάσει όλη την πελατεία του, να κινδυνεύει με κυρώσεις ενώ σε κάποιες περιπτώσεις να δεχθεί και απειλές από εταιρείες αυτοκινήτων!
Από την άλλη μεριά οι «έξυπνοι» της αγοράς περνούν ότι όχημα τους επισκέπτεται με ανάλογο τίμημα βέβαια και εξελίσσονται στα πλέον δημοφιλή ΚΤΕΟ της περιοχής που δραστηριοποιούνται. Αλλωστε μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός πως αν κάποιο ΚΤΕΟ κόψει ένα αυτοκίνητο για Σοβαρές Ελλείψεις η είδηση μεταφέρεται ακαριαία και αυτομάτως μειώνεται η πελατεία του Κέντρου που οι τεχνικοί του έκαναν σωστά τη δουλειά τους.
Παράλληλα οι γνωστοί άγνωστοι που αναλαμβάνουν να περάσουν οχήματα για λογαριασμό ιδιοκτητών έχουν ήδη ανοίξει τη δίοδο των συναλλαγών με κάποια ΚΤΕΟ τα οποία έναντι αμοιβής περνούν χωρίς καμία δυσκολία μέχρι και οχήματα που έχουν εμφανώς «κολλημένο» τον αριθμό πλαισίου ανάποδα!
Βέβαια τώρα που ανοίγουν και πάλι τα Δημόσια ΚΤΕΟ ο ανταγωνισμός θα ενταθεί καθώς οι υπάλληλοι των Δημόσιων Τεχνικών Κέντρων Ελέγχου έχουν μείνει εκτός «δουλειάς» εδώ και μήνες και σύμφωνα με πληροφορίες ήδη όσα Δημόσια ΚΤΕΟ λειτουργούν πραγματοποιούνται σημεία και τέρατα!
Ειδικότερα Δημόσιο ΚΤΕΟ που λειτουργεί σε Περιφέρεια της Χώρας προβαίνει σε εκπτώσεις τιμών προς τους πελάτες που έχουν στη κατοχή τους εταιρικούς στόλους οχημάτων και μάλιστα δεν διστάζουν να τους επισκεφθούν και να τονίσουν στους επιχειρηματίες πως τους στέλνει ο τάδε… Περιφερειάρχης για να ορίσουν τη συμφωνία και τα οχήματα να περνούν από το Δημόσιο ΚΤΕΟ!
Σε άλλη περιοχή που λειτουργεί Δημόσιο ΚΤΕΟ το μικτό κλιμάκιο που πραγματοποιεί ελέγχους στο δρόμο αποτελείται από κάποιο στέλεχος του Μηχανολογικού αλλά και του Δημοσίου ΚΤΕΟ και όταν οι ελεγκτές διαπιστώσουν πως το έλεγχόμενο όχημα έχει επισκεφθεί το Δημόσιο ΚΤΕΟ το αφήνουν ενώ αν έχει επισκεφθεί κάποιο Ιδιωτικό ΚΤΕΟ το περνούν από κόσκινο…
Σύμφωνα με πληροφορίες του movenews.gr σε κάποιες περιοχές που δεν μπορούν ούτε απ’ έξω να περάσουν από τα Ιδιωτικά ΚΤΕΟ κάποια οχήματα, περνούν κανονικότητα από τα Δημόσια ΚΤΕΟ.
Αλλωστε δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως κάποια στιγμή χρειάστηκε να περάσει ένα μικρό φορτηγό από κάποιο Δημόσιο ΚΤΕΟ από κάποιο φίλο του ιδιοκτήτη ο οποίος αδυνατούσε να το οδηγήσει μέχρι εκεί και ο ελεγκτής του Δημόσιου ΚΤΕΟ του είπε να οδηγήσει το όχημα στο τέλος της γραμμής ελέγχου ώστε να τοποθετήσει το αυτοκόλλητο σήμα και μόνο. Χωρίς να πραγματοποιηθεί δηλαδή κανένας απολύτως έλεγχος στο όχημα!
Bέβαια δεν θα ξεχάσουμε και την περίπτωση με τα BMW που κόβονται από Ιδιωτικά ΚΤΕΟ καθώς ο κινητήρας αναγράφει ένα επιπλέον στοιχείο από εκείνο που αναφέρει η Αδεια Κυκλοφορίας τους και το Υπουργείο Μεταφορών θέλει να εκδόσει «ειδική» εγκύκλιο την οποία και αναμένουμε! Πάντως σύμφωνα με κάποιο διευθυντή Περιφερειακής Διεύθυνσης αν το BMW πήγαινε για Τεχνικό Ελεγχο στο Δημόσιο ΚΤΕΟ θα πέρναγε κανονικά ακόμη και αν ο διευθυντής του είχε άλλη άποψη…
Ωστόσο θα ήταν μεγάλο λάθος μας να μην μνημονεύουμε και την υποβάθμιση των κριτηρίων καταλληλότητας των ΚΤΕΟ που έγινε με την κατάργηση της διαπίστευσης που έγινε επί Υπουργίας Βορίδη…
Να υπενθυμίσουμε πως η υποβάθμιση στα ΚΤΕΟ έγινε για να μπορέσουν να περάσουν τον πήχη τόσο τα Δημόσια αλλά και Ιδιωτικά Τεχνικά Κέντρα Ελέγχου που δεν θέλουν διαφανείς διαδικασίες λειτουργίας!
Τροχόσπιτο έξω από Δημόσιο ΚΤΕΟ
Το τί γίνεται στα ΚΤΕΟ είναι γνωστό ωστόσο μέχρι σήμερα δεν είχαμε δει ποτέ τροχόσπιτο αλυσοδεμένο στα κάγκελα του Δημοσίου ΚΤΕΟ!
Σύμφωνα με πληροφορίες το εικονιζόμενο τροχόσπιτο που βρίσκεται αλυσοδεμένο στα κάγκελα του Δημοσίου ΚΤΕΟ προμηθεύει με παράβολα τους πελάτες που επισκέπτονται το Δημόσιο Κέντρο Ελέγχου με τα οχήματά τους.
Φήμες ωστόσο αναφέρουν πως η ιδιοκτήτρια του τροχόσπιτου είναι στενός συγγενής του Τεχνικού Διευθυντή του Δημοσίου ΚΤΕΟ και δεν διστάζει να επικοινωνεί και να ενημερώνει τους ιδιοκτήτες των οχημάτων που βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία επανελέγχου!
Αραγε στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν τίθεται θέμα προσωπικών δεδομένων, κόβονται αποδείξεις για τα παράβολα στο τροχόσπιτο, με τίνος την άδεια έχει αλυσοδεθεί το τροχόσπιτο στα κάγκελα του ΚΤΕΟ, και άλλα τόσα ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα σε πολλούς…
Αθέμιτος ανταγωνισμός
Το θέμα των εκπτώσεων στα Δημόσια ΚΤΕΟ έχει λυθεί με εγκύκλιο ωστόσο όταν ένα Δημόσιο ΚΤΕΟ μειώνει τις τιμές καταγράφοντας ζημιές τότε λειτουργεί εις βάρος του Δημοσίου και βέβαια δημιουργεί τις ιδανικές συνθήκες Αθέμιτου Ανταγωνισμού.
Αλλά όταν το «μαγαζί» δεν είναι δικό σου και πληρώνει άλλος τα σπασμένα δεν υπάρχει πρόβλημα!
Οταν όμως το κράτος θέλει να λειτουργεί ζημιογόνες επιχειρήσεις οι οποίες απειλούν με λουκέτο ιδιωτικές επενδύσεις τότε μάλλον το θέμα θα φθάσει στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Ιδωμεν…
Ελεγχος Πόθεν Εσχες…
Μετά το αιφνίδιο κλείσιμο των Δημοσίων ΚΤΕΟ οι υπάλληλοι που εργάζονταν εκεί μεταφέρθηκαν σε άλλες Υπηρεσίες σχετικές πάντα με τα οχήματα.
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά από έμπορο οχημάτων ο οποίος βρήκε σε κάποια Διεύθυνση Μεταφορών έναν υπάλληλο που προήλθε από Δημόσιο ΚΤΕΟ και του αποκρίθηκε με παράπονο πως: «Στη Διεύθυνση Μεταφορών τα γρηγορόσημα ή όποιες άλλες «εξυπηρετήσεις» μοιράζονται 18 υπάλληλοι με αποτέλεσμα το ημερήσιο «μεροκάματο» να έχει πέσει στα 30-50 ευρώ!».
Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς τι γίνονταν στο Δημόσιο ΚΤΕΟ όπου εργάζονταν ο συγκεκριμένος υπάλληλος που το ημερήσιο «μεροκάματο» ξεκινούσε από τα 300 ευρώ!
Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν στο movenews.gr πως αν οι Αρχές ασχοληθούν σοβαρά με την περιουσία των υπαλλήλων που εργάζονται στα Δημόσια ΚΤΕΟ ή στις Διευθύνσεις Μεταφορών θα ανακαλύψουν «χρυσάφι» αλλά προφανώς ισχύει η λαϊκή ρήση που αναφέρει «Κόρακας, κοράκου μάτι δεν βγάζει!».
Ενοικίαση ελαστικών για ΚΤΕΟ!
Πολλά έχουμε ακούσει ότι γίνονται στα ΚΤΕΟ αλλά ενοικίαση ελαστικών για να περάσει ένα όχημα από έλεγχο πραγματικά πρώτη φορά ακούσαμε και εμείς!
Ειδικότερα υπάρχουν εταιρείες τοποθέτησης ελαστικών που έναντι αμοιβής νοικιάζουν ελαστικά με την ώρα ώστε το όχημα που οδεύει στο ΚΤΕΟ να περάσει άνετα από τον έλεγχο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του movenews.gr η ενοικίαση ελαστικών μαζί με ζάντες κοστίζει ανάλογα με τα διάσταση που φορά το όχημα. Οι τιμές διάθεσης ξεκινούν από τα 15 ευρώ για ένα ΙΧ με μικρά ελαστικά και μπορεί να ανέλθουν έως και 150 ευρώ για ένα βαρύ φορτηγό ή λεωφορείο.
