Στριμωγμένη και σχεδόν αναγκασμένη είναι η βρετανική κυβέρνηση να βρει άμεσα λύση στο τεράστιο πρόβλημα έλλειψης οδηγών βαρέων οχημάτων. Η κυβέρνηση Johnson αναμένεται σύμφωνα με την DW να ανακοινώσει ένα προσωρινό πρόγραμμα βίζας εργασίας για Ευρωπαίους οδηγούς φορτηγών.
Αν και η υπερασπιστική της πολιτική σχετικά με το Brexit δεν επιτρέπει τέτοιες κινήσεις, είναι σχεδόν αναπόφευκτη λύση. Τις τελευταίες ημέρες στη Βρετανία πολλά βενζινάδικα έχουν κλείσει προσωρινά, καθώς ενώ υπάρχει απόθεμα καυσίμων, δεν υπάρχουν οδηγοί να το μεταφέρουν από τις κεντρικές δεξαμενές. Στα υπόλοιπα πρατήρια που λειτουργούν δημιουργούνται ουρές από κόσμο.
Αυτή η χαοτική κατάσταση, εκτός από την αναστάτωση που έχει επιφέρει στον κλάδο, έχει προκαλέσει φόβο στους καταναλωτές με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί ραγδαία η ζήτηση υγρών καυσίμων. Ήδη μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες πρατηρίων καυσίμων (EG Group) στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει θέσει όριο 30 λιρών ανά όχημα, ενώ αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες παρόμοιες πρακτικές.
Αυτή η χαοτική κατάσταση, εκτός από την αναστάτωση που έχει επιφέρει στον κλάδο, έχει προκαλέσει φόβο στους καταναλωτές με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί ραγδαία η ζήτηση υγρών καυσίμων. Ήδη μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες πρατηρίων καυσίμων (EG Group) στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει θέσει όριο 30 λιρών ανά όχημα, ενώ αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες παρόμοιες πρακτικές.
Η Βρετανική κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει σχέδια έκδοσης προσωρινών θεωρήσεων για 5.000 αλλοδαπούς οδηγούς φορτηγών και αναστολή των νόμων περί ανταγωνισμού, μεταξύ άλλων, ενώ ανακοίνωσε ότι θα θέσει έναν περιορισμένο αριθμό οδηγών του στρατού σε κατάσταση ετοιμότητας, ώστε να αναλάβουν καθήκοντα εάν κριθεί απαραίτητο.
«Ενώ η βιομηχανία καυσίμων αναμένει ότι η ζήτηση θα επιστρέψει στα κανονικά της επίπεδα τις επόμενες ημέρες, είναι σωστό να κάνουμε αυτό το λογικό, προληπτικό βήμα“, δήλωσε ο υπουργός Επιχειρηματικότητας Kwasi Kwarteng.
Οι οδηγοί του στρατού θα λάβουν εξειδικευμένη εκπαίδευση πριν από την αποστολή τους για να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση ζητημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας, σύμφωνα με την κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, ποσοστό 50% έως 90% των αντλιών «στέγνωσαν» σε ορισμένες περιοχές της Βρετανίας, σύμφωνα με την Petrol Retailers Association (PRA), η οποία αντιπροσωπεύει ανεξάρτητους λιανοπωλητές καυσίμων, ήτοι το 65% όλων των 8.380 βρετανικών προαυλίων.
Η βιομηχανία καυσίμων υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει έλλειψη και το ζήτημα είναι η μεταφορά βενζίνης και diesel στα πρατήρια.
Άλλη μια συνέπεια του Brexit
Η επίσημη ένωση οδικών μεταφορών (Road Haulage Association) υπολογίζει έλλειψη 100.000 οδηγών. Είναι γεγονός άλλωστε ότι πάνω από 20.000 οδηγοί βαρέων οχημάτων έφυγαν από τη χώρα λόγω του Brexit, ενώ πάνω από 40.000 υποψήφιοι οδηγοί δεν μπόρεσαν να δώσουν τις απαραίτητες εξετάσεις λόγω πανδημίας. Παράλληλα μεγάλο μέρος των οδηγών συνταξιοδοτήθηκε, με την τάση αυτή να φαίνεται πως θα συνεχιστεί, καθώς ο μέσος όρος ηλικίας των οδηγών βαρέων οχημάτων στη Μ. Βρετανία είναι τα 57 έτη.
Το πρόγραμμα προσωρινής άδειας εργασίας, το οποίο υιοθέτησε η κυβέρνηση, και αφορά σε 5.000 οδηγούς αποτελεί αυστηρά προσωρινή χαλάρωση των μεταναστευτικών κανόνων, η οποία θα διαρκέσει λίγους μήνες, υπό τον φόβο ότι ενδέχεται να υπάρξουν παρόμοιες απαιτήσεις και από άλλους κλάδους.
Η υπουργός Εσωτερικών Priti Patel ήταν αυτή που αντιστάθηκε περισσότερο από όλους στο μέτρο της «χαλάρωσης», με το ζήτημα να έχει έντονα πολιτική διάσταση, αφού σε μεγάλο βαθμό η καμπάνια του Brexit στηρίχθηκε στο κλείσιμο των συνόρων.