- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
«Κόκκινο» φαίνεται ότι χτυπά η ζήτηση για παλιά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα στις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ της Ευρώπης αλλά και την Ελλάδα καθώς στη Γερμανία οι απαγορεύσεις της κυκλοφορίας τους σε πολλές πόλεις κάνει δύσκολη την πώλησή τους.
Μάλιστα ήδη οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Γερμανία έχουν μειωθεί από 20 έως και 30% ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ο τεμαχισμός τους και η πώληση των οχημάτων ως ανταλλακτικά φαίνεται να είναι η πιο συμφέρουσα επιλογή.
Την ίδια στιγμή όμως οι έμποροι μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης αλλά και της Ελλάδας σπεύδουν να ωφεληθούν όσο περισσότερο μπορούν από την αγορά μεταχειρισμένων παλιών πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων καθώς στις χώρες του δεν πολυασχολούνται με την μόλυνση του περιβάλλοντος.
Στην Ελλάδα πέρυσι οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ξεπέρασαν τις 54.000 μονάδες εκ των οποίων το 60% αφορούσαν σε οχήματα diesel και δη παλαιά εξαιτίας της λανθασμένης φορολογικής εύνοιας που γνωρίζουν στα τελωνεία της χώρας.
Στη Ρουμανία, όπου καταλήγουν παραδοσιακά τα περισσότερα μεταχειρισμένα από τη δυτική Ευρώπη, τα πετρελαιοκίνητα ξεπέρασαν τις 30.000 μονάδες στη διετία 2017-2018.
Παρόμοια είναι και η κατάσταση στην Τσεχία όπου οι έμποροι σπεύδουν να εκμεταλλευτούν την αβεβαιότητα των Γερμανών καταναλωτών και να αγοράσουν μαζικά όσα περισσότερα παλιά diesel οχήματα μπορούν σε πολύ χαμηλές τιμές.
Ίδια εικόνα επικρατεί και στην Σερβία όπου οι καταναλωτές επιλέγουν φθηνά και παλιά αυτοκίνητα με αποτέλεσμα ο μέσος όρος των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων να ξεπερνά τα 12 έτη.
«Χωματερή» ρυπογόνων οχημάτων η ανατολική Ευρώπη και η Ελλάδα!
Η Ελλάδα έχει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους επιβατικών αυτοκινήτων με μέσο όρο 15 έτη, κάτι που αποδεικνύεται και από τα στοιχεία του ACEA.
Από τα 5,12 εκατ. αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, τα 3,73 εκατ. (ποσοστό 72,8%) είναι ηλικίας τουλάχιστον 10 ετών.
Η αύξηση των πωλήσεων νέων ΙΧ που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια αναμένεται να ρίξει τον μέσο όρο ηλικίας του στόλου, όμως αυτό γίνεται με αργό ρυθμό.
Στη Ρουμανία ο μέσος όρος των οχημάτων υπολογίζεται σε περίπου 16 έτη σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ευρωπαϊκής Αυτοκινητοβιομηχανίας ACEA παρά το γεγονός ότι εδώ και χρόνια εφαρμόζεται το μέτρο της απόσυρσης.
Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στη Τσεχία όπου τα αυτοκίνητα είναι κατά μέσο όρο 14 ετών.
Στην Πολωνία ξεπερνούν τα 13 χρόνια και στην Κροατία τα 14.
Στη Γερμανία ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων τοποθετείται στα 9 χρόνια…