Έχουν περάσει περισσότερα από επτά χρόνια από τότε που ξέσπασε για πρώτη φορά το σκάνδαλο «Dieselgate» , αποκαλύπτοντας την ευρεία χρήση παράνομων συσκευών και λογισμικών τα οποία «ξεγελούσαν» τα συστήματα ελέγχου εκπομπών στα πετρελαιοκίνητα οχήματα.
Ουσιαστικά στοιχεία έχουν δείξει ότι τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα μεταξύ των κατασκευαστών εκπέμπουν υψηλά επίπεδα οξειδίων του αζώτου (NOx) κατά τη λειτουργία σε πραγματικές συνθήκες.
Ωστόσο, λόγω περιορισμένων διορθωτικών μέτρων, αυτά τα οχήματα συνεχίζουν να λειτουργούν σε ολόκληρη την Ευρώπη σήμερα, βλάπτοντας την υγεία όλων όσων εκτίθενται στην ατμοσφαιρική ρύπανση που δημιουργούν αυτές οι εκπομπές.
Ο διευθυντής του ICCT κ. John German το 2016 είχε επισημάνει ότι η χρήση παράτυπων συσκευών λογισμικού επεκτείνεται πέρα από τη Volkswagen, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι οι κανονισμοί της ΕΕ πρέπει να καθιερώσουν έναν σαφή και ρητό νόμο με αυστηρές κυρώσεις για την πλήρη αντιμετώπιση του ζητήματος.
Πρόσφατα, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) έκανε ακριβώς αυτό. Πολλές από αυτές τις απαγορευμένες στρατηγικές ήταν κοινές μεταξύ των κατασκευαστών αυτοκινήτων diesel προτού εισαχθεί η διαδικασία δοκιμών πραγματικών εκπομπών ρύπων οδήγησης (RDE), προσφέροντας λόγους για επανεξέταση των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων που εμφανίζουν υψηλές εκπομπές NOx.
Μια νέα έκθεση ICCT επαναξιολογεί τα αποτελέσματα των δοκιμών εκπομπών για να εκτιμήσει την επικράτηση των απαγορευμένων συσκευών σε αυτοκίνητα diesel που πωλήθηκαν από το 2009 έως το 2019 στην Ευρώπη, εξετάζοντας δεδομένα από επίσημο κυβερνητικό εργαστήριο και πραγματικές δοκιμές, ανεξάρτητες δοκιμές και μια εκτενή βάση δεδομένων μετρήσεων τηλεπισκόπησης.
Η ανάλυση διαπίστωσε ότι «ύποπτα» επίπεδα εκπομπών NOx εμφανίστηκαν σε τουλάχιστον 77% των επίσημων κρατικών δοκιμών και σε έως και 100% των οχημάτων σε ανεξάρτητες δοκιμές και δεδομένα τηλεπισκόπησης, υποδεικνύοντας την πιθανή χρήση μιας απαγορευμένης συσκευής καταστροφής.
Από τα 219 μοναδικά μοντέλα οχημάτων που δοκιμάστηκαν, τα 209 παρουσίασαν ύποπτες εκπομπές ρύπων σε τουλάχιστον μία δοκιμή. Πάνω από τα δύο τρίτα των μοντέλων οχημάτων που δοκιμάστηκαν εμφάνισαν «ακραίες» εκπομπές ρύπων, υποδεικνύοντας ότι υπάρχει σχεδόν βέβαιο ότι υπάρχει συσκευή εξουδετέρωσης.
Πάνω από 200 μοναδικά μοντέλα οχημάτων που δείχνουν την πιθανή χρήση μιας απαγορευμένης συσκευής είναι πολλά, αλλά τι σημαίνει αυτό όσον αφορά τον αριθμό των οχημάτων που πωλούνται και εκείνων που εξακολουθούν να λειτουργούν σήμερα; Χρησιμοποιώντας στατιστικά στοιχεία της αγοράς που συγκεντρώθηκαν από το ICCT, υπολογίζουμε συνολικά, περίπου 53 εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα πιστοποιημένα με τα πρότυπα Euro 5 και Euro 6 πωλήθηκαν στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Χρησιμοποιώντας μια συντηρητική εκτίμηση και λαμβάνοντας υπόψη μόνο τα οχήματα που ελέγχθηκαν από τις επίσημες κυβερνητικές αρχές, περίπου 24 εκατομμύρια αυτοκίνητα diesel που πωλήθηκαν εμφανίζουν ύποπτες εκπομπές – από αυτά, 16,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα diesel που πωλήθηκαν εμφανίζουν ακραίες εκπομπές.
Η κατανομή ανά χώρα φαίνεται παρακάτω στο Σχήμα 1. Αυτοί οι αριθμοί θα ήταν υψηλότεροι εάν οι κυβερνητικές αρχές διεύρυναν τις δοκιμές τους για να διερευνήσουν περισσότερα μοντέλα οχημάτων.
Η μεγάλη πλειοψηφία αυτών των οχημάτων οδηγείται ακόμα και σήμερα. Χρησιμοποιώντας μεθόδους από το μοντέλο ROADMAP της ICCT για τον προσδιορισμό του πιθανού κύκλου εργασιών του στόλου, υπολογίζουμε ότι χρησιμοποιούνται επί του παρόντος 19,1 εκατομμύρια οχήματα με ύποπτες εκπομπές – από αυτά, 13 εκατομμύρια οχήματα παρουσιάζουν ακραίες εκπομπές.
Η ανασκόπησή μας δείχνει ότι το ζήτημα των υψηλών εκπομπών NOx είναι διαδεδομένο στους κατασκευαστές, όπως φαίνεται στο Σχήμα 2 παρακάτω. Ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων ντίζελ στην Ευρώπη, ο Όμιλος Volkswagen παρήγαγε τον μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων με ύποπτες εκπομπές ρύπων. Ωστόσο, αρκετοί άλλοι κατασκευαστές πούλησαν εκατομμύρια οχήματα με ύποπτες και ακραίες εκπομπές ρύπων. Για παράδειγμα, η Renault-Nissan πούλησε πάνω από 4 εκατομμύρια οχήματα με ακραίες εκπομπές ρύπων. Ως ποσοστό των συνολικών πωλήσεων, σχεδόν όλες οι ομάδες κατασκευαστών πούλησαν υψηλότερα μερίδια οχημάτων με ακραίες εκπομπές σε σύγκριση με τον Όμιλο Volkswagen.
Τα δέκα πιο δημοφιλή μοντέλα οχημάτων που παρουσιάζουν ακραίες εκπομπές ρύπων σε επίσημες δοκιμές της κυβέρνησης αντιπροσωπεύουν συνολικά περίπου 4,5 εκατομμύρια πωλήσεις (Σχήμα 3). Σχεδόν όλα αυτά τα μοντέλα εμφανίζουν επίσης ακραίες εκπομπές σε ανεξάρτητες πραγματικές δοκιμές ή τηλεπισκόπηση. Τρία από τα δέκα κορυφαία μοντέλα που εμφανίζουν ακραίες εκπομπές ρύπων κατασκευάζονται από τον Όμιλο Volkswagen και χρησιμοποιούν κινητήρες EA189, οι οποίοι υπόκεινται σε υποχρεωτικές ενημερώσεις λογισμικού, αλλά εξακολουθούν να παρουσιάζουν εκπομπές πολύ πάνω από το ρυθμιστικό όριο μετά τις ανακλήσεις.
Τα στοιχεία άρχισαν να φωτίζουν το θέμα των υψηλών εκπομπών NOx diesel κατά την οδήγηση σε πραγματικές συνθήκες πριν από οκτώ χρόνια και αυτή η επαναξιολόγηση των δεδομένων εκπομπών βοηθά να δείξει ακόμη πιο ξεκάθαρα πόσο διαδεδομένη είναι η πιθανή χρήση απαγορευμένων συσκευών καταστροφής. Αν και τα διορθωτικά μέτρα έχουν περιοριστεί μέχρι σήμερα, υπήρξαν σημαντικές απαντήσεις στα στοιχεία που δείχνουν εκτεταμένες υπερβολικές εκπομπές NOx από αυτοκίνητα diesel. Ο πρόσφατα ανακοινωθείς κανονισμός Euro 7 εισάγει πιο ολοκληρωμένες απαιτήσεις δοκιμών, οι οποίες θα συμβάλουν στη βελτίωση της επιβολής των εκπομπών στον πραγματικό κόσμο. Σε επίπεδο πόλης, ζώνες χαμηλών εκπομπών έχουν εφαρμοστεί σε όλη την Ευρώπη για την αντιμετώπιση της ποιότητας του αέρα, στοχεύοντας αυτοκίνητα diesel και άλλες ομάδες οχημάτων υψηλών εκπομπών.
Αλλά αυτά τα μέτρα από μόνα τους δεν μπορούν να καθαρίσουν τα δεκάδες εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που συνεχίζουν να εκπέμπουν υπεροβολικά NOx πολλές φορές πάνω από το νόμιμο όριο. Τώρα που οι αποφάσεις του ΔΕΕ έχουν αφαιρέσει ένα τεράστιο εμπόδιο για να νικηθεί η επιβολή των παράνομων συσκευών, ήρθε η ώρα για τα κράτη μέλη της ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο να αντιμετωπίσουν πλήρως το ζήτημα της περίσσειας NOx από τα αυτοκίνητα diesel.