Απλά ο ιδιοκτήτης του μεταβαίνει στο βουλκανιζατέρ, αντικαθιστά τα δικά του λάστιχα με τα ενοικιαζόμενα, περνά τον έλεγχο του ΚΤΕΟ, επιστρέφει τα λάστιχα και ξαναβγαίνει στο δρόμο με τα παλιά ελαστικά που είναι σίγουρα επικίνδυνα.
Ελεγχος σε παρόμοιο όχημα!
Πέραν των ελαστικών ανακαλύψαμε πως υπάρχει η δυνατότητα ενοικίασης και παρόμοιου οχήματος, κυρίως φορτηγού, ώστε όταν το φορτηγό πραγματοποιεί δρομολόγια ένα παρόμοιο το αντικαθιστά στον τεχνικό έλεγχο!
Μπορεί εύλογα κάποιος να αναρωτηθεί πως είναι δυνατό να περάσει ένα παρόμοιο όχημα από τεχνικό έλεγχο αφού ο αριθμός πλαισίου είναι διαφορετικός.
Η απάντηση είναι απλή καθώς δεν ελέγχεται ο αριθμός πλαισίου του φορτηγού αλλά το σκηνικό στήνεται απλά για να υπάρχουν τα πειστήρια (φωτογραφίες) με ίδιο αριθμό κυκλοφορίας πως το φορτηγό πέρασε από τεχνικό έλεγχο.
Ανάποδα ο αριθμός πλαισίου
Ενα απίστευτο περιστατικό καταγράφηκε σε Ιδιωτικό ΚΤΕΟ σύμφωνα με το οποίο λεωφορείο που προσήλθε για έλεγχο είχε κολλημένο στο σασί του οχήματος τον αριθμό πλαισίου Ανάποδα! Βέβαια αμέσως ο ελεγκτής κάλεσε τον κάτοχο του οχήματος ο οποίος παραλίγο να πιαστεί στα χέρια με τον ελεγκτή και στο τέλος έφυγε από το ΚΤΕΟ χωρίς να έχει πραγματοποιήσει τον έλεγχο. Λίγες ημέρες αργότερα το λεωφορείο κυκλοφορούσε κανονικά στο δρόμο έχοντας περάσει από τεχνικό έλεγχο σε Δημόσιο ΚΤΕΟ!
Που είναι οι οροφές;
Ενα από τα πλέον συχνά φαινόμενα που καταγράφονται στα ΚΤΕΟ αφορούν στις ηλιοροφές των αυτοκινήτων οι οποίες δεν αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς η συγκεκριμένη έλλειψη έχει να κάνει με το γεγονός πως δεν τις δηλώνουν οι εισαγωγικές εταιρείες για να γλιτώνουν φόρους στο τελωνείο. Αλλωστε με μια απλή βεβαίωση από την εισαγωγική αργότερα η οροφή νομιμοποιείται ασχέτως αν δεν έχει καταβληθεί φόρος για αυτή κατά τον εκτελωνισμό του οχήματος…
Reader 1000 ευρώ
Το Reader αποτελεί μια συσκευή στα φορτηγά η οποία καταγράφει τα πάντα και μπορούν να ελέγξουν οι Αρχές και τα ΚΤΕΟ. Ωστόσο το πρόγραμμα ανάγνωσης της κάρτας το διατίθει στην αγορά κάποιο Συνδικάτο έναντι 1.000 ευρώ χωρίς απόδειξη βέβαια…
Αν πάντως πάθει κάποια βλάβη το σύστημα ανάγνωσης της κάρτας το Συνδικάτο ζητά επιπλέον χρήματα για την επισκευή μάλλον και αυτά χωρίς απόδειξη!
Επίσης οι Αρχές δεν διαθέτουν συσκευή ανάγνωσης της κάρτας με αποτέλεσμα να μην μπορούν να διαπιστώσουν αν η Αδεια είναι γνήσια ή πλαστή.
Πιστοποιητικό ATR
Το Πιστοποιητικό ATR αφορά τα φορτηγά οχήματα ψυγεία που μεταφέρουν τρόφιμα αλλά και υγρά. Σύμφωνα με πληροφορίες του movenews.gr το συγκεκριμένο Πιστοποιητικό εκδίδεται μόνο από το Μετσόβιο Πολυτεχνείο με κόστος περίπου 2.500 ευρώ και έχει ισχύ για 6 χρόνια. Για να περάσει ένα φορτηγό ψυγείο εθνικών και διεθνών μεταφορών από ΚΤΕΟ θα πρέπει να διαθέτει το συγκεκριμένο πιστοποιητικό. Ωστόσο οι ιδιοκτήτες τέτοιου τύπου φορτηγών εκδίδουν το αντίστοιχο Πιστοποιητικό στη Γερμανία έναντι 300-500 ευρώ και περνούν από ΚΤΕΟ στην Ελλάδα κανονικά ασχέτως αν η νομοθεσία τους επιβάλλει να έχουν το Ελληνικό Πιστοποιητικό από το Πολυτεχνείο.