Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έδωσε «πράσινο φως» για τους αναθεωρημένους κανόνες που θα βελτιώσουν τις εργασιακές συνθήκες των οδηγών και θα θέσουν τέλος στη στρέβλωση του ανταγωνισμού στις οδικές μεταφορές. Μάλιστα οι ευρωβουλευτές ενέκριναν και τις τρεις νομοθετικές πράξεις χωρίς τροπολογίες, στη μορφή που αυτές είχαν ήδη εγκριθεί από τους υπουργούς της ΕΕ τον Απρίλιο του 2020. Η πολιτική συμφωνία με το Συμβούλιο επιτεύχθηκε τον Δεκέμβριο του 2019.
Οι αναθεωρημένοι κανόνες για την απόσπαση οδηγών, τον χρόνο οδήγησης και τις περιόδους ανάπαυσης των οδηγών, καθώς και για την αποτελεσματικότερη επιβολή των κανόνων σχετικά με το καμποτάζ (δηλαδή τις μεταφορές εμπορευμάτων οι οποίες πραγματοποιούνται προσωρινά από μεταφορείς με έδρα σε τρίτη χώρα) έχουν στόχο να θέσουν τέλος στη στρέβλωση του ανταγωνισμού όσον αφορά τον τομέα των οδικών μεταφορών και να εξασφαλίσουν καλύτερες συνθήκες ανάπαυσης για τους οδηγούς.
Καλύτερες εργασιακές συνθήκες
Με τους νέους κανόνες εξασφαλίζονται καλύτερες συνθήκες ανάπαυσης και οι οδηγοί έχουν τη δυνατότητα να περνούν περισσότερο χρόνο στον τόπο κατοικίας τους. Οι εταιρείες θα πρέπει να οργανώνουν τα χρονοδιαγράμματά τους με τρόπο ώστε οι οδηγοί στις διεθνείς εμπορευματικές μεταφορές να μπορούν να επιστρέφουν σπίτι σε τακτά χρονικά διαστήματα – κάθε τρεις ή τέσσερις εβδομάδες, ανάλογα με το πρόγραμμα εργασίας. Επίσης, ορίζεται ότι η υποχρεωτική εβδομαδιαία ανάπαυση δεν μπορεί να πραγματοποιείται στην καμπίνα του φορτηγού. Αν αυτή η περίοδος ανάπαυσης πραγματοποιείται μακριά από τον τόπο κατοικίας, οι εταιρείες πρέπει να καταβάλουν τα σχετικά έξοδα διαμονής.
Δικαιότερος ανταγωνισμός και καταπολέμηση των παράνομων πρακτικών
Οι ταχογράφοι των οχημάτων θα χρησιμοποιούνται για την καταγραφή των συνοριακών διελεύσεων με σκοπό την καταπολέμηση της απάτης. Για να αποφευχθούν περιστατικά συστηματικού καμποτάζ, θεσπίζεται περίοδος αναμονής τεσσάρων ημερών προτού να είναι ξανά δυνατή η διεξαγωγή επιπλέον μεταφορών στην ίδια χώρα με το ίδιο όχημα.
Για να καταπολεμηθεί η χρήση εικονικών εταιρειών, οι επιχειρήσεις οδικών εμπορευματικών μεταφορών θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι δραστηριοποιούνται ουσιαστικά στο κράτος μέλος στο οποίο είναι εγγεγραμμένες. Ακόμη, σύμφωνα με τους νέους κανόνες, τα φορτηγά θα είναι υποχρεωμένα να επιστρέφουν στο επιχειρησιακό κέντρο της εταιρείας τους κάθε οκτώ εβδομάδες. Η χρήση ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων άνω των 2,5 τόνων θα ρυθμίζεται επίσης από τις διατάξεις της ΕΕ για τους μεταφορείς, συμπεριλαμβανομένου του εξοπλισμού των ημιφορτηγών με ταχογράφο.
Σαφείς κανόνες για την απόσπαση οδηγών, διασφάλιση της μισθολογικής ισότητας
Οι νέοι κανόνες θα δημιουργήσουν ένα σαφές νομικό πλαίσιο ώστε να αποφευχθούν οι διαφορετικές προσεγγίσεις από κάθε κράτος μέλος, ενώ επίσης θα εξασφαλίσουν δίκαιες αμοιβές για τους οδηγούς. Οι κανόνες για την απόσπαση θα ισχύουν τόσο στο καμποτάζ όσο και στις διεθνείς μεταφορές, με εξαίρεση τη διαμετακόμιση, τις διμερείς μεταφορές και τις διμερείς μεταφορές με δύο επιπλέον φορτώσεις ή εκφορτώσεις.
Επόμενα βήματα
Οι κανόνες που εγκρίθηκαν θα τεθούν σε ισχύ μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Οι κανόνες για την απόσπαση θα εφαρμοστούν 18 μήνες αφού τεθεί σε ισχύ η νέα νομοθεσία. Οι κανόνες για τις περιόδους ανάπαυσης, συμπεριλαμβανομένης της επιστροφής των οδηγών, θα εφαρμοστούν 20 ημέρες μετά τη δημοσίευση της νομοθετικής πράξης. Οι κανόνες για την επιστροφή των φορτηγών και για τις άλλες αλλαγές όσον αφορά την πρόσβαση στην αγορά θα εφαρμοστούν 18 μήνες αφού τεθεί σε ισχύ η νομοθετική πράξη για την προστασία της πρόσβασης στην αγορά.