Υπέρμαχος της πράσινης κινητικότητας εμφανίστηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Παντελής Κάπρος στην συνεδρίαση του Συμβουλίου Υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ που πραγματοποιήθηκε στο Λουξεμβούργο.
Μάιλιστα ο ΥΠΕΝ αναφέρθηκε σε κάποια μέτρα που έχει λάβει η Ελλάδα στα οποία περιλαμβάνεται και η προώθηση της ηλεκτροκίνησης μέσω της παροχής σημαντικών οικονομικών κινήτρων και η θέσπιση υποχρεωτικών ποσοστώσεων για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών με στόχο πρώτα τα ταξί (1η Ιανουαρίου 2026) και τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη καθώς και τα εταιρικά αυτοκίνητα (1η Ιανουαρίου 2024).
Μεταξύ άλλων διεξήχθη πολιτική συζήτηση αναφορικά με τον Κανονισμό για την ενίσχυση των πρότυπων επιδόσεων για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των νέων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων και για την αναθεώρηση της Οδηγίας για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα.
Κατά την ανταλλαγή απόψεων για την Πρόταση Κανονισμού για τον καθορισμό προτύπων επιδόσεων για τις εκπομπές CO2 των νέων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, ο υπηρεσιακός Υπουργός κ. Κάπρος υπεραμύνθηκε της επιτάχυνσης και της πράσινης μετάβασης για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα (HDV) και υποστήριξε σθεναρά τους προτεινόμενους στόχους και το πεδίο εφαρμογής δεδομένης της υποστήριξης της Ελλάδας για φιλόδοξους κλιματικά στόχους.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνοδεύονταν από τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Πέτρο Βαρελίδη ο οποίος αναφορικά με την αναθεώρηση της οδηγίας για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα, τόνισε την ανάγκη νομοθετικής ευθυγράμμισης των οριακών τιμών ποιότητας του αέρα στην ΕΕ με τις γενικές κατευθυντήριες οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας με στόχο την επίτευξη μηδενικής αέριας ρύπανσης το 2050 σύμφωνα με την πρόταση της Ευρ. Επιτροπής.
Ο κ. Βαρελίδης επεσήμανε ότι, ανεξάρτητα από το πόσο δύσκολη είναι η επίτευξη των προτεινόμενων οριακών τιμών ειδικά στις μεγάλες πόλεις, η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η οποία στην Ελλάδα προκαλείται κυρίως από την κυκλοφορία των οχημάτων αλλά και τις κεντρικές θερμάνσεις, αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα αφού έχει άμεσο θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα της ζωής στις πόλεις και μειώνει τις αρνητικές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία των πολιτών.
Τέλος, ο Γενικός Γραμματέας αναφέρθηκε στην αναγκαία αύξηση των συνεργειών με τις κλιματικές πολιτικές και ενημέρωσε ότι στον εθνικό κλιματικό νόμο και το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα έχουν ήδη δρομολογηθεί φιλόδοξα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση. Ενδεικτικά αναφέρθηκε σε μέτρα όπως το κλείσιμο όλων των λιγνιτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής μέχρι το τέλος του 2028, την απαγόρευση της εγκατάστασης καυστήρων θέρμανσης με πετρέλαιο από το 2025 και την υποχρεωτική χρήση 30% ανανεώσιμων υγρών καυσίμων σε όλα τα υγρά καύσιμα που χρησιμοποιούνται για θέρμανση από το 2030.
Έρχονται βαριά πρόστιμα
Στις εταιρείες που δεν συμμορφώνονται με την υποχρέωση αγοράς ή χρηματοδοτικής μίσθωσης αμιγώς ηλεκτρικών ή υβριδικών ηλεκτρικών νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης από την οριζόμενη ημερομηνία η νομοθεσία προβλέπει διοικητικό πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ!