Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@carpress.gr
Φόρους-«φωτιά» πλήρωσαν πέρυσι οι κάτοχοι εταιρικών αυτοκινήτων με τα εκκαθαριστικά των δηλώσεων για τη φορολογία των εισοδημάτων του 2016 επειδή είχαν στην κατοχή τους εταιρικό αυτοκίνητο.
Η φορολόγηση προήλθε από το άρθρο 99 του νόμου 4446 που αποτελεί νόμο του κράτους από το Δεκέμβριο του 2016 και είχε αναδρομική ισχύ.
Ειδικότερα σύμφωνα με όσα αναγράφονται στο άρθρο 99 όποιο εταιρικό αυτοκίνητο έχει Αξία Λιανικής προ Φόρων από 12.000 ευρώ και άνω ο κάτοχός του θα πληρώνει φόρο! Να ξεκαθαρίσουμε πως η Αξία Λιανικής προ Φόρων 12.000 αφορά αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής λίγο πάνω από τις 15.500 ευρώ.
Ωστόσο αντικαταστάθηκε το άρθρο που προέβλεπε πως το 80% του ετήσιου μισθώματος θα φορολογούνταν ως εισόδημα για τον χρήστη του εταιρικού αυτοκινήτου αλλά διευκρινίζεται ότι το ποσοστό της φορολογίας θα αυξάνει ανάλογα με την Αξία Λιανικής προ Φόρων του εταιρικού οχήματος αλλά και θα μειώνεται λόγω παλαιότητας.
Δηλαδή όσο πιο ακριβό είναι ένα εταιρικό αυτοκίνητο τόσο υψηλότερος θα είναι ο φόρος.
Ειδικότερα για εταιρικό αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής Προ Φόρων από 0 έως 12.000 ευρώ το ποσοστό που θα βεβαιώνεται ως επιπλέον εισόδημα ανέρχεται σε 4%. Εξαιρούνται τα οχήματα που παραχωρούνται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς και έχουν Αξία Λιανικής προ Φόρων έως 12.000 ευρώ.
Για εταιρικό αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής Προ Φόρων από 12.001 έως 17.000 ευρώ το ποσοστό που θα βεβαιώνεται ως επιπλέον εισόδημα ανέρχεται σε 7%.
Για εταιρικό αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής Προ Φόρων από 17.001 έως 20.000 ευρώ το ποσοστό που θα βεβαιώνεται ως επιπλέον εισόδημα ανέρχεται σε 14%.
Για εταιρικό αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής Προ Φόρων από 20.001 έως 25.000 ευρώ το ποσοστό που θα βεβαιώνεται ως επιπλέον εισόδημα ανέρχεται σε 18%.
Για εταιρικό αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής Προ Φόρων από 25.001 ευρώ και άνω το ποσοστό που θα βεβαιώνεται ως επιπλέον εισόδημα ανέρχεται σε 22%.
Αντίθετα η αξία της παραχώρησης του εταιρικού οχήματος μειώνεται βάσει παλαιότητας ως εξής:
0-2 έτη καμία μείωση
3-5 έτη μείωση 10%
6-9 έτη μείωση 25%
Από 10 έτη και πάνω μείωση 50%.
Τώρα όσον αφορά στη μείωση της φορολογίας λόγω παλαιότητας να επισημάνουμε πως σχεδόν όλα τα εταιρικά αυτοκίνητα με μακροχρόνια μίσθωση δεν μισθώνονται για πάνω από 3-5 χρόνια οπότε οι μειώσεις λόγω παλαιότητας στην πράξη δεν εφαρμόζονται…
Επίσης στο άρθρο 99 ξεκαθαρίζεται ότι: «Ορίζεται ο τρόπος υπολογισμού της αξίας της παραχώρησης οχήματος από φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, με εξαίρεση τους φορείς γενικής κυβέρνησης, προς εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο, η οποία υπολογίζεται ως ποσοστό της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων αυξανομένης όσο αυξάνεται αυτή και μειούμενης όσο αυξάνεται η παλαιότητα του οχήματος.
Η εξαίρεση των οχημάτων που παραχωρούνται με Λιανική Τιμή προ Φόρων έως 12.000 ευρώ, ωφελεί κυρίως τα χαμηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων που τους έχουν παραχωρηθεί μικρής αξίας οχήματα. Είναι αυτονόητο ότι η διάταξη αυτή δεν καταλαμβάνει τα επαγγελματικά οχήματα.
Με αυτόν τον τρόπο υπολογισμού της αξίας της παραχώρησης η επιβάρυνση του εργαζόμενου θα ανταποκρίνεται περισσότερο στο πραγματικό όφελος που λαμβάνει από τη χρήση του οχήματος σε ετήσια βάση».
Απορρίπτονται οι προσφυγές
Αρκετοί εργαζόμενοι που εθίγησαν από την εφαρμογή της διάταξης προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων ζητώντας την ακύρωση των υπέρογκων πρόσθετων φορολογικών επιβαρύνσεων τις οποίες εκλήθησαν να πληρώσουν με τα εκκαθαριστικά των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος του 2017.
Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου απορρίφθηκαν οι προσφυγές παραπέμποντας την αρμοδιότητα της κρίσης για το θέμα της συνταγματικότητας της διάταξης στα αρμόδια δικαστήρια.
Σύμφωνα με τα παραδείγματα του Ελεύθερου Τύπου στο φορολογητέο εισόδημα εργαζόμενης σε ιδιωτική εταιρεία προστέθηκε το ποσό των 4.084,64 ευρώ ως επιπλέον μισθός με τη μορφή της παροχής σε είδος για τη χρήση αυτοκινήτου που της παραχωρήθηκε για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της εταιρείας.
Το συνολικό φορολογητέο ποσό εισοδήματος από μισθούς εκτινάχθηκε για τη συγκεκριμένη εργαζόμενη στο επίπεδο των 44.072,75 ευρώ με αποτέλεσμα στο εκκαθαριστικό της φορολογικής της δήλωσης να προκύψει χρεωστικό ποσό φόρου εισοδήματος και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης συνολικού ύψους 2.165,88 ευρώ.
Πώς γλιτώνουν το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης
Πολλά υψηλόβαθμα στελέχη εταιρειών γλιτώνουν από την καταβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης αν το εταιρικό τους όχημα κινείται από κινητήρα με κυβισμό άνω των 1.929 κ.εκ. σε περίπτωση που στην εταιρεία χρησιμοποιούνται πάνω από ένα όχημα με κινητήρα μεγάλου κυβισμού.
Ειδικότερα αν μια εταιρεία έχει χρονομισθώσει 20 αυτοκίνητα με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και ένα με κινητήρα 3 λίτρων τότε Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης καλείται να πληρώσει μόνο ο χρήστης του οχήματος με τον τρίλιτρο κινητήρα και οι υπόλοιποι 20 χρήστες δεν πληρώνουν ούτε ένα ευρώ για Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.
Την ίδια στιγμή χιλιάδες πολύτεκνες οικογένειες αλλά και απλοί καταναλωτές πληρώνουν Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης για τα ιδιωτικά τους αυτοκίνητα σε περίπτωση που κινούνται με κινητήρα από 1.929 κ.εκ. και άνω και δεν έχουν κλείσει 10ετία, αναφέρει το enikonomia.gr.
Να υπενθυμίσουμε πως ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης ξεκινά από τα 287 ευρώ για ΙΧ κυβισμού από 1.929 κ. εκ. και παλαιότητας από 5 μέχρι 10 έτη, ανέρχεται σε 1.780 ευρώ για ΙΧ 3.000 κυβικών εκατοστών και παλαιότητας μέχρι 5 ετών και φθάνει τα 3.820 ευρώ για ΙΧ 4.700 κ.εκ. και παλαιότητας μέχρι 5 ετών